تظاهرات واتس آپی؟

احمد کاظم زاده‪-‬ لبنان از روز پنجشنبه بعد از آنکه دولت اعلام کرد می‌خواهد مالیاتی چند سنتی در روز برای تماس‌های صوتی در اپلیکیشن واتس‌آپ اعمال کند شاهد تظاهرات گسترده ای است. اما چرا باید چنین موضوعی چنین واکنشی را به همراه داشته باشد؟
آنطور که از شواهد برمی‌آید بستن مالیات بر پیام رسان واتس‌آپ به عنوان یک عامل شتابزا در عوامل اجتماعی این تظاهرات نمایان شده ولی زمینه‌های این ناآرامی‌ها از قبل وجود داشته است. فسادهای مالی و اقتصادی از قبل در لبنان ریشه دوانده بود و البته فشارهای اقتصادی و تحریمی‌هم که طی مدت اخیر به نوعی از طرف آمریکا علیه لبنان اعمال شد مزید بر علت بود. اما عوامل داخلی بر عوامل خارجی تظاهرات غلبه دارد. هرچند این امکان وجود دارد که اگر این اعتراضات از کنترل خارج شود دشمنان خارجی مردم لبنان نیز از این تحولات به سود خودشان بهره ببرند.
در هر صورت راه حل نا آرامی‌های اخیر در برگزاری انتخابات زود هنگام و مسائلی از این قبیل نیست چرا که در لبنان به دلیل تنوع احزاب و گروه‌ها، تشکیل دولت همیشه با یک فرایند مشکل‌زا روبه رو بوده و با تاخیر طولانی صورت می‌گرفته است . بنابراین اگر به واسطه این تظاهرات موضوع انتخابات زودهنگام مطرح شود این مسئله می‌تواند مشکلات را پیچیده‌تر کند و به آن بیفزاید و چه بسا راه فرار را هم برای کسانی که مسبب مشکلات فعلی هستند یا در این مشکلات کوتاهی کردند باز بکند اما مردم لبنان می‌خواهند تا امروز سریعا به مشکلات کنونی پاسخ داده شود و قاعدتا دولت مستقر است که می‌تواند سریعتر به این مسائل پاسخ دهد. از همین رو سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله نیز با رد موضوع استعفای حریری یا دولت و انتخابات زودهنگام بر مسئولیت همه احزاب در شرایط فعلی تاکید می‌کند و اشاره او بر اینکه مشکل اصلی بعضا بر بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین است این مسئله را مطرح می‌کند که دولت باید بیش از پیش برای کسب اعتماد مردم تلاش کند. اعتماد سرمایه اجتماعی دولت است و برای باز پس گیری آن باید راه حل ریشه ای اندیشید و هیچ اعتمادی جذب نمی‌شود مگر اینکه برخورد صادقانه در کار باشد، صداقت باعث اعتماد و اعتماد هم باعث سرمایه اجتماعی می‌شود . این اعتراضات نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی دولت کاهش پیدا کرده و باید برای حل آن از صداقت شروع کرد .