زنگنه: مشاوران ناشی به برخی نامزدها اطلاعات غلط می‌دهند


زنگنه: مشاوران ناشی به برخی نامزدها اطلاعات غلط می‌دهند
افزایش یارانه‌ها منجر به افزایش قیمت آب، برق، گاز و بنزین می‌شود

گروه اقتصادی / وزیر نفت به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ داد. به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی در مورد اشتغال در صنعت پتروشیمی گفت: ما به عبارتی ۵۵ میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می‌کنیم. این مجموعه حدود ۵۵ هزار تن دارد و به ازای هر میلیون تن، هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارند که با در نظر گرفتن اشتغال پایین دست حداکثر به ۲۰ هزار تا شغل نمی‌رسد.


او عدد ۶۰۰ هزار اشتغال در بحث پتروشیمی را فوق نجومی خواند و گفت: هریک میلیون تن محصول پتروشیمی در بهترین حالت یک میلیارد دلار ارزش دارد. وقتی به صنایع پایین دستی می‌آید ۲۰ درصد ارزش افزوده یافته و نهایت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌شود.
زنگنه ادامه داد: اگر برای این ۶۰۰هزارتایی که از مهندسان و متخصصان خواهند بود حقوقی در حدود یک و نیم میلیون تومان در نظر بگیریم دریافتی‌های سالانه آنها سه و شش دهم میلیارد دلار خواهد بود. به عبارت دیگر 600 هزار نفر ضربدر ۵۰۰دلار ضربدر ۱۲ ماه می‌شود سه میلیارد و 600 میلیون دلار باید به آنها پرداخت کرد. چطور می‌شود از یک تولیدی که یک و سه دهم میلیارد دلار ارزشش است ما سه و ششم دهم میلیارد حقوق دهیم.
وزیر نفت گفت: این حرف‌ها را مشاوران ناشی به دوستان می‌گویند یا افراد عدد نمی‌فهمند. بگویید این اعداد را از کجا آورده و چگونه به آن رسیده‌اید. اینکه کاغذی در دست بگیرند و حرف بزنند، روش تصمیم‌گیری در این سطح نیست. من هرچه فکر می‌کنم نمی‌فهمم این اعداد از کجا آمده است.
او ادامه داد: ما الان شش میلیون تن محصول خالص پتروشیمی به صنایع داخلی می‌دهیم که ارزش آن نزدیک به شش میلیارد دلار است. کل تولیدی ما حدود ۱۵ میلیارد دلار است که ۴۰درصد آن به داخل عرضه می‌شود. اینها چقدر اشتغال دارند. انتخابات می‌آید و می‌رود اما عقل انسان سرجایش است که، نمی‌آید و برود. بالاخره حساب و کتاب چیز خوبی است. اکثریت جامعه تحصیلکرده هستند و هر عددی که بگویید حساب می‌کنند. چنین اعداد فوق نجومی را از کجا آورده‌اید؟
زنگنه با بیان اینکه ما در این ۴ سال حدود ۹ میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کرده‌ایم، اظهار کرد: اگر سخن آنها در بحث اشتغالزایی درست باشد پس باید ۹ را ضرب در ۶۰۰ هزار بگیریم و بگوییم ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده‌ایم. اگر ۵۰ میلیون تن که خودشان می‌گویند تولید داریم ضرب در ۶۰۰ هزار کنیم می‌شود ۳۰ میلیون نفر. پس ما الان با کمبود کارگر در صنعت نفت مواجه هستیم. کل نیرویی که در بخش صنعت کشور حضور دارد، سه و هفت دهم تا سه و هشت دهم میلیون نفر است. چگونه می‌شود سی میلیون نفر در پتروشیمی باشد؟
