ایران تا انتخابات

 گزارش«ایران» از نگاه نامزدها به حوزه فناوری و فضای مجازی/8  رای آوری یا دفاع از فناوری
کارشناسان در گفت و گو با «ایران» توجه نامزدها به حوزه فناوری را ریشه یابی کردند




 در نخستین دور از مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری، پای فناوری نیز به میان آمد و نامزدها از دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی و... سخن گفتند. اینکه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از فناوری گفتند دور از ذهن نیست چرا که همت دولت تدبیر و امید بر توسعه فناوری بود و از ابتدا، دولت بر این امر تأکید می‌کرد و با وجود بسیاری از مخالفت‌ها، افزایش پهنای باند، افزایش سرعت اینترنت، راه‌اندازی فازهای شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، مقابله با فیلتر شبکه‌های مجازی، ایجاد اشتغال در حوزه فاوا و... در این دولت رقم خورد و پیشرفت و توسعه چشمگیری پیدا کرد اما اینکه دیگر رقبا از توسعه فناوری گفتند جای تأمل دارد چرا که با وجود مخالفت در گذشته با افزایش پهنای باند، افزایش سرعت اینترنت و... حال از عملکرد دولت در زمینه فناوری انتقاد می‌کنند. ابراهیم رئیسی در این مناظره در نقد صحبت‌های اسحاق جهانگیری درباره دولت الکترونیکی گفت: «در صورت تکمیل دولت الکترونیکی امکان شفاف‌سازی امور وجود دارد؛ اما براساس گزارش‌هایی که داریم، این کار تنها 15 درصد پیشرفت داشته است.» محمد باقر قالیباف دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز گفت:«می‌گویید فناوری اطلاعات را اجرا کردید، پس چرا وزارت رفاه نتوانست افراد بهره‌مند را از نیازمندان تفکیک کند.» اما سؤال اساسی و مهم این است که چرا بحث فناوری در مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر شده و همه می‌خواهند از آن سهمی داشته باشند؟ براستی پرداختن به بحث فناوری چقدر می‌تواند برای توسعه فناوری در کشور سودمند واقع شود؟ کارشناسان حوزه فناوری به سؤالات ایران پاسخ دادند.
آگاهی از بی‌حد و مرز بودن فناوری
صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران معتقد است اگرنامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها می‌خواهند سهمی در فناوری داشته باشند به این دلیل است که اکنون می‌دانند دیگر هیچ کسی نمی‌تواند با فناوری مخالفت کند، چرا که فناوری حد و مرزی ندارد.
فیضی کارشناس حوزه فناوری با بیان اینکه اکنون دنیای مجازی جهان را تسخیر کرده است و در کشور ما نیز هم اینگونه است به «ایران» گفت: نامزدها نباید تنها شعار دهند چرا که اجرایی کردن برنامه‌ها مهم است. اکنون فناوری موجب کاهش هزینه شده است و کارها را برای مردم تسهیل می‌کند چرا که مردم در خانه‌های خود می‌نشینند و بدون نیاز به مراجعه به سازمان‌ها و اداره‌ها کارهای خود را انجام می‌دهند. فناوری موجب شفاف‌سازی شده و جلوی فساد را می‌گیرد و حتی از این طریق می‌توان ارباب رجوع را تکریم کرد. فیضی معتقد است که برای عملی کردن شعارها بخصوص در حوزه فناوری باید کاری کرد تا سیستم مدیریت و زیرمجموعه‌ها باور کنند که فناوری موجب تسهیل کارها می‌شود ولی به دلیل نبود این باور معمولاً با وجود تدوین برنامه‌ها اجرای آن از سوی زیرمجموعه‌ها با کارشکنی مواجه می‌شود و برنامه‌ها همیشه در حد حرف می‌ماند و اجرایی نمی‌شود یا بسیار کند پیش می‌رود.
دوران طلایی فناوری
در دولت تدبیر و امید
«تنها دولت حسن روحانی در زمینه فناوری خوب کار کرده است و اگر بجز روحانی و اسحاق جهانگیری دیگر نامزدها از فناوری صحبت می‌کنند تنها می‌خواهند به نفع خود استفاده کنند چرا که آنها اعتقاد دارند چنین ابزاری صرفاً برای آنها خوب است نه برای مردم.»
باقر بحری نایب رئیس سازمان نصر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته و بخصوص در 8 سال دولت‌های نهم  و دهم به صحبت‌ها و پیشنهادهای بخش خصوصی درباره اینکه توسعه فناوری برای توسعه کشور ضروری است توجهی نشد. بارها اهمیت فناوری را در جلسات بیان می‌کردیم و اینکه افزایش پهنای باند، بالا رفتن سرعت اینترنت و توسعه فناوری اطلاعات می‌تواند در ایجاد اشتغال، شفافیت و مبارزه با فساد بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشد ولی گوش شنوایی نبود. بحری افزود: دولت روحانی بخوبی روی توسعه فناوری کار کرده است شاید در این مقطع با تمام کارهایی که انجام شده، توسعه و پیشرفت کند است ولی در سایه توجه به این حوزه، شغل‌های بسیاری ایجاد شده و فناوری در مسیر توسعه قرار گرفته است. این فعال کسب و کار حوزه فناوری با بیان اینکه کسانی که یک روز مخالف توسعه فناوری بودند، اکنون نیز تنها حرف آن را می‌زنند و شعار می‌دهند و به نظر نمی‌رسد در عمل کاری انجام دهند، گفت: به نسبت تمام دوره‌هایی که فناوری در کشور شکل گرفته است، فناوری در دولت روحانی بسیار توسعه یافته است و به نظر من می‌توان از آن به‌عنوان دوره طلایی نام برد.
وی افزود: البته ما به این میزان توسعه در فناوری راضی نیستیم و باید بهتر از این شود ولی در کل با وجود تمام مشکلات و مسائلی که برای توسعه فناوری بر سر راه این دولت بود، فناوری بخوبی توسعه یافته و دولت روحانی خیلی زحمت کشیده است.
