رانندگان زن خیال خانواده‌ها را راحت کردند

به‌ناز مقدسی| چند ماه پیش بود که فرماندار تهران آمار تأمل‌برانگیزی از رانندگان سرویس مدارس اعلام کرد: «844 راننده مدرک لیسانس و تعدادی از رانندگان فوق‌ لیسانس و حتی دکتری دارند.» در کنار این آمار، اواخر شهریورماه سازمان تاکسیرانی تهران هم اعلام کرد که از 14‌هزار راننده‌ای که در سامانه جدید سپند برای سرویس مدارس ثبت‌نام کرده‌اند 40‌درصد زن و 60‌درصد مرد هستند.  آرزو چراغی با مدرک لیسانس، یکی از همین رانندگان سرویس شهر تهران است. زنی 35ساله که هم بوتیک لباس زنانه دارد و هم راننده سرویس مدارس دخترانه است.
خودش می‌گوید برای درآمد بیشتر و استقلال مالی این کار را انتخاب کرده است، هرچند که درآمدش چندان هم چشمگیر نیست. با این حال او برخلاف دغدغه‌ها و مشکلات زندگی از کارش و ارتباط با بچه‌های نسل جدید راضی‌است. هر چند که ظاهرا این رضایت دو طرفه است و اعتماد خانواده‌ها هم به رانندگان سرویس زن باعث شده است تا حالا براساس آمار‌سال 98، زنان هم سهم بیشتری در سرویس مدارس داشته باشند.  خانم چراغی، یادم است وقتی دانش‌آموز بودم خیلی از بچه‌ها سرویس را دوست نداشتند، شاید چون استقلال بچه‌ها را می‌گرفت. شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟  
آن موقع‌ها، شاید خیلی از بچه‌ها بخصوص دخترها مسیری که می‌توانستند تنهایی رفت‌وآمد کنند، همان راه مدرسه تا خانه بود. برای همین عده‌ای سرویس مدرسه را دوست نداشتند، چون برایشان محدودیت ایجاد می‌کرد. ولی  بچه‌های نسل جدید نسبت به نسل قدیم، آزادی‌های فردی و اجتماعی بیشتری دارند. یعنی سبک زندگی‌ها عوض شده  و بچه‌ها در خانواده آزادی‌های بیشتری دارند. ضمن این‌که چون الان زندگی‌ها ماشینی شده، حس می‌کنم بچه‌ها هم دل‌شان می‌خواهد راحت به مدرسه بروند و برگردند، خیلی راحت.
 یعنی بچه مدرسه‌ای‌های الان از سرویس داشتن راضی هستند؟


اصلا از سرویس فراری نیستند. حالا شاید یکسری از آنها با راننده سرویس بد اخلاق مشکل داشته باشند و از او زده شوند، ولی در ماشین من راحتند. تنها زمانی که شنیده‌ام بعضی از بچه‌ها سرویس‌شان را عوض کرده‌اند، همین بود که با راننده سرویس کنار نیامدند.
 گفتید با شما راحتند؟ چرا؟
بله؛ من با بچه‌ها راه می‌آیم، مثلا اگر می‌گویند می‌خواهند موزیک گوش بدهند، ضبط را روشن می‌کنم؛ به‌هرحال خودم هم در این سن و‌سال بودم. یا این‌که آهنگ‌های فرانسوی می‌گذارم و چون زبان فرانسه بلد هستم در طول مسیر لغات فرانسوی را به آنها یاد می‌دهم و این خودش سرگرمی خوبی شده است. اتفاقا مادر یکی از بچه‌ها چند روز پیش به من گفت که دخترش کلی از لغات فرانسه را یاد گرفته است و تازه الان فهمیده که راننده سرویس با بچه‌ها زبان کار می‌کند.
 خودتان وقتی دانش‌آموز بودید، سرویس داشتید؟
بله؛ آن موقع‌ها سرویس مدرسه ما اتوبوس بود، ولی الان بیشتر سرویس‌ها ماشین‌های سواری هستند. یادم است چون تعدادمان در سرویس زیاد بود در طول مسیر انگار ته اتوبوس جشن و عروسی بود؛ خیلی خوش می‌گذشت.