او افزود: بروند از مدیران پتروشیمی و از بخش خصوصی بپرسند که چقدر کارگر دارند. ما برنامه‌‌مان این است که درطول برنامه ششم در پتروشیمی سرمایه‌گذاری و تولید را به دو برابر برسانیم. من در افتتاح یکی از فازهای پارس جنوبی گفتم که اگر ۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت را سروسامان دهیم، ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم که این عدد منطقی است و نمی‌شود گفت که این کارها را کنیم ۱۰میلیون شغل ایجاد می‌شود.
زنگنه با تأکید بر اینکه صنعت نفت جای اشتغال نیست بلکه جای سرمایه‌گذاری و تولید است، گفت: وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشی به مردم است. من علاقه‌مندم بدانم که این اعداد از کجا رسیده و چطور درآمد ناخالص داخلی را در مدت چهار سال دو و نیم برابر می‌کنند. اگر کسی بتواند این موضوع را ثابت کند تعهد می‌دهم که به او رأی دهم و از او دفاع کنم و بگویم به او رأی دهند.
 وزیر نفت به اقدامات دولت در طول چهارسال گذشته اشاره کرد و افزود: ما این همه گازرسانی به مناطق محروم و روستاها کردیم. در این دولت به ۹ هزار روستا گازرسانی شده و قرار است تا پایان دولت یازدهم به ۱۰ هزار روستا برسد. این درحالی است که قبل از این دولت(در طول تمام این سال‌ها) تنها به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود. آیا این اقدامات را برای ۴ درصد جامعه کردیم؟ آیا ۴درصد در روستا زندگی می‌کنند؟ طرح سلامت، برق‌رسانی و ایجاد شبکه‌های آبرسانی و خرید گندم از کشاورزان و رسیدن به خودکفایی برای ۴ درصد بوده است؟ آیا ما گندم را از ۴درصدی‌ها خرید کردیم؟ زنگنه تصریح کرد: دولت یک ویژگی مهم باید داشته باشد و آن اینکه صداقت و شفافیت داشته باشد. بدترین کار دنیا دورویی و ریاکاری است.
 برای افزایش یارانه‌ها قیمت‌ها
چند برابر می‌شود
زنگنه در پاسخ به این سؤال که یکی از کاندیداها وعده افزایش یارانه نقدی داده اگر این یارانه پرداخت شود آیا قیمت حامل‌های انرژی ۶ برابر می‌شود؟ اظهار داشت: بله قیمت‌ها بالا می‌رود، ۲۵ میلیارد لیتر بنزین و ۲۳ میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز غیر نیروگاهی ما است و در بقیه مشتقات، مصرفی به این حد نداریم، ما از بنزین ۷۴۰ تومان سود می‌بریم و بقیه صرف عوارض و ارزش افزوده می‌شود از گازوئیل هم ۲۴۰تومان سود می‌بریم، ما حساب کردیم اگر بخواهیم مثلاً ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم همان طور که آقای نوبخت گفتند باید قیمت‌ها چند برابر بشود.
 بفرمایید بنزین تولید کنید
وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که ما در بنزین خودکفا شدیم چشم‌انداز تولیدات آینده چیست؟ گفت: من نگفتم در بنزین خودکفا شدیم آنهایی که این حرف را زدند بهتر است خودشان جواب بدهند من گفتم تولید مستمر بنزین از واحد اول پالایشگاه خلیج فارس امسال به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید و اگر همین امسال‌ فاز(مرحله) دوم هم بیاید ما می‌توانیم آن را  شروع کنیم؛ افرادی که می‌گویند این کارها قبلاً انجام شده و الان به بهره‌برداری رسیده الان دو فاز دیگر هم آماده است بفرمایید تولید بنزین کنید. این کار تمام شده یا برای کشور افتخار هست یا نیست. یک عده‌ای می‌آیند فیلم می‌گیرند و افتخارش را می‌برند اما پای دولت که به وسط می‌آید می‌گویند اصلاً چیزی آماده افتتاح نبوده و حتی یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا فهرست هم منتشر کرد.