دغدغه‌های روحانی

رامین نخستین انصاری‪-‬ سخنان روحانی در سالروز بازگشایی دانشگاه‌های کشور ، نشان از دغدغه‌های وی از شرایط کشور و مردم ( رشد نرخ تورم و بیکاری و ... ) است . به راحتی می‌توان درک کرد رییس جمهور در مقام رئیس قوه مجریه ، دلایل شرایط در کشور را درک کرده و می‌شود فهمید، روحانی چه احساسی دارد .
رییس جمهور دیالوگی مبتنی بر توجه به نظرات مردم را مطرح نمود که باید به مردم اهمیت داد .
مردم وجود دارند و نباید آنان را نادیده گرفت .
روحانی درباره موضوعاتی که برای سرنوشت کشور و مردم از اهمیت بسیار فوق العاده‌ای برخوردار است، اعتقاد دارد: همه پرسی گزینه مناسب و درستی است . مکانیزمی‌که می‌تواند این بار با رای مستقیم مردم به هدفی والا و تاریخی یعنی ساختن جامعه‌ای نوین، رسید و با آن دست یافت . برای عبور از شرایط سختی که مردم با تمام وجود آن را لمس می‌کنند ، فقط با حاکمیت مردم سالاری دینی امکان پذیر است. نگرانی و دغدغه‌های روحانی با ورود به بحث همه‌ پرسی کاملاً آشکار شده است . روحانی شرایط کشور و جامعه جهانی را درک نموده است و در این میان رییس جمهوراعتقاد دارد که با مشارکت مردم ، مشکلات کشور حل می‌شود . روحانی به مشارکت مردم ایمان دارد و از نظر وی چه اشکالی دارد که به طور مستقیم نظر مردم را جویا شد .


بدون شک همه پرسی و رفراندوم یکی از مهمترین ارکان و ابزار دموکراسی به شمار می‌رود .
همه پرسی‌ها معمولاً در مورد مسائل کلان و استراتژیک
که موجبات اختلاف نظر در جامعه سیاسی و منجر به انسداد سیاسی می‌شود ، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این راستا برای برون رفت از مشکلات از طریق مشورت با شهروندان و نظر مردم و
رای گیری ، برای تصمیم گیری در مورد موضوعاتی
که برای کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است ، صورت می‌گیرد . یکی از مهمترین ویژگی برجسته رجوع به نظر مردم، برای مشارکت مردم و شهروندان در تصمیمات سیاسی است و هنگامی‌که نظر مردم مشخص شد، تصمیمات جامعه سیاسی منطبق با رای مردم اعتبار می‌یابد . استفاده از همه پرسی مستقیم فواید زیادی دارد . اعتماد و اتحاد ملی و حمایت اکثریت مردم از جامعه سیاسی یکی از مهمترین فرآیند مراجعه به رای مستقیم مردم است .
در واقع مردم در ارتباط با مواردی که تاثیر مستقیم بر زندگی آنان می‌گذارد، تصمیم می‌گیرند و این امر مهم مشارکت و همکاری را در جامعه متجلی می‌کند و جامعه سیاسی به نمایندگی از مردم به راحتی می‌تواند در ارتباط و موضوعات چالش برانگیز تصمیم بگیرد . بدون شک همه پرسی می‌تواند فرهنگ سیاسی و مشارکت ملی را تقویت و مردم را توانمند نماید . همه پرسی به شهروندان اجازه می‌دهد که درباره موضوعات مهم تصمیم بگیرند. با توجه به این که جمهوری اسلامی‌بر اساس
مردم سالاری تاسیس شده است باید از فرصت تاریخی
و ظرفیت مترقی قانون اساسی و اصل رفراندوم استفاده کرد تا اعتماد مردم را بازسازی و مردم باور داشته باشند که می‌توانند در موارد خاص و حساس برای جامعه سیاسی تصمیم بگیرند . با همه پرسی و اعلام نظر شهروندان موضوعات بحث برانگیز در سیاست خارجی و داخلی حل می‌شود. دموکراسی مستقیم ، حقیقت را نمایان و دروغ را از بین می‌برد .
علاوه بر این می‌توان با خاطرنشان تمام گفت : دموکراسی و رای مستقیم مردم در راستای منافع شهروندان و کشور است .
مخالفان همه‌ پرسی همواره در تلاشند وانمود کنند که مردم از صلاحیت لازم برخوردار نیستند که در ارتباط با موضوعات پیچیده نظر و رای بدهند. برای یک بار هم که شده با مشورت با ولی نعمتان خویش و مراجعه به نظر مردم مشکلات بزرگ در عرصه سیاست داخلی و خارجی را پیگیری و به سرانجام برسانید.