«فشار حداکثری» به روحانی و ظریف

آرمان ملي: در طول شش سالي که از دولت تدبيرواميد مي‌گذرد، دلواپسان نشان داده‌اند که به هيچ وجه حاضر نيستند دست از هجمه به دولت بردارند. اين موضوع در آوردگاه‌هاي سياست بين‌الملل رنگ ديگري مي‌گيرد و اگر عده‌اي جنگ‌طلب در هيات حاکمه آمريکا هر روز براي افزايش فشار به ايران برنامه‌ريزي مي‌کنند، عده‌اي هم در داخل ابايي از همنوا شدن با دشمنان کشور ندارند. جالب اينکه هر زمان که موفقيت‌هاي روحاني در سياست خارجي برجستگي مي‌يابد، فعاليت اين جريانات هم بيشتر مي‌شود. گويي نمي‌توانند متوجه شوند که موفقيت دولت در عرصه‌هاي جهاني موفقيت کشور است. در حالي که رهبران کشورهاي تاثيرگذار آمادگي خود را براي رايزني با روحاني و ظريف اعلام کرده‌اند و با وجود آنکه بعد از همه کارشکني‌هاي آمريکا در صدور رواديد هيات عاليرتبه سياسي کشورمان، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون و آبه شينزو به ديدار روحاني و ظريف مي‌روند، به موازات تلاش حداکثري هيات ايراني در مجمع عمومي سازمان ملل براي مقابله با جريان جنگ‌طلب آمريکا، جريان دلواپس داخلي تندترين هجمه‌هاي خود را به کار مي‌بندد و براي رسيدن به اهداف جناحي، با فشار حداکثري به دولت، خود را نسبت به منافع ملي بي‌توجه نشان مي‌دهد.
رايزني‌هاي فشرده
مجمع عمومي سازمان ملل هرساله در صدر خبرهاي سياست بين‌الملل قرار مي‌گيرد. امسال حضور هيات ايراني در اين نشست اهميت مضاعف يافته است. آمريکا که با کارشکني در صدور رواديد براي هيات ايراني، تعجب همه ناظران بين‌المللي را برانگيخته بود، اکنون در برابر طرح پيشنهادي ايران قرار گرفته است. اين طرح که مي‌تواند نقطه عطفي در منطقه و جهان باشد، شاخه زيتوني است که رئيس‌جمهور به نمايندگي از ملت ايران به جهانيان ارائه خواهد کرد. طرح پيشنهادي هيات ايران در حالي ارائه مي‌شود که منطقه خاورميانه در طول چند دهه درگير خشونت‌هاي متعدد بوده است. از منتهي‌اليه غرب منطقه و درگيري‌هاي اخير در مصر تا مناطق مياني و درگيري‌هاي يمن و سوريه و حضور تروريست‌هاي افراطي در همه اين بخش‌ها و در نهايت درگيري و خشونت در افغانستان و کشمير پاکستان در کنار تنش در خليج فارس، نشان دهنده اهميت غير قابل انکار طرح پيشنهادي ايران است. در صورتي که کشورهاي منطقه و جهان با طرح ايران براي صلح همراهي کنند، قطعي‌ترين و مهم‌ترين فايده نصيب کشورهاي منطقه خواهد شد. در شرايطي که هر روز بر ابعاد خشونت‌ها در منطقه افزوده مي‌شود، نزديک شدن کشورها به هم و رسيدن به فهم مشترک مي‌تواند از هدرروي سرمايه‌هاي منطقه جلوگيري کند. در اين شرايط برجام به عنوان يکي از پيمان‌هاي بين‌المللي نمود دوباره يافته و همه طرف‌هاي اين موافقت‌نامه در تلاشند که آن را به حداکثر تاثيرگذاري برسانند. ايران به عنوان کشوري که تعهد خود را به برجام نشان داده، در عين حالي که متوجه زياده‌خواهي کشورهاي غربي است، نگراني از بابت کم شدن تنش‌هاي بي‌مورد ندارد. هيات ايراني علاوه براينکه از ديدگاه‌ها و منافع کشور دفاع خواهد کرد، با مطرح کردن «ابتکار صلح هرمز» يکبار ديگر چهره صلح‌طلب خود را به کشورهاي غربي نشان مي‌دهد.