ملموس بودن توسعه فناوری
«اگر مخالفان دیروز، امروز به دنبال فناوری هستند به این دلیل است که فناوری با هرمشقتی که بوده، به کشور ورود پیدا کرده و در دولت روحانی رشد یافته است.» جعفر محمدی نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نصر نیز با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: نتایج و مزایای رقابتی که فناوری در جامعه ایجاد کرده، برای مردم و مخالفان بسیار ملموس شده است و همین موضوع باعث شده که مخالفان افزایش سرعت اینترنت و افزایش پهنای باند نیز دنباله رو سیاست‌های دولت یازدهم باشند. محمدی افزود: صرفنظر از بهره‌برداری‌های سیاسی یا فردی توجه به توسعه فناوری برای رشد و توسعه کشور بسیار مفید است، چرا که یکی از مزایای خوب آن اشتغالزایی است و باعث رونق و توسعه تجارت الکترونیکی در جامعه خواهد شد.این فعال حوزه تجارت الکترونیک با بیان اینکه آمار و ارقام و ملموس بودن آثار پیشرفت فناوری برای مردم در جامعه حاکی از رشد فناوری در دولت یازدهم است، گفت: در دولت یازدهم تعداد کاربران اینترنت و گوشی هوشمند، نرخ استفاده کاربران از اینترنت، کیفیت و سرعت اینترنت، تعداد شبکه‌های اجتماعی فعال و گردش آزادتر اطلاعات، حجم و تعداد و جایگاه کسب‌وکارهای فناورانه و... افزایش یافته است.
محمدی با اشاره به اینکه باید روند رو به رشد به همین ترتیب ادامه یابد و به نوسازی زیرساخت‌ها بیشتر توجه شود گفت: دولت الکترونیک که پیش‌زمینه کاهش فساد و ایجاد شفافیت است باید در اولویت قرار بگیرد و عقب افتادگی که در بخش زیرساخت‌های بانکی نسبت به سایر زنجیره‌های فناوری وجود دارد جبران و به نوعی زمینه برای رشد کسب‌وکارهای فناورانه ایجاد شود چرا که به این ترتیب می‌توان با هزینه‌های بسیار پایین، شغل‌های زیادی در کشور ایجاد کرد.
درآمدزایی به کمک فناوری
«فناوری اکنون دیگر مخالف ندارد همه می‌دانند که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید فناوری در کشور وجود داشته باشد و توسعه یابد و نمی‌توان جلوی ورود آن را گرفت و از این‌رو تمام نامزدها می‌خواهند از فناوری سهمی داشته باشند.»
علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: پرداختن به بحث فناوری از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسیار خوب است. اینکه دولت یازدهم شبکه‌ها، پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش داده، خوب است. دولت شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک را راه‌اندازی کرده و امکان دسترسی و ارائه خدمات به مردم را تا حدی داده و این برای کشور بسیار مفید است و کسی منکر آنها نیست.» هاشمی افزود: به نظر من حال که نامزدهای ریاست جمهوری به دنبال استفاده از فناوری در کشورهستند، باید بیش از پیش به کسب و کار تجارت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک بپردازند. به نظرم وقتی پهنای باند و به دنبال آن سرعت اینترنت افزایش یابد یعنی زیرساخت تا حد زیادی آماده است ولی اگر از این راه درآمدزایی نشود، فایده‌ای ندارد. در صورتی که از این بستر فراهم شده بهره‌برداری نشود، تنهاهزینه کرده‌ایم ودر عوض نتوانسته‌ایم از آن استفاده کرده و درآمدزایی کنیم.
 این استاد دانشگاه گفت: توسعه فناوری خوب است و همه نامزدها نیز به این موضوع اذعان دارند و در تبلیغات خود درباره این مسأله صحبت می‌کنند ولی نباید صرفاً شعار دهند چون شعار دادن مبنایی ندارد و مهم عمل است. از سوی دیگر باید به بحث تهدیدات توسعه فناوری نیز توجه شود چرا که فناوری در کنار فوایدی که دارد، دارای تهدیدات امنیتی، اجتماعی، فرهنگی است و باید برای آن پیوست‌هایی تدوین شود.
//////////////////////////////////////////////////////////////////   تشکل‌های اصلی اصولگرایان رئیسی را برقالیباف ترجیح دادند /3 بعد از جامعه مدرسین، «پایداری» هم از رئیسی حمایت کرد
«جمنا» عقب ماند، قالیباف تنها

علی رضایی

«امان از محبت‌هایی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند و او را برای همیشه تمام خواهد کرد. همان طور که ظرفیت احمدی‌نژاد محبوب‌ترین دولت از مشروطه تاکنون را سوزاند»؛ این جملات تنها مشتی نمونه خروار از مناظره غیررسمی هواداران انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی با محمدباقر قالیباف در فضای مجازی است؛  جملاتی که دیروز از سوی جعفر فرجی، معاون هماهنگی اقشار ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در اینستاگرام مطرح شد و همراه موارد مشابه ریز و درشت روزهای قبل، اتحاد انتخاباتی دو نامزد اصولگرایان ائتلافی را در معرض تردید جدی قرار داد. در شرایطی که اعضا و نزدیکان اصولگرایان ائتلافی موسوم به «جمنا» در یکی دو روز گذشته خبر داده‌اند محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی برای کشاندن انتخابات به دور دوم، تا روز رأی‌گیری در صحنه خواهند ماند، اما چالش میان بدنه ستادهای انتخاباتی رئیسی و قالیباف، این گزینه را مطرح می‌کند که «جمنا»یی‌ها ناکام از مجاب کردن دو نامزد برای انصراف به نفع دیگری، میدان را به توان رأی‌آوری شخصی و ستادی این دو نامزد خالی کرده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای میانداری بیشتر، تحرکات انتخاباتی خود را به نامه اعتراضی به رئیس صدا و سیما تنزل داده و به زعم خود بکوشند نگاه‌ها را از منازعه هواداران رئیسی- قالیباف، به سوی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معطوف کنند. چه بعد از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدها، محمدباقر قالیباف از حاشیه به متن بازگشت و توانست به تأسی از شیوه آزموده شده  این دولت قبل، در گام اول توجه‌ها را به خود جلب کند. این در حالی بود که بر اساس دو رأی‌گیری درونی «جمنا»، ابراهیم رئیسی بالاترین رأی را دارد و در یکی دو هفته گذشته توانسته یارگیری‌های موفق‌تری از قالیباف داشته باشد. بعد از حمایت سعید جلیلی عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت محمود احمدی‌نژاد، سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد، محمدمهدی زاهدی، علی نیکزاد و مسعود میرکاظمی وزرای محمود احمدی‌نژاد، دو تشکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حزب پایداری هم از رئیسی حمایت کردند. حسن عباسی ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه ،جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت  احمدی نژاد و سخنگوی « جمنا» هم قرار است برای جلب حمایت از رئیسی سخنرانی کنند.
