تراژدی در <گلستان>

ص1
آخرین خبر

دستور جهانگیری برای امدادرسانی فوری به حادثه‌دیدگان معدن



گروه حوادث /معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان حادثه انفجار معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان تأکید کرد. اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه پس از جلسه هیأت دولت و اطلاع از حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه شد. وی ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان و خانواده‌های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه امور بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت‌ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده به‌کار گیرند. جهانگیری همچنین در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از دکتر ربیعی نیز خواست مسائل درمانی کارگران معدن زمستان یورت و جبران خسارات وارد شده به آنان را با جدیت پیگیری کند. معاون اول رئیس جمهوری از مراکز درمانی و نیروهای امدادی استان هم خواست به صورت ویژه به رسیدگی به حادثه دیدگان انفجار معدن زمستان یورت بپردازند و از هیچ اقدامی برای کمک به کارگران عزیز فروگذار ننمایند.
ربیعی با دستور رئیس جمهوری راهی «گلستان» شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای اطلاع از وضعیت انفجار در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت به نمایندگی از رئیس جمهوری راهی محل حادثه شد. علی ربیعی در نشست خبری عصر دیروز خود که قرار بود سیاست‌های اشتغالزایی دولت را تشریح کند، به دلیل حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت شمال غربی در استان گلستان این نشست را نیمه کاره گذاشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میانه نشست خبری تشریح برنامه‌های اشتغال گفت: هم اینک نامه‌ای از سوی رئیس جمهوری به دست من رسید. او ادامه داد: براساس دستور رئیس جمهوری و به‌دلیل انفجار در معدن زغال‌سنگ در گرگان و کشته شدن چند معدنکار و رسیدگی به ابعاد این موضوع راهی گرگان هستم.
هیچ جسدی از معدن خارج نشد
به گفته برخی مسئولان امدادی، تا عصر دیروز هیچ جسدی از معدن خارج نشد چرا که افراد گرفتار در عمق هزار و 300 متری معدن هستند ضمن اینکه نیروهای امداد برای رسیدن به معدنچیان حبس شده باید ساعت‌ها تلاش کنند. تماس افراد گرفتار در معدن با بیرون نیز از سوی مسئولان مربوطه رد شد.
حسن صادقلو، استاندار گلستان دیشب به خبرنگار حوادث «ایران» که در محل حادثه حضور داشت، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 32 معدنچی در عمق هزار و 300 متری گرفتار هستند و چنانچه اکسیژن کافی وجود داشته باشد، احتمال زنده ماندن آنها وجود دارد. ضمن اینکه 42 مصدوم حادثه نیز به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند.