استقبال فرانسه از طرح روحاني


رئيس‌جمهور ايران و فرانسه درباره توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مورد علاقه ايران و فرانسه، شرايط حساس منطقه و ابتکار جديد دکتر روحاني براي حفظ امنيت منطقه خليج فارس موسوم به «ابتکار صلح هرمز» تبادل نظر کردند و بر عزم خود براي توسعه روابط و همکاري در عرصه‌هاي مختلف دو‌جانبه و بين‌المللي تاکيد نمودند. دکتر روحاني در اين ديدار ضمن تاکيد بر وظايف و مسئوليت ساير طرف‌هاي برجام و از جمله فرانسه، براي حفظ اين توافق مهم بين‌المللي بعد از خروج يکجانبه و غيرقانوني آمريکا از آن، بيانيه کشورهاي فرانسه، انگليس و آلمان را اتهام‌زني بي‌اساس به جمهوري اسلامي ايران عنوان و از آن انتقاد کرد. امانوئل مکرون در اين ديدار ضمن استقبال از طرح روحاني براي امنيت منطقه، به تشريح تلاش‌هاي فرانسه براي کمک به اجراي برجام پرداخت و همکاري اروپا با ساير طرف‌هاي اين توافق به ويژه روسيه و چين را ضروري دانست. رئيس‌جمهور فرانسه بر تعامل و گفت‌وگو با ايران به عنوان کشوري تاثيرگذار در منطقه و نيز تداوم روابط سازنده پاريس - تهران تاکيد کرد. نخست وزير پاکستان نيز ديروز با رئيس‌جمهور کشورمان ديدار کرد. حسن روحاني و عمران‌خان در اين ديدار در مورد روابط دوجانبه، امنيت مرزي ميان دو کشور، مبارزه با تروريسم و بازيابي صلح و ثبات در منطقه به رايزني و تبادل نظر پرداختند. روحاني ضمن تاکيد بر عزم ايران براي ادامه روابط خوب و سازنده ميان دو کشور، بر اجرايي شدن هرچه سريع‌تر توافقات سفر اخير عمران‌خان به ايران نيز تاکيد کرد. نخست وزير پاکستان هم ضمن اشاره به کمک‌هاي ايران در چند دهه گذشته به ملت و دولت پاکستان، براي هرگونه همکاري با کشورمان جهت کاهش تنش در منطقه اعلام آمادگي کرد. عمران‌خان همچنين تشکر ويژه خود و ملت پاکستان را از مقام معظم رهبري و مسئولان ايراني براي اتخاذ مواضع صحيح و اصولي در حمايت از مردم کشمير اعلام کرد.
تداوم تحريم‌ها به منزله شروط مذاکره
رئيس‌جمهور صبح روز سه شنبه به وقت نيويورک و در ديدار مديران ارشد رسانه‌هاي آمريکا اعلام کرد که تلاش‌هاي رئيس‌جمهور فرانسه در صورتي موثر است که آقاي ترامپ تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان، امکان مذاکره در قالب 1+5 وجود دارد. حسن روحاني گفت: تداوم تحريم‌هايي که تحت عنوان فشار حداکثري اجرا شده است، به مثابه پيش‌شرط‌هاي عملي آمريکا براي مذاکره است، در حالي که از نظر ما براي مذاکره، ابتدا هر پيش شرطي بايد برداشته شود. رئيس‌جمهور افزود: خجالت‌آور است که مبناي اتهام‌زدن به ايران در مورد حمله به آرامکو، صرفا اين است که نمي‌خواهند قبول کنند ارتش يمن توان نظامي حمله موشکي و پهپادي را دارد.
ادامه صفحه6