به اعتقاد اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی، وی در سفر به استان‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است و همین شانس او را نسبت به دیگر نامزدهای اصولگرا بیشتر می‌کند. اگر چه هنوز هیچ چهره شاخص یا حزب اصولگرا از محمدباقر قالیباف پشتیبانی نکرده است، اما حامیان ستادی او معتقدند بعد از مناظره تلویزیونی، آرای وی رشد قابل توجهی داشته است. چنان که خبرگزاری تسنیم به استناد نظرسنجی‌ها اذعان کرد که بعد از مناظره ابتدایی سیر رشد آرای قالیباف بیشتر شده و سیر رشد آرای رئیسی متوقف. حامیان رئیسی اما دیروز به همین نظرسنجی‌ها خرده گرفتند چنان که معاون هماهنگی اقشار ستاد انتخاباتی رئیسی تأکید کرد: «قالیباف از سال ۸۴ تا الان در نظرسنجی‌ها حدود 20 درصد رأی دارد و هرکاری در طول این سالیان کرد و هر اقدامی کرد، رأی منفی‌اش بیشتر شد و این درصد هیچ گاه بالا نیامد و  نخواهد آمد دلیلش ساده است. جماعتی که این دور قالیباف را آوردند، در حقش خیانت کردند؛ اگر او چند سال بی سر و صدا کناری می‌ماند، ممکن بود بتواند در آینده نزدیک، طلسم 20 درصد نظرسنجی‌هایش را باطل کند.» به گزارش ایلنا، فرجی افزود: «بازی نظرسنجی‌ها و نظرسازی‌ها معادلات واقعی کف صحنه را تغییر نخواهد داد و حیف ظرفیت‌های بزرگ اصولگرایی که سوختند و امروز به نقطه صفر خود نزدیک می‌شوند؛ در حالی که جریان مقابل هیچ کدام از ظرفیت‌های خودش را نابود نکرد.»
  اعضای جمنا: رئیسی و قالیباف هر دو می‌مانند
اصولگرایان ائتلافی اما با تغافل از آنچه در فضای ستادی و مجازی دو نامزد تحت‌الحمایه‌اش می‌گذرد، اعلام کرده‌اند قالیباف و رئیسی تا پایان در صحنه خواهند ماند؛ البته این گروه بدون اشاره به اینکه تلاش‌هایش در ترغیب یکی از نامزدها برای انصراف به نفع دیگری ناکام مانده است، معتقدند حضور این دو نامزد اصولگرا، انتخابات را به دور دوم کشانده و احتمال پیروزی اصولگرایان ائتلافی را افزایش می‌دهد. دیروز مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در همایش بصیرتی «حماسه حضور» گفت: «با هدف کشاندن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم، سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف - دو نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «جمنا»- به نفع یکدیگر در انتخابات 29 اردیبهشت کنار نخواهند رفت.» به گزارش ایرنا ، وی با اشاره به نتیجه نظرسنجی‌ها تصریح کرد: من در مناظره، آقای قالیباف را بهتر دیدم و نظرسنجی‌ها نیز حاکی از برتری آقای قالیباف است ولی آقای رئیسی هم قابلیت زیادی برای اداره کشور دارد. سیدمحمدجواد ابطحی دیگر عضو «جمنا» هم دیروز در گفت‌وگو با «تابناک» خبر داد: تا جایی که بنده با تیم آقای رئیسی در تماسم و از آنها می‌دانم، انصراف و کناره گیری این کاندیدای ریاست جمهوری از کارزار انتخابات، شایعه محض است و با توجه به اقبالی که از وی شده، ادامه ندادن حضور کار درستی نیست؛ بنابراین؛ وی تا آخر خواهد ماند. انصراف قالیباف به نفع رئیسی  هم شایعه است و چنین چیزی تاکنون در جمنا مطرح نشده و قرار است هر دو نامزد تا روز آخر در انتخابات باشند. او انصراف یکی از نامزدهای اصولگرا به نفع دیگری را بازی انتخاباتی رقبا دانست؛ این در حالی است که بر اساس سازوکار ابتدایی اعلام شده از سوی «جمنا» قرار بود در سه رأی گیری نامزدهای این گروه از 10 به 5 و سپس به یک نامزد واحد تقلیل پیدا کند. چنان‌که بعد از دومین رأی گیری 5 نفر برای ثبت نام معرفی شدند اما تنها دو نامزد این گروه یعنی قالیباف و رئیسی تأیید صلاحیت شدند. مصطفی میرسلیم هم از نامزدهای ابتدایی «جمنا» بود که در جریان رأی‌گیرها حذف شد اما به نمایندگی حزب مؤتلفه اسلامی نامزد شده و در روزهای گذشته به کرات اعلام کرده است به نفع هیچ کس کنار نمی‌رود.مرضیه وحید دستجردی سخنــــــگوی «جمنا» دیروز در ستاد انتخاباتی رئیسی اطمینان داد که پس از پایان مناظره ها و نظر سنجی معتبر ، هر کدام از نامزدها که از اقبال عمومی بیشتری برخوردار باشند در صحنه مانده و دیگری به نفع او کنار خواهد کشید.
 موضعگیری انتقادی باهنر و بادامچیان درباره شعارهای قالیباف
جدا از آنچه در بدنه ستادها می‌گذرد و آنچه اصولگرایان ائتلافی مطرح می‌کنند، تحرکات انتخاباتی چهره‌ها و احزاب اصولگرایان تاکنون به نفع محمدباقر قالیباف نبوده است. دیروز اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با ایلنا از قالیباف خواست توضیح دهد که چگونه می‌خواهد 5 میلیون شغل ایجاد کند.
