هشدار درباره بازگشت به گذشته

آرمان- احسان اسقایی: ایران در دوران اصلاحات در عرصه‌های داخلی و خارجی قدرتمند ظاهر شده بود اما با روی کار آمدن پوپولیست‌ها در طول یک دهه گرفتار دگردیسی‌های داخلی و بین‌المللی شد. با این همه مردم ایران پس از حدود یک دهه سیاست‌های توام با تنش به تغییر روش دولت رأی دادند و بخشی از سیاست‌های تنش‌زای گذشته کنار گذاشته شد. از این رو می‌توان نوعی شباهت بین وقایع دو دهه اخیر ایران و حوادث فرانسه در فاصله سال‌های 1840 تا 1851 مشاهده کرد.
هشدار به‌خاطر امکان بازگشت
سعید حجاریان، چهره شناخته شده جریان اصلاحات روز گذشته در کانال تلگرامی خود با در نظر گرفتن شرایط ایران در آستانه انتخابات و شعارهای پوپولیستی رقبای روحانی گفت: در کشور ما شرایط اجتماعی در چشم‌انداز بعضی‌ها مشابه فرانسه 1851 است. اگرچه کسانی به‌ظاهر از بیکاران، معتادان و لمپنیسم اظهار تاسف می‌کنند، اما چشم امید به همان‌ها دارند تا با تهییج آنها، از این نیروهای سرخورده اجتماعی برای حمله به جامعه مدنی و خدشه در‌جمهوریت استفاده کنند؛ اقدامی که البته رئیس دولت سابق نیز با استفاده از آن توانست خود را نماینده طبقه غیر حاکم به جامعه نشان دهد و رأی توده‌های مردم را به خود جذب کند. محمدباقر قالیباف فردی که توانسته با حاشیه‌سازی‌های فراوان خود را به عنوان کاندیدای اصولگرایان در مقابل روحانی به نمایش بگذارد، این روزها همچون هواداران جنبش 99‌درصدی در آمریکا خود را نماینده وال‌استریتی‌‌های ایران نشان داده، با رجوع به شعارهای پوپولیستی رئیس دولت سابق سعی دارد با شعار 5‌میلیون شغل، یارانه سه برابری، کاهش آلودگی تهران به50‌درصد میزان فعلی رأی طبقات مختلف جامعه را به خود جلب کند. در این شرایط رقیب دیگر روحانی نیز نه تنها شعار افزایش سه برابری یارانه‌های طبقه ضعیف جامعه را می‌دهد، بلکه معتقد است می‌تواند سالانه یک‌میلیون شغل ایجاد کرده و به بحران‌های اجتماعی پایان دهد. از این رو سعید حجاریان با در نظر گرفتن شعارهای رقبای روحانی که عموما بر محور مشکلات اجتماعی ناشی از رکود اقتصادی متمرکز شده، سعی دارد با اشاره به سال‌های1840 تا 1851 که در فرانسه نوعی بازگشت اتفاق افتاد، هشدار دهد که فعالان سیاسی نسبت به شعارهای عوامگرایانه رقبای روحانی آگاه‌تر باشند که در صورت پیروزی چنین کاندیداهایی نتیجه چیزی جز بازگشت به گذشته نخواهد بود.
خطری که وجود دارد و باید جدی گرفته شود


هرچند در صحنه میدانی حسن روحانی به دلیل تجربه اندوخته در چهار سال گذشته و خدمات اقتصادی در کاهش تورم و ایجاد ثبات توانسته حدود 50‌درصد آرا را بر اساس نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد، اما در صورت اجماع احتمالی رئیسی و قالیباف و با توجه به شعارهای تقریبا یکسان هر دو کار برای روحانی سخت خواهد شد، زیرا تجمیع آرای این دوکاندیدا می‌تواند پیروزی روحانی با اختلاف رأی بالا را سخت کند. هر چند در صورت اجماع دو کاندیدای اصولگرا باز هم روحانی پیروز میدان است، اما تمایل برخی به بازگشت به قبل را باید جدی گرفت. این تمایل می‌تواند در سرنوشت انتخابات موثر باشد.باید یادآوری کرد که در صورت تجمیع آرای اصولگرایان و احتمال فعال کردن رای‌های خاکستری به سود خود، احتمالا روحانی از پیروزی قطعی در مرحله اول دور می‌شود و در نتیجه آن انتخابات، همان‌طور که اصولگرایان می‌خواهند، به مرحله دوم کشیده خواهد شد.