مردم در آرامش سیاستمداران در التهاب


بنفشه غلامی/ همان قدر که خیابان‎های بغداد، بعد از 4 روز پر آشوب و دود و خون، روز نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشتند، پارلمان عراق و عرصه سیاسی این کشور روز پر هیاهویی را سپری کرد. در میانه این هیاهوها، مقتدا صدر و حیدر العبادی خواستار برپایی انتخابات زودهنگام شدند، عادل عبدالمهدی، نخست‎وزیر عراق نشست فوق‎العاده برگزار کرد و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق هم خواهان نشست پارلمان با محوریت اعتراض‎ها شد. نشستی که به‌دلیل درخواست رهبر جریان صدر از ائتلاف تحت نظرش در پارلمان برای تعلیق فعالیت‎های پارلمانی خود، تشکیل نشد.
به‌گزارش ایرنا به‌نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عادل‎عبدالمهدی، نخست‎وزیر عراق، ساعتی پس از استقبال از رهنمودهای آیت‎الله «سیستانی» برای پایان گرفتن خشونت‎ها در این کشور، اقدام به برپایی نشستی فوق‎العاده با مقامات امنیتی کشور خود از جمله نجاح الشمری، وزیر دفاع و یاسین الیاسری، وزیر کشور خود کرد. این در حالی است که شکاف‎ها بین سیاستمداران عراقی برای چگونگی پایان دادن به خشونت‎ها و اعتراض‎ها در این کشور در حال پررنگ شدن است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر و حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق، دو سیاستمداری بودند که پایان گرفتن خشونت‎ها را در گرو انتخابات زودهنگام دیدند. به گزارش «سومریه نیوز»، مقتدا صدر عصر جمعه این درخواست را مطرح کرد و از اعضای فراکسیون «سائرون» که تحت نظر او بزرگترین ائتلاف پارلمانی را در دست دارد، خواست در نشست‎های پارلمان شرکت نکنند تا زمینه برای برپایی انتخابات زودهنگام فراهم شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق و رئیس ائتلاف «النصر» هم که دو سال پیش مشابه چنین تظاهرات‎هایی را تجربه کرده بود، در درخواستی مشابه که از طریق فیس‌بوک آن را مطرح کرد، برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولتی جدید را که تا سال 2020 خواسته‎های مردم را برآورده کند، درمان درد ناآرامی‎ها در عراق دانست. حیدر العبادی همچنین تأکید کرد که دولت عبدالمهدی نیز باید با تشکیل یک دادگاه کیفری برای بررسی وضعیت فساد مالی در عراق، دستگاه‎های دولتی را از این دست اتهامات رها کند و مفسدان اقتصادی را به دست قانون بسپارد.
اما همه سیاستمداران واکنشی به این تندی نداشتند. از جمله «نوری المالکی»، نخست‌وزیر پیشین عراق نه تنها پایان کار دولت را در این مرحله توصیه نکرد که به معترضانی که خواهان حقوق برحق خود هستند، توصیه کرد، مراقب اقدامات افراد معاند که نفوذی و خرابکار هستند، باشند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، نوری المالکی همچنین به دولت توصیه کرد، متوجه ضرورت توجه به خواسته‎های مردمی و زیر نظر گرفتن کسانی که فتنه ایجاد کرده و نهادها را هدف قرار می‌دهند، بوده و با ایجاد فضای مناسب برای معترضان امنیت کشور را حفظ کند. ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه عراق هم طرحی را ارائه کرد که بیش از اینکه راه حل سیاسی برای بحران ایجاد شده قائل باشد، راهکارهای اقتصادی و دلجویی از معترضان را مطرح می‎کرد. او خواهان آن است که کشته شدگان در این اعتراض‎ها مشمول قانون قربانیان تروریسم شوند و هزینه درمان مجروحان از سوی دولت پرداخت شود و بازداشتی‎ها نیز سریع‎تر آزاد شوند. وی همچنین خواهان کسر حقوق کارمندان و واریز آن به حساب بیکاران شد تا زمانی که شغلی بیابند.


تشکیل نشدن نشست پارلمان
در حالی که رسیدگی به این راهکارها نیازمند نشست‎های پارلمانی است و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز روز جمعه خواهان اختصاص یافتن نشست روز شنبه پارلمان به بررسی مسائل مربوط به اعتراض‎ها در عراق شده بود، این نشست به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن حاضران تشکیل نشد. بنابراین محمد الحلبوسی به دیدار با نمایندگان مخالف بسنده کرد.
حاکمیت آرامش در خیابان‎ها
هر چند سیاستمداران عراقی روز پرمشغله‎ای را سپری کردند، اما خیابان‎های بغداد، دیروز روز آرامی را سپری کردند. دیروز ایسنا به نقل از «الجزیره» گزارش کرد، با توجه به دستور نخست‌وزیر عراق درباره ممنوعیت آمد و شد در بغداد و برخی استان‌های جنوبی این کشور، خیابان‌های بغداد شاهد رفت و آمدهای محدودی بود. البته مقامات همچنان پل التحریر و السنک را که مرکز بغداد را به منطقه الخضراء (سبز) مرتبط می‌سازد، بسته‌ بودند.