او همچنین در گفت و گو با روزنامه شهروند تأکید کرد: «به نظر من، آرای قالیباف نسبت به ‌سال ٩٢ کمتر است. قالیباف کارنامه بدی را برای خود به جا گذاشته است که مهم‌ترین آن پلاسکو است. مردم ما نسبت به‌ سال ٩٢ آگاه‌تر شده‌اند و می‌دانند که به چه کسی باید رأی بدهند و آن مردمی که با کیک و ساندیس پای صندوق رأی می‌کشاندیم دیگر نیستند یا دوره‌شان تمام شده است. آقای قالیباف باید جوابگو باشد که هنوز جواب درست و منطقی درباره پلاسکو نداده است که جای تأسف است.» البته روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی ساعتی بعد از انتشار این گفت‌وگو، تأکید کرد مطالب روزنامه شهروند از قول اسدالله بادامچیان تحریف شده، تقطیع شده و همراه با دروغ بوده است. این اطلاعیه توضیح نداد سخنان بادامچیان درباره آرای محمدباقر قالیباف هم مشمول موارد یادشده هست یا نه.
همزمان با این اظهارات، بخشی از سخنان محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتقاد از شعارهای یارانه‌ای نامزدها در صدر اخبار قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری‌ها، نایب رئیس مجلس دهم در دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری تأکید کرد: کسی که می‌گوید من یک‌میلیون شغل درست می‌کنم، باید بداند چقدر سرمایه‌گذاری کند. اینکه می‌گویند ما یارانه را سه برابر می‌کنیم اصلاً خزانه کشش این را ندارد.
وی با بیان اینکه «خزانه کشور اجازه زیاد کردن یارانه را نمی‌دهد»، اظهار داشت: می‌شود یارانه سه دهک بالا را کم کرد اما این کار شجاعت می‌خواهد و دولت یازدهم این کار را نکرد. اما معتقدم اگر طبقه پایین کار نکند و یک میلیون بگیرد، گداپروری است. خبر دارم برخی به یارانه‌ها نیاز دارند اما باید فرد احساس کند صدقه نیست و مزد کاری را می‌گیرد.
وی ادامه داد:  من اظهار نظری روی نامزدها نمی‌کنم ولی بعضی از حرف‌ها برای تبلیغات خوب است و بعضی برای کشورداری بهتر است؛ ولی اگر بعضی از حرف‌ها که به درد کشور می‌خورد را بگویند باعث ریزش آرای آنها می‌شود.
 او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بودجه بعضی مناطق شهرداری تهران حتی برابر با بودجه بعضی از کلانشهرها مانند اصفهان و شیراز است.
باهنر ادامه داد: چند سال پیش که من بررسی کردم، گردش مالی بودجه شهرداری تهران بالای 20 هزار میلیارد تومان در سال بود که این رقم برابر با بودجه کل عمرانی کشور و بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی هم  دیروز  با طرح انتقاد از شعارهای انتخاباتی اصولگرایان گفت: وعده چند برابر کردن یارانه‌ها غیرعلمی است. به جرأت می‌گویم که این تنها یک شعار برای به دست آوردن رأی عامه مردم است...برخی برای اینکه رأی عوام را جمع کنند این گونه شعارها را مطرح می‌کنند و کاری به تحقق آن هم ندارند. وی با بیان اینکه «شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می خورد؟» افزود: به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول‌ها را می‌دهید؟
علاوه بر این انتقادات تلویحی، موضعگیری انتخاباتی حزب پایداری، قالیباف را تنهاتر از گذشته در اردوگاه اصولگرایان نشان داد. این تشکل دیروز در اطلاعیه ای تأکید کرد: ابراهیم رئیسی را «اصلح» انتخابات سال 96 می‌داند. آیت‌الله مصباح یزدی رئیس شورای فقاهتی حزب پایداری و مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این تشکل در هفته‌های گذشته تأکید کرده بودند الزامی به حمایت از گزینه «جمنا» ندارند و خود دست به انتخاب «اصلح» خواهند زد. دو روز گذشته نیز دبیر کل پایداری تأکید کرده بود اگر «صالح» به نفع «اصلح» کنار نرود، «خائن» است و حال این تشکل «اصلح» خویش را پیش از موضعگیری رسمی «جمنا» معرفی کرده است.مجموعه تحولات اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان، نگاه‌ها را با حساسیت بیشتری متوجه ادامه تبلیغات نامزدها به ویژه در مناظره زنده روز جمعه می‌کند تا به این سؤال پاسخ بدهد که آیا ابراهیم رئیسی می‌تواند در مناظره‌ها نگاه‌ها را به خود جلب کند؟ آیا محمدباقر قالیباف که تاکنون جز قم، به شهر دیگری سفر نکرده است، می‌کوشد با سفر به شهرستان‌ها از رقبای خود عقب نماند؟ آیا سبد رأی هر کدام از این نامزد‌ها آنقدر بزرگ هست که نگذارد حسن روحانی 29 اردیبهشت 50 درصد به علاوه یک رأی را از آن خود کند و انتخابات به دور دوم بکشد یا «جمنا»یی‌ها روغن ریخته را نذر کرده‌اند؟ /////////////////////////////////////////////////////////////////////////// توصیه آیات عظام مکارم و نوری همدانی به پرهیز از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی در تبلیغات/2   آیت‌الله مکارم شیرازی: نامزدها مردم را ناامید نکنند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: کشور غیر از مسائل اقتصادی، مشکلات دیگری هم دارد که باید در تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌ها مورد توجه نامزدها قرار گیرد.به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم در توصیه‌هایی به نامزهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: درست نیست که تمام توجه نامزدهای انتخابات به مسائل اقتصادی باشد، باید به مشکل‌های دیگر از جمله فضای مجازی و اختلافات خانوادگی ناشی از آن نیز توجه شود.وی بیان کرد: یکی از مسئولان فضای مجازی به بنده گفت که بیش از 60 درصد اختلافات خانوادگی در کشور به خاطر استفاده از دو شبکه اجتماعی فعال در فضای
مجازی است.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: البته امروز مسائل اقتصادی مشکل اصلی کشور است اما این موضوع نباید باعث بی توجهی به سایر بخش‌ها شود؛ همه می‌دانند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر هم تأثیر متقابل دارند و نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد.وی بیان کرد: امید است نامزدهای محترم در مناظره‌ها و برنامه‌هایی که برای معرفی خود دارند، تلاش کنند مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند نه ناامید؛ نباید حجم مشکل‌های کشور به نحوی گسترده نشان داده شود که امید مردم نسبت به آینده دچار خدشه شود.
