شفاف‌سازی لازم است

جمشید پژویان - بنده به طور دقیق نمی دانم که منظور سازمان امور مالیاتی در زمینه جریمه دو درصدی پزشکان متخلف در زمینه فرارهای مالیاتی چیست. اما به نظر می‌رسد که این سازمان می‌خواهد تا میزان مالیات پزشکانی را که فرارهای مالیاتی دارند را تا دو درصد افزایش دهد. یعنی احتمالا پزشکان فراری از مالیات باید نسبت به مبلغی که در گذشته مالیات می دادند دو درصد بیشتر مالیات پرداخت کنند. اما در کل این جریمه خیلی شفاف نیست و باید سازمان امور مالیاتی در این زمینه بیشتر شفاف سازی کند.
یکی از راه حل های مقابله با این پزشکان این است که سازمان امور مالیاتی کارتخوان به مطب این پزشکان ارسال کند تا هزینه ویزیت و درمان پزشکان از طریق این کارتخوان ها محاسبه شود. در کل به دلیل سوابقی که از سوی البته برخی از پزشکان مشاهده شده است و زیرمیزی هایی که در جریان پرداخت هزینه جراحی یا بیمارستان موجود است باید سازمان امور مالیاتی به طور شفاف تری به این موضوع ورود کرده و با پزشکان متخلف برخورد کند.
راهکار دیگر برای برخورد با این پزشکان رجوع به قانونی است که در دولت های گذشته روی کار آمد اما اجرایی نشد. قانون مالیات که در زمان ریاست دولت خاتمی در دست بود اما اجرا نشد و حالا باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر باید به تجربیات دیگر کشورها نیز در این زمینه توجه کرد و برای برخورد با افرادی که به هر طریقی فرارهای مالیاتی دارند از تجربه کشورهای موفق در زمینه اخذ مالیات
استفاده کرد.