 سرویس‌های آن زمان بهتر بودند یا الان؟
هر چند خاطرات خوبش برایم مانده و کلا سرویسم را دوست داشتم، ولی به نظرم سرویس‌های الان خیلی بهتر شدند. یکسری قوانین آمده که مثلا ماشین‌ها بیشتر از ظرفیت‌شان نمی‌توانند بچه‌ها را سوار کنند، ولی اگر یادتان باشد زمانی سرویس‌های مدارس 8، 7 بچه را در پیکان سوار می‌کرد. یا مثلا دورانی که من سرویس داشتم یادم است، اندازه مسیر خانه تا مدرسه را باید تا سر خیابانی پیاده می‌رفتم و بعد سرویس مدرسه آنجا می‌آمد دنبالم. (می‌خندد) الان راننده موظف است جلوی در خانه، دانش‌آموز را سوار کند. ضمن این‌که واقعا بچه‌ها زودتر به خانه‌شان می‌رسند، ولی طبیعتا اتوبوس باید تعداد زیادی بچه را به خانه‌شان می‌رساند و همین موضوع واقعا زمان‌بر بود.
 ولی الان هم یکسری از سرویس‌های مدرسه همچنان به قانون تن نداده‌اند و بیشتر از ظرفیت  خودروشان  بچه‌ها را سوار می‌کنند.
ممکن است باشد، اما اگر پلیس ببیند جریمه‌شان می‌کند. ضمن این‌که مدرسه هم نباید با چنین سرویس‌هایی قرارداد ببندد. هر سرویسی باید به تعداد ظرفیت سرنشینان ماشینش مسافر داشته باشد.
 شما خودتان چند دانش‌آموز سوار می‌کنید؟
من 206 دارم و ظرفیت ماشینم پنج نفر است. بنابراین چهار تا دانش‌آموز دارم.
 با این تعداد، درآمدتان خوب است؟
راستش دخترم همان مدرسه‌ای می‌رود که من الان سرویس دارم. اصلا برای همین تصمیم گرفتم وارد این کار شوم، چون دیدم هر روز به خاطر بچه‌ام این مسیر را می‌روم و برمی‌گردم، پس چه بهتر که درآمدی هم کنارش داشته باشم.
 ماهیانه چقدر درآمد دارید؟
هر دانش‌آموز 150 هزار تومان، یعنی هر سرویس 600 تومان می‌شود.
 این نرخ مصوب است؟
پیمانکار مدرسه ما از طرف تاکسیرانی است. برای همین 25‌درصد از حق سرویس هم سهم پیمانکار می‌شود و بخشی از این پول هزینه بنزین و استهلاک ماشین است.
 فقط یک سرویس دارید؟
نه، یک سرویس دختران دبیرستان و یک سرویس هم بچه‌های دبستان. کلا چهار بار در روز سرویس رفت و برگشت دارم.
 وقت‌گذرانی در کنار بچه‌های نسل جدید چگونه است؟ رفتارشان چقدر با بچه‌های قدیم فرق می‌کند؟
نسل ما خیلی فرمانبر بود، یعنی حرفی را که بزرگترها به ما می‌زدند گوش می‌کردیم. ولی الان همه چیز 50، 50 است، یعنی اگر با بچه‌های الان راه بیایی آنها هم همانقدر به حرفت گوش می‌دهند. من هم از روز اول شاید خیلی با شخصیت‌های هر کدام‌شان آشنا نبودم ولی الان قلق هر کدام دستم آمده است.  البته بچه‌های الان شاید نسبت به بچه‌های نسل قبل سر و زبان‌دار‌تر باشند یا بیشتر شیطنت کنند اما فکر می‌کنم چون الان اکثرا تک‌فرزند هستند، به دلیل تنهایی‌شان اجتماعی رفتار می‌کنند و دوست دارند دایره دوستان‌شان بیشتر باشد.
 یادم هست بچه‌های سرویس همیشه سر نشستن بر صندلی خودرو با هم دعوا داشتند. همه می‌خواستند یا جلو بنشینند یا کنار پنجره. شما هم این مشکل را دارید؟
الان برای نشستن روی صندلی جلو دعوا می‌کنند. برای همین در سرویسی که دخترم هست می‌گویم او جلو بنشیند.
 پس استثنا می‌گذارید.
واقعا نه، ولی چون بالاخره باید یکی جلو بنشیند حداقل دخترم را انتخاب می‌کنم که اگر هم به تبعیض متهم شدم، تبعیض موجهی باشد. (می‌خندد) ولی مثلا در سرویس دیگری که دارم متوجه شده‌ام مادر یکی از دانش‌آموزانم هم مثل من سرویس مدرسه داشته، اما چند وقت پیش فوت کرده است. برای همین حس کردم به محبت بیشتری نیاز دارد و قانون گذاشتم که او روی صندلی جلو بنشیند.