این مرجع تقلید افزود: بنده بر اثر تجربه شخصی می‌گویم که اگر قرار است انسان نسبت به شخص دیگری انتقاد کند، ابتدا بهتر است نقاط مثبت و خوبی‌های آن فرد را برشمرده و بعد انتقادهای  خود را بیان کند.
آیت‌الله نوری همدانی: درباره عملکرد نظام  سیاه نمایی نشود
آیت‌الله نوری همدانی هم در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات واجب کفایی است، بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی براساس مبانی شریعت اسلام، حق تعیین سرنوشت کشور را به دست مردم سپرده، بنابراین شرکت ایرانیان در انتخابات عمل به مسئولیت دینی و ملی است که برعهده آنان قرار دارد. وی ادامه داد: مردم برای برقراری این نظام الهی و اسلامی، جانفشانی‌ها انجام دادند و خون‌های بسیاری در این راه ریخته شد؛ حفاظت از نظام اسلامی وظیفه همگان است و نباید در مورد آن سیاه‌نمایی کرد.
  ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////   مردم به سؤال <ایران> درباره واقعی بودن وعده‌های نامزدها چه پاسخی دادند / 16   پاسخ های مخاطبان «ایران» به فراخوان «نقدهای تندروها به فضای کسب و کار چقدر منصفانه و اخلاقی است؟» شعار یک میلیون اشتغال  فیلی که موش می‌زاید

حسن فرامرزی
در فراخوان دو هفته پیش از شما مخاطبان «ایران» پرسیده بودیم نقدهای تندروها به فضای کسب و کار چقدر منصفانه و اخلاقی است؟ واقعیت آن است که هر چقدر به روزها و هفته‌های آخر منتهی به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، سم پاشی‌ها در جهت تخریب همه دستاوردهای دولت از جمله دستاوردها در حوزه کسب و کار فزونی می‌گیرد. هفته پیش این موضوع را طرح کرده بودیم که تندروها و رسانه‌های متعدد آنها روزانه و به صورت مهندسی شده - انگار که یک اتاق فرمان واحد، این شاخه‌ها و بازوهای رسانه‌ای را هدایت می‌کند - اخبار جعلی و دروغ درباره بسته شدن کارخانه‌ها را منتشر می‌کنند و جالب اینجاست که وقتی مدیران و دست‌اندرکاران همان مجموعه‌ها این موضوع را تکذیب می‌کنند مثل آب خوردن از کنار این تکذیب‌ها می‌گذرند، گویی که می‌خواهند بگویند وقتی ما می‌گوییم این کارخانه‌ها باید تعطیل باشند شما صاحبان این مجموعه‌ها هم باید بپذیرید که تعطیل هستید حتی اگر هر روز سر کار بروید و در همان مجموعه مشغول باشید. گفته بودیم «وقتی آنها از حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان دورهمی مدیران دولتی یاد می‌کنند تکلیف فضای صنعتی معلوم است اما در این میان پرسش این است که آیا واقعاً وضعیت کسب و کارها در کشور مطابق با آن چیزی که رسانه‌های اصولگرا بویژه لایه‌های تندرو آنها می‌خواهند توصیف کنند بد است؟ آیا همه یا غالب کارخانه‌ها در کشور به ورشکستگی رسیده‌اند؟ آیا همه بانک‌ها مطابق با آن چیزی که اصولگراها سعی می‌کنند تفسیر و توصیف کنند، ورشکسته شده‌اند؟ به فرض که این طور باشد پرسش این است که این رفتارها چقدر با منافع ملی ما سازگار است؟ به فرض که همه یا اغلب کارخانه‌ها در کشور ورشکسته‌اند آیا آنها در این چهار سال دولت به چنین وضعیتی رسیده‌اند یا نه آنچه امروز گاه در رکود فعالیت‌های فضای کسب و کار می‌بینیم معلول و نتیجه سیاست‌هایی است که در دولت‌های نهم و دهم به اجرا درآمده و نتیجه آن شده که با وضع تحریم‌های گسترده و سنگین علیه اقتصاد و فعالان کسب و کار کشور، فعالان بازار با تنگناهای بسیاری مواجه شدند. شما فکر می‌کنید تحلیل‌هایی که اصولگرایان و تندروها درباره فضای کسب و کار کشور می‌دهند چقدر اخلاق مدارانه، منصفانه و مطابق با واقعیت است و سهم آنها از این نابسامانی‌ها چقدر است؟ آیا به نظر شما آنها غلط‌های دیکته‌ای که خود نوشته‌اند به دیگران نسبت نمی‌دهند؟» آنچه در ادامه می‌آید بخشی از پاسخ‌هایی است که در این باره به دست ما رسیده است، گفتنی است همه پاسخ‌ها دقیقاً در چارچوب پرسش طرح شده نیست اما این گروه از پاسخ‌ها هم عیناً در گزارش آمده است.

دولت قبل اگر می‌توانست با پارس جنوبی عکس یادگاری می‌گرفت
راضیه رفیع – کانال تلگرام ایران: خروج از رکود و رونق اونجور که از پدرم که اقتصاد خونده شنیدم نیازمند پروسه بسیار پیچیده و وجود پوله که با شرایطى که سال هاى قبل داشتیم، تحریم بودیم و سرمایه‌گذارهاى خارجى نمیومدن چه برای راه انداختن پالایشگاه‌ها، چه سرمایه‌گذاری‌هاى دیگه و داخل هم خیلی‌ها سرمایه هاشونو خارج کردن و اون وسط بعضی‌ها هم سرمایه‌هاى مملکتو دزدیدن، حالا به زبان عامیانه‌اش پول کمه! پس وقتى رکود باشه به تبع اون فضاى کسب و کارم میخوابه که باید صبر داشت تا جذب سرمایه اتفاق بیفته و بشه رونق رو تو سطح جامعه دید. الآن تو همین افتتاح فازهای پارس جنوبى که اخیراً دولت انجام داد، دولت قبل شروعش کرد ولى به قولى اگه میتونست افتتاح کنه و باهاش عکس یادگارى بگیره مگه مضایقه می‌کرد؟؟ به خاطر تحریم‌ها نمیتونستیم تجهیزات وارد کنیم برای پیشبرد طرح و رسوندنش به بهره بردارى ولى با برجام تونستیم و طرح هایى که خوابیده بودن جون گرفتن.