  ///////////////////////////////////////////////////////////////////////   ص  17   انفجار در معدن مرگ گروه حوادث /به‌دنبال انفجار مهیب ظهر دیروز  در معدن زغال سنگ استان گلستان، ده‌ها معدنچی گرفتار شدند که با تلاش امدادگران چند تن از آنها نجات یافتند. این در حالی است که برخی اخبار از مرگ  هولناک تعدادی از محبوس شدگان حکایت دارد.به گزارش برخی منابع خبری، علت انفجار، خارج نشدن گاز از داخل معدن بوده و از آنجا که حادثه در زمان تغییر شیفت کارگران رخ داده عده‌ زیادی در نزدیکی نقطه انفجار قرار داشتند. در پی این حادثه نیروهای امداد و نجات از شهرهای مختلف استان گلستان با امکانات و تجهیزات مختلف و استفاده از بالگرد به محل حادثه اعزام شدند. استاندار گلستان نیز به محض اطلاع از حادثه و برای پیگیری موضوع راهی محل شد تا از نزدیک بر عملیات امداد و نجات نظارت کند.صادقعلی مقدم - مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان-که در محل حادثه حضور یافته بود، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 40 تا 50 نفر در تونل معدن گرفتار شده‌اند و نجات آنها بیش از همه چیز به تخصص و سرعت عمل معدنکاران برای آواربرداری و جست‌و‌جو بستگی دارد.به گفته وی چند نفر از معدنچی‌ها در همان نخستین دقایق پس از حادثه نجات یافتند و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این باره، اظهار داشت: در پی اطلاع از حادثه انفجار معدن و احتمال بالا بودن تعداد مصدومان، 10 دستگاه آمبولانس، 20 تیم امدادی پزشکی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه وانت با بار اکسیژن و نیز تعدادی از تیم‌های امدادی هلال احمر و نیروی انتظامی به محل اعزام شدند.رضا صابری گفت: بلافاصله عملیات انتقال مصدومان به مراکز درمانی دو شهرستان آزادشهر و گنبدکاووس آغاز شد، ضمن اینکه تمامی بیمارستان‌های استان نیز برای پذیرش مصدومان به حالت آماده‌باش درآمدند.دکتر صابری به تعداد مصدومان اشاره نکرد اما گفت: بتدریج مصدومان توسط نیروهای امدادی خارج و در محل درمان اولیه انجام شده و در صورت نیاز به مراکز درمانی اعزام می‌شوند.
   احتمال محبوس شدن 80 کارگر
پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور نیز از احتمال محبوس شدن نزدیک به 80 نفر در معدن خبرداد و گفت: 4 مصدوم به بیمارستان حضرت معصومه(س) آزادشهر منتقل شدند.بنا بر اعلام وی از زمان وقوع انفجار عصر دیروز  12 کارگر معدن سالم از زیر آوار در آمدند.
وی با بیان اینکه این معدن شامل دو قسمت بوده که 40 نفر در یک قسمت معدن و 30 تا 40 نفر دیگر درسمت دیگری از معدن گرفتار شدند، عنوان کرد: وضعیت  چند نفر از مصدومان بشدت وخیم بوده و سایر مصدومان نیز به دلیل کمبود اکسیژن دچار مشکل شده‌اند.کولیوند خاطرنشان کرد:‌ اورژانس 14 دستگاه آمبولانس به محل اعزام کرده و نیروهای ما در کنار سایر نیروهای امدادی مشغول کمک به حادثه دیدگان هستند.
   فرماندار آزادشهر آمار آسیب دیدگان را تأیید نکرد
هرچند خبرهای منتشره در فضای مجازی از آسیب دیدن ۴۰ کارگر در این حادثه خبر می‌دهند اما حبیب شفایی، فرماندار آزادشهر گفته که علت و عمق این حادثه هنوز مشخص نیست و آمار منتشره در خصوص آسیب دیدگان این انفجار صحت ندارد.
  احتمال مسمومیت با گاز برای نیروهای امدادی
اسدالله قره‌خانی لواستانی نماینده مردم علی‌آباد کتول هم با اشاره به اینکه تیم‌های فنی و سگ‌های زنده‌یاب از استان‌های همجوار گلستان به محل انفجار معدن زغال‌سنگ اعزام شده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد بی‌احتیاطی فنی دلیل بروز انفجار باشد.وی اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از مصدومان و محبوس شدگان این حادثه مشخص نیست چرا که اگر تغییر شیفت در مدت زمان انفجار رخ داده باشد امکان افزایش آمار مصدومان یا کاهش آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه به احتمال زیاد بی‌احتیاطی فنی سبب بروز این حادثه شده باشد، گفت: همه نهادها اعم از هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی و.. مشغول فعالیت بوده تا اقدامات لازم را جهت کمک به حادثه‌دیدگان انجام دهند.قره‌خانی لواستانی با اشاره به اینکه احتمال مسمومیت با گاز برای تیم‌های فنی که جهت کمک به حادثه‌دیدگان رفتند وجود دارد، گفت:‌از استان‌های همجوار سگ‌های زنده‌یاب و تیم‌های فنی به منطقه حادثه‌دیده اعزام شدند.نماینده مردم علی‌آباد کتول خاطرنشان کرد: در صورتی که کمک به حادثه‌دیدگان با دقت انجام نگیرد احتمال بروز حادثه مجدد وجود داشته و ممکن است خود نیروهای امدادی نیز دچار مشکل شوند.
 دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت
وزیر صنعت، معدن وتجارت دستور ویژه برای پیگیری انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان را صادر و معاون خود را برای بررسی بیشتر راهی این منطقه کرد.