 خانه بچه‌ها به هم نزدیک است؟ می‌خواهم بدانم در ترافیک گیر نمی‌افتید؟
پیمانکاری که با ما قرارداد بسته است مسیرها را تنظیم می‌کند. شاید خانه‌های‌شان از مدرسه دور باشد ولی خانه بچه‌های سرویس به هم نزدیک است.
 پیش آمده روزی جایی گیر بیفتید و نتوانید دنبال بچه‌ها بروید؟
 پیش می‌آید جایی گیر بیفتم ولی هر جور شده سر وقت خودم را می‌رسانم.
 فکر می‌کنید چند تا از بچه‌ها می‌دانند اگر راننده سرویس‌شان نیامد، سوار خودرو غریبه‌ها نشوند؟
ببینید! این موضوع را خانواده‌ها باید به بچه‌های‌شان آموزش بدهند. به‌هرحال خود من هم به این موضوع حساسیت دارم هرچند وظیفه‌ام نیست. برای همین خیلی وقت‌ها به بچه‌ها تاکید می‌کنم تا من نرسیده‌ام، بوق نزده‌ام و چراغ نزده‌ام از خانه بیرون نیایند.
 قبلا بیشتر راننده‌های سرویس مدارس مرد بودند. الان همکاران شما بیشتر مرد هستند یا زن؟
راننده مدارسی که من سرویس دارم همه زن هستند. فقط دو سرویس مینی‌بوس داریم که راننده آنها مرد است.
 برای مردم یا پدر و مادر دانش‌آموزان جا افتاده که زنی راننده سرویس مدرسه باشد؟
الان خیلی جا افتاده. شاید به دلیل خبرهای بدی که چند‌سال پیش رسانه‌ای شده و جرایم مختلفی که اتفاق می‌افتد مردم هم نگرانی‌شان نسبت به بچه‌ها بیشتر شده است. برای همین وقتی راننده سرویس مدارس زنان باشند انگار خیال خانواده‌ها هم راحت‌تر است. البته فرقی ندارد. همکاران مرد هم مثل بچه خودشان از بچه‌ها مراقبت می‌کنند و متعهد هستند.
 از دردسرهایتان بگویید. زن راننده سرویس مدرسه چه دردسرهایی دارد؟
من بوتیک لباس زنانه هم دارم و در کنار آن، شغل دوم انتخاب کرده‌ام. هفته‌ای یک‌بار باید برای خرید جنس به بازار بروم و همیشه نگرانم که خریدم را زودتر انجام دهم تا به سرویس‌هایم دیر نرسم. این وسط استرس خرابی ماشین را دارم، این‌که نکند یک جایی ماشین پنچر یا خراب شود. این‌که اگر اتفاقی بیفتد واقعا باید چه‌کار کنم؟ چون همیشه پدر یا برادرم بودند ولی وسط سرویس‌هایم اگر این اتفاق بیفتد حتما باید خودم یک‌جوری مشکل را حل کنم. ضمن این‌که چون ماشینم را تازه خریده‌ام از این‌که خراب شود هم خیلی می‌ترسم. (می‌خندد) 5 نکته درباره آداب استفاده از سرویس مدرسه
1. پیش از هر چیز از  کودک‌تان بخواهید که وقتی منتظر سرویس مدرسه‌اش است، در محلی امن و دور از ترافیك خودروها بایستد.
2. به كودك‌تان تاكید كنید با دیدن سرویس مدرسه عجله نکند و به وسط خیابان ندود.  
3. از او بخواهید تا وقتی خودرو سرویس مدرسه كاملا متوقف نشده است، در آن را باز نکند.
4. به کودک‌تان آموزش دهید که دنبال سرویس مدرسه‌اش ندود.
5. در زمانی که سرویس مدرسه به درِ خانه می‌رسد از پشت پنجره یا نزدیک‌تر او را زیر نظر بگیرید.    زمانی سرویس‌های مدارس 8، 7 بچه را در پیکان سوار می‌کردند
  ارتباط با بچه‌های الان 50، 50 است، یعنی هرچقدر با آنها راه می‌آیم آنها هم همانقدر به حرفم گوش می‌دهند
  در مسیر سرویس‌هایم آهنگ‌های فرانسوی می‌گذارم و به بچه‌ها لغات فرانسوی یاد می‌دهم
  هنوز هم بچه‌ها برای نشستن روی صندلی جلو خودرو دعوایشان می‌شود