همه دولت‌ها از اطرافیان‌شان حمایت می‌کنند
محمد رضا نظیفیان - کانال تلگرام ایران: با اینکه ته دلم با اصولگرایان مشکل دارم اما از اصلاح‌طلبان هم دل خوشی ندارم چون چه زمان هاشمی، چه زمان اصلاحات و چه احمدی‌نژاد و روحانی فقط افراد خاصی مد نظر بوده‌اند. هر دوره من هر کاری شروع کردم به دلیل اینکه تو باند و دسته خاصی نبودم به مشکل برخوردم.
دیوار دولت یازدهم کوتاه است
فاطمی - 892....0917: باید پرسید آیا در دولت قبل فضای کسب و کار رونق داشت؟ آیا سرمایه‌گذاری در ایجاد کسب و کار صورت گرفت؟ من اگر جای اصولگرایان بودم سکوت می‌کردم. با خودم فکر می‌کنم کاش جسارت داشتند و یک هزارم این انتقادات را در دولت قبل اعلام می‌کردند. دیوار دولت یازدهم کوتاه است و زبان منتقدان دراز که این هم یکی از نقاط قوت این دولت بوده که چنین به منتقدان اجازه داده بی‌محابا نقد کنند.
بیکاری بهتر از آمدن بعضی از نامزدهاست
468...0911: اوضاع کار و کاسبی ما خوب نیست. البته امیدوار هستیم که کار و بارمان خوب شود اما حتی کارمان هم فعلاً خوب نشد به خاطر آینده بچه‌هایمان باز هم به جریان اعتدال رأی می‌دهیم. بیکاری بهتر از آمدن بعضی از این نامزدهاست.
در نقد سیر پیوسته را باید مراعات کرد
259...0911: من در این دوره توانسته‌ام کار خود را راحت‌تر راه بیندازم و سنگ‌های جلوی پایم سنگریزه بوده‌اند، در صورتی که برای راه‌اندازی همین کار در سال‌های قبل سختگیری‌های بی‌مورد زیادی بود. در مورد شرکت‌های دانش بنیان نیز به نظرم این دولت خوب عمل کرده است. نقدها منصفانه نیست و در این مورد باید یک سیر پیوسته را در نظر گرفت؛ چه کم و کاستی‌هایی در دولت پیش بوده و باعث رکود کسب و کارها شده و ادامه دار بوده و چه کم و کاستی‌هایی در این دولت که می‌توانسته مرتفع شود.
7 سال با نفت میانگین 74 دلار، فقط 100 هزار شغل
370...0914: چند روز پیش مطلبی خواندم که یک کارشناس اقتصادی گفته بود ۷ سال با نفت بشکه‌ای میانگین حدود ۷۴ دلار فقط در کشور حدود ۱۰۰هزار شغل ایجاد شده است.
مردم از تفسیرهای دوگانه آمار اقتصادی خسته‌اند
رسول یگانه - ایمیل: بیایید خودمان را فریب ندهیم. حقیقت آن هم در موضوع پیچیده‌ای به نام اشتغال و بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و کسب و کار آن هم در شب انتخابات که همه برای توجیه عملکرد خود آمده‌اند و نه اینکه حرف رقبا را بخوبی گوش بدهند مشخص نمی‌شود. من فراموش نمی‌کنم در دوره قبل هم بالای سر نامزدهای انتخابات، این آیه قرآن را زده بودند که «بشارت بده به کسانی که سخن را می‌شنوند» اما چه کسی به این آیه توجه کرد؟ وقتی بزرگان کشور فقط آمده‌اند که حرف خودشان را بزنند و بروند و مدام هم یکدیگر را به دروغگویی متهم می‌کنند انتظار دارید که مردم در شب انتخابات در این باره اقناع شوند؟ اتفاقاً آدم‌ها امروز بیشتر از هر زمان دیگری از تفسیرهای دوگانه اعداد و ارقام اقتصادی خسته‌اند و گیج می‌شوند که کارشناسان دو جناح مختلف دو برداشت کاملاً متفاوت را بیان می‌کنند.
آمارهای متفاوت از منابع رسمی اعلام می‌شود
مریم سهرابی - کانال تلگرام ایران: یکی از مشکلات اینه که ما نمیتونیم از صحت و سقم خیلى از اخبار با اطلاع بشیم چون آمار‌های متفاوت از منابع رسمی عنوان میشه اما من فکر می‌کنم آمار کسب وکار آنچنان هم که اصولگرایان عنوان می‌کنن بد نیست اما خیلی هم خوب نیست. کارخونه‌ها هم به دلایل مختلف ورشکسته شدن هم سیاست‌های دولت قبل، هم فرسودگی دستگاه‌ها و به روز نبودن و رقابت پذیر نبودن بخش خصوصی و هم بالاخره وضعیت حال حاضر بی‌تأثیر نبوده.
وضعیت اقتصادی کشور خیلی خراب است
اسماعیلی - 780...0913: به نظر من اوضاع اقتصادی خیلی روی روند کاری کارخانه و شرکت‌ها مؤثره و با تعطیلی هر سازمانی، میزان بیکاری افزایش پیدا میکنه، در کل اقتصاد کشور خیلی خرابتر از این چیزهاست. جوانی که برای کسب درآمد توی خیابان موسیقی مینوازه بدون اینکه هنرش را کسی درک کنه یا آدم‌هایی که دستفروشی می‌کنن، اینها واقعیات جامعه‌ای است که باورش خیلی سخته.
ما روی دروغ شناوریم
پورعسکر - 213...0937: تنها چیزی که می‌دونم دروغی هست که کشور ما روش شناوره و هر روز بسویی میره. کشوری که همه همدیگه رو دروغگو خطاب می‌کنند چه افقی دارد؟
راننده‌ام و برای دولت کنونی تبلیغ می‌کنم
460...0915: من راننده‌ام و برای دولت کنونی تبلیغ می‌کنم. مسئولان یه مقدار به راننده‌های جاده کمک کنن با کمک کردن مبلغی از بیمه. راننده‌ها به خاطر گرفتاری در جاده زیاد اهل تحلیل و بحث کارشناسی اون جوری نیستند اما باز روحانی بالاتره.
