حادثه در عمق ۱۸۰۰متری

هر چند سیستم‌های معدنکاری نسبت به گذشته مکانیزه شده و کمتر شاهد بروز حادثه در معادن هستیم، اما هر از گاهی حادثه در این حوزه جهانیان را تکان می‌دهد. معدنکاران در عصر مدرن جزو دردمند‌ترین اقشار جامعه بوده‌اند و هزاران داستان و روایت به کار پر مشقت آنها اختصاص یافته است. حوادث تلخی که پیرامون این شغل طاقت‌فرسا رخ می‌دهد هر از گاهی دل مردم را به درد می‌آورد. روز گذشته، روز تلخی برای کارگران بود. درست دو روز بعد از روز جهانی کارگر حادثه‌ای برای این قشر زحمتکش در آذر شهر گلستان رخ داد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها شد. هنوز ظهر نشده کارگرانی که از صبح به عمق 1800متری رفته بودند دچار حادثه شدند. عنوان می‌شود دلیل حادثه انفجار بوده است. مسئول معدن زمستان یورت شمال غربی با بیان اینکه در حادثه روز چهارشنبه، حدود 50 نفر از کارگران از جمله دو نفر از مسئولان ایمنی داخل تونل بودند، می‌گوید: این حادثه در فاصله هزارو 200 تا هزارو 500متری ورودی تونل شماره یک رخ داده وتاکنون تعداد زیادی از کارگران مجروح وبه بیمارستان انتقال یافته‌اند. فیض‌ا... کاکویی با بیان اینکه جدا از کارگران محبوس تعدادی از مجروحان کارگرانی هستند که به نیت کمک به همکاران محبوس خود وارد تونل می‌شوند، عنوان می‌کند: حجم بالای گاز باعث مصدومیت این کارگران شده وبه بیمارستان انتقال یافته‌اند. او در تکمیل گفته‌های خود در خصوص علت وقوع این حادثه می‌گوید: زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد، کارگران توسط یک دستگاه باتری که خارج از تونل تهیه کرده بودند قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده وتعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می‌شوند.
تعداد کشته‌ها و مصدومان
تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و مصدومان حادثه آذر شهر مخابره نشده است. مسئولان می‌گویند در حال امداد رسانی هستند. آنها تا بعد از ظهر تونلی تا عمق 800 متر را حفر کرده بودند، حال آنکه باید به عمق 1800 متر برسند. اخبار اولیه حکایت از محبوس شدن 80 نفر در معدن آذر شهر داشت. اخبار بعدی حکایت از این دارد که تعداد محبوس‌شدگان 26 تا 50 نفر هستند. تعدادی از مصدومان از تونل خارج شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال چند نفر آنها وخیم است. اجساد خارج شده تا لحظه تنظیم این گزارش دو نفر بوده است، اما با توجه به شدت حادثه و احتمال مسمومیت و خفگی احتمال می‌رود این حادثه قربانیان بیشتری داشته باشد. بعد از ظهر روز گذشته شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات اظهار داشت: تعداد حادثه‌دیدگان احتمالی 6٧ نفر و مصدومان انتقالی ٢٧ نفر (توسط اورژانس و هلال احمر) است. او با اشاره به اینکه 40 نفر محبوس‌شده احتمالی در معدن(طبق گزارش کارگران حاضر در معدن)هستند، گفت: سیستم‌های تنفسی آتش‌نشانی با بالگرد هلال احمر گرگان به منطقه انتقال داده شده است. معاون عملیات امداد و نجات از اعزام 6٢ نفر در قالب ١٧ تیم عملیاتی از پایگاه‌های شعب استان گلستان به منظقه خبر داد و گفت: ٢ قلاده سگ جست‌و‌جو، ١١ دستگاه آمبولانس و 6 دستگاه خودرو کمکدار، ٢ تیم واکنش سریع از خراسان شمالی و یک تیم از سمنان به منطقه اعزام شده است. عباس عادلی، روح‎ا... سوسرایی، حسن علیخانی «شاه‎رضا»، علی‎محمد کمال‎وطن، حسین میردار، حسن علیخانی «برزعلی»، حسین محمودی، شهمرادی، تقی طاهردوست، خادم میردار، علی گنجی‎وطن، مهدی اونق، عزت نکویی و سیدمحمد میرعرب از جمله مصدومان این حادثه هستند. در فهرست حادثه‎دیدگان اسامی عقیل سوسرایی «یحیی»، جهانگیر سارانی، علی مسعودی، حسن رجبلو، محمد نصرتی، محسن زمانی، حسن سوسرایی «رمضان»، حبیب کمالی، قدرت نکویی، علی قانچی، عبدا... محمدی، علی‎اصغر علیخانی، حسن مسعودی و موسی بهشتی نیز به چشم می‎خورد.
از دستور ویژه تا سفر به گلستان


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان و خانواده های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند.وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور ویژه برای پیگیری حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر صادر کرد و معاون معدنی و مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی علت حادثه به منطقه اعزام کرد. به گزارش «آرمان» و به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد رضا نعمت‌زاده ضمن اعلام همدردی با حادثه‌دیدگان حادثه معدن اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه ابعاد مختلف این حادثه را بررسی می‌کند و مراتب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم خواهیم رساند.
ربیعی نشست خبری را رها کرد و به گلستان رفت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع از وضعیت انفجار در معدن ذغال سنگ زمستان یورت به نمایندگی از رئیس‌جمهور عازم محل حادثه شد. علی ربیعی در نشست خبری عصر دیروز خود که قرار بود سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت را تشریح کند، به دلیل حادثه انفجار در معدن ذغال سنگ زمستان یورت شمال غربی در استان گلستان این نشست را نیمه کاره گذاشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میانه نشست خبری تشریح برنامه‌های اشتغال گفت: هم اینک نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به دست من رسید. او ادامه داد: بر اساس دستور رئیس‌جمهور و به دلیل انفجار در معدن در گرگان و کشته شدن چند معدنکار و رسیدگی به ابعاد این موضوع هم اینک در حال راهی شدن به گرگان هستم. حسن صادقلو استاندار گلستان همزمان با وقوع انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر در محل حادثه حاضر شد.