دولت به فکر اسباب‌کشی باشد
648...0915: دولت تدبیر و امید این روزها عجیب به دست و پا افتاده است، از پرداخت سهام عدالت و افزایش دریافتی کمیته امدادی‌ها. باید گفت این اقدامات هیچ تأثیری در تصمیم بسیاری از مردم نخواهد داشت، دولتمردان تدبیر و امید بهتر است به فکر اسباب کشی باشند.
فیلی که موش زایید
782...0936: آمارها نشان می‌دهد از سال 84 تا سال ۹۲ که اوج درآمدهای نفتی ایران بود فقط ۷۶ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. یادمان نرفته که آن سال‌ها هم آقای احمدی‌نژاد شعار یک میلیون اشتغال را می‌داد و عاقبت هم فیلشان، موش زایید.
برای کیهان و بغض تلخش متأسفم
یاسر فیروزگران - ایمیل: متأسفم برای روزنامه کیهان که ادعای ولایتمداری دارد اما از همان روز اولی که دولت روحانی سر کار آمد با یک کینه و بغض تلخ این دولت را آماج حملات خود قرار دادند، خواهش می‌کنم بروید آرشیو این چهار سال روزنامه کیهان را بگردید و ببینید آیا یک روز، فقط یک روز توپخانه این روزنامه که ادعای ولایی بودن دارد به سمت دولت خاموش بوده است یا نه؟ آن هم روزهایی که رهبری در سخنرانی‌هایشان خواستار حمایت همه جانبه از دولت شده بودند. آنهایی که انتظار معجزه اقتصادی از روحانی دارند اولاً بروند و به همان معجزه هزاره سوم‌شان بچسبند و بعد هم فرصت کردند از خود بپرسند این چهار سال چه حمایتی از این دولت کردند؟ اصلاً حمایت پیشکش، چرا طوری سنگ‌اندازی کردند که انگار در حال جنگ با یک دشمن خارجی هستند.
سیاسی کاری، ریشه فاصله میان ماست
توانا - معلم – قزوین - کانال تلگرام ایران: تا راه یکى نشه و دست از این باز‌ی‌ها برداشته نشه این مشکلات در کشور وجود خواهد داشت. سیاسى کارى متأسفانه باعث میشه مسئولان از اهدافشون و مردم فاصله بگیرن و تا جایى پیش برن که حتى از بیانات رهبر معظم انقلاب بسادگى رد بشن.
دلواپس‌ها خودشان را به خواب زده‌اند
560...0914: دلواپس، دلواپیش، تندرو یا هر اسمی که دارند، خودشان را به خواب زده‌اند. آنها می‌دانند این هر دم از این باغ بری می‌رسدها از باغ چه کسی می‌آید و وضعیت فعلی تتمه توهم مدیریت جهانی چه کسانی است.
سکان هدایت کشور فراتر از تریبون‌ها
143...0911: مگر سکان هدایت مملکت، تریبون وعظ و خطابه است. به برخی از این نامزدها باید گفت که شما چند ورق درس سیاست و کشورداری خواندیده‌اید که هوس ریاست جمهوری کرده‌اید؟
تدبیر دولت در حمایت از تولید خوب نبود
خواجویی -کرمان- ایمیل: در کل دولت تدبیر و امید، امید داشت به بهبود اما تدبیر خوبی به نظرم نداشت. بعضی از کارخونه‌ها رو دیدم که در این دولت تعطیل شدند. وظیفه دولت، قبل از همه اقدامات باید مبارزه با فساد و رانت‌خواری باشه، اون هم در این حجم دراز و طویل که بی‌سابقه نگم اما کم سابقه بود.
رشد شرکت‌های دانش بنیان، افتخار دولت یازدهم
سهیل صفری - کانال تلگرام ایران: به نظر من یکی از افتخارات این دولت رشد شرکت‌های دانش بنیان است و همچنین بها دادن به کسب و کار‌های کوچک که در کل فضای کارآفرینی را نسبت به قبل بهبود بخشیده اما توجه کنید هر ابزاری که دولت برای راه‌اندازی یا رشد این کسب و کارها در اختیار افراد گذاشته غیر از دانش نیاز به یک مسئولیت اجتماعی هم دارد چرا که وقتی ابزار دست افراد با دانش جدید می‌آید آنهایی که کسب و کارشان قدیمی است و دانش به روز کردنش را ندارند این وسط له می‌شوند، از طرفی هم به شخصی که می‌خواد کارآفرینی کنه نمیشه گفت فکر بقیه باش چون اگر اینجوری بشه اصلاً نباید از دانشش استفاده کنه، نصف بیشتر مملکت هنوز سنتی کار می‌کنن و خیلی وقت‌ها کپی ناشیانه و روبنایی از غربی‌ها می‌کنیم. فرض کنید یک دیوار کاهگلی دارید و با توجه به خونه دوبلکس همسایه میاید روش به صورت اشکوب یک واحد لوکس می‌سازید، دیوار کاهگلی فرو می‌ریزه و تمام افرادی که اونجا هستن له میشن. خیلی از اونایی که کار بلدن ولی علم مدرن ندارن بتدریج از بین میرن، به نظر من این چیزی هم نیست که مختص این دولت باشه. این یک دوره و درگاهه که باید ازش گذر کرد. تا چند وقت دیگه صنایع واسطه حذف میشه و تو جامعه‌ای که ملتش فقط نون دلالی می‌خورن خیلی‌ها ضرر می‌کنن، از اون حاجی بازاری بگیر تا بدبخت دستفروش. شاید اگر دیوار بتنی کنار کاهگلی بسازیم بهتر باشه، چون کاهگل نشین یک عمر تعریف شده داره نباید زودتر از زمان مرگ، خاکش کنیم.
حنای یارانه‌ها دیگر رنگ ندارد
256...0936: حنای یارانه‌ها دیگر رنگ ندارد، پس هر چقدر می‌خواهید یارانه‌ها را اضافه کنید. 150 و 250 هزار تومان سهل است وعده یک میلیون تومان یارانه هم بدهید این بازی دیگر تمام شده و دیگر نمی‌توانید مردم را رنگ کنید.
به صدر افتخار می‌کنید یا پلاسکو؟
939...0911: سلام مازنی هستم از استان گلستان. شهردار تهران چطور به خودش اجازه میده به ملت و رئیس جمهوری توهین بکنه. ایشون تو تهران به چی افتخار می‌کنه؟ لابد به دوطبقه کردن صدر که همه جای دنیا منسوخ شده است. همه جای دنیا دارند این راه رفته رو برمی‌گردن ما تازه داریم می‌ریم. شاید هم به پلاسکو افتخار می‌کنه، ایشون درکی از مدیریت شهری نداره، چه برسه به اداره کشور. دوستان راه را روی تندروها که آرامش رو از مردم و کشور میگیرن با حضورمون ببندیم.
سوء‌استفاده اصولگرایان از کم‌حافظگی ما
زهرا عسگریان – کانال تلگرام ایران: اصولگرایان متأسفانه به هر دستاویزی متوسل می‌شوند تا دولت روحانی را تضعیف کنند. فضای کسب وکار زمانی دچار رکود شد که اختلاس‌ها به بهانه وام دادن در جامعه باب شد و واردات اجناس غیر ضروری توسط آقازاده‌ها رونق یافت. از طرف دیگر وقتی نهادهای نظامی و امنیتی با قدرت تمام از ورود داعش به مرزها محافظت می‌کنند چگونه جلوی قاچاق کالا را به کشور نمی‌گیرد؟ کشوری که شش تحریم بزرگ را توسط دولت روحانی به حالت تعلیق درآورده و برجام را به این مرحله رسانده که همتراز با ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق است ولی با خزانه خالی که تحویل گرفته و بدهی‌هایی که دولت نهم ودهم به بار آوردند چه میشه کرد. عامه مردم فقط از دید اقتصاد روزمرگی به زندگی و حتی دولت می‌نگرند ولی کارهای زیربنایی که انجام شده را متوجه نیستند. مسلماً اصولگرایان از این کم حافظگی یا بهتر بگویم جهل مردم کمال استفاده را خواهند برد.
هنوز از سایه دولت‌های نهم و دهم عبور نکرده‌ایم
بختیاری – ایمیل: واقعیت اینه که از نظر من گرچه انتقادهایی به دولت یازدهم وارد هست اما خودم به شخصه انتخابم از بین کاندیداهای حال حاضر نامزد جریان اعتدال هست. یه دلیل اساسی اینه که این دولت، دولت تنش زایی نیست. بی‌حاشیه است و سیاست‌های کاریشو به دور از تندروی و گرایش‌های خاص پیش میبره و برای ما و اقتصاد و کارگران ما که از سیاست‌های حمله‌ای و گازانبری و جهت گیری‌های افراطی سیاسی خسته‌ایم، گزینه بهتری است. دوم اینکه آرامش و امنیت فعلی ایران در منطقه پر از بحران خاورمیانه رو مدیون سیاست خارجی درست دولت موجود هستیم. هنوز اثرات مخرب اقدامات غلط دولت‌های نهم و دهم، تنش‌زا بودن سیاست خارجیشون که کشور تا خرخره در فشار تحریم فرو رفت و سیاست‌های فاجعه بار داخلیشون اعم از مسکن مهر، یارانه و غیره و سایر سیاست‌های مالی شون که خزانه مملکت روخالی کرد سایه‌اش از سر اقتصاد برداشته نشده و حالا حالاها هم کار داره تا برداشته بشه. واقعیت اینه که حزب تندرو کاملاً غیر اخلاقی دست به سیاه نمایی وضعیت اقتصادی دولت حاضر می‌زنه، گرچه وضعیت اقتصادی شاید هم در بسیاری جاها هنوز سیاه باشه اما این شرایط نتیجه هشت سال تخریب ریشه‌های اقتصاد در دولت قبل است. دولتی که در آن دلال‌ها رشد کردند و تولید‌کننده‌ها سقوط!
پشت هم نیستیم و از پشت خنجر می‌زنیم
شکوفه شیبانی - 045....0919: به نظر من چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل هر کسی به هر نحو که شده می‌خواسته جایگاه خودش رو برای بقیه ثابت کنه، در دولت فعلی ما از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم که این مشکلات ریشه در نابسامانی و مدیریت نکردن صحیح دولتی بود که کشور را به قهقرا کشاند. دولت فعلی تمام تلاش خود را کرد که حداقل از تحریم‌ها خارج بشیم ولی خوب خیلی چیزها باید در کنار هم قرار بگیرد که به این مهم برسیم. متأسفانه ملت ما به جای اینکه پشت هم بایستیم از پشت خنجر می‌زنیم و این می‌شود که چنددستگی به وجود می‌آید و یه سری افراد تندرو می‌خواهند که تنها منافع خودشون را کسب کنند آن هم به هر قیمتی.
دوستان چرا دلواپس اقتصاد سایه نیستند؟
جواد جهان پناه - کانال تلگرام ایران: دوستانی که امروز دارند دولت روحانی را تخریب می‌کنند صادقانه به ما بگویند چند درصد از مدیریت اقتصاد و فضای کسب و کار دست دولت است و چقدر از اقتصاد ما اقتصاد سایه و در دست نهادهایی است که عملاً دولت هیچ نظارتی بر رفتارها و کنش‌های آنها ندارد؟ اگر مثل کشورهای اروپایی و صنعتی فضای کسب و کار در ایران و بازیگران آن شفاف و روشن بود می‌توانستید دولت را راحت‌تر نقد کنید. گرچه بنده معتقدم شرایطی که این دولت، کار را تحویل گرفت در تاریخ ایران یک استثنا و بی‌سابقه بود. زمان لازم است که این حجاب معاصرت کنار برود تا بشود قضاوت درست تری در این باره داشت که دولت روحانی یک زمین سوخته را تحویل گرفت. آن وقت انتظار دارند در چهار سال چه اتفاقی بیفتد؟
شعار و احساس در اقتصاد جواب نمی‌دهد
546...0919: چند روز پیش یکی از نامزدها می‌گفت ما می‌توانیم سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم اما وقتی می‌خواست این رقم را توجیه کند می‌گفت ما می‌توانیم، ما غیرت داریم، ما فلان چیز را داریم. دوره این حرف‌ها گذشته است. یک زمانی در فوتبال می‌گفتیم بازیکنان ما غیرت دارند و چه و چه اما فوتبال را کسی می‌برد که تاکتیک، نظم پذیری، تکنیک و قدرت بدنی داشته باشد و مدیریت بازی را به عهده بگیرد. اقتصاد قواعد خودش را دارد و با یکسری حرف‌های شعاری و کلیشه‌ای نمی‌توان موفق شد.