سه‌شنبه؛ نوبت استیضاح حجتی

آرمان ملي- حميد شجاعي: حجتي استيضاح مي‌شود! گويا صبر مخالفين بهارستان نشين وزير جهاد کشاورزي به پايان رسيده و درصددند که اين بار استيضاح وي را به نحوي برگزار کنند تا وي راه خروج از هيأت وزيران را بپيمايد. همانطور که طي مقاطع گذشته برخي از هم‌قطارانش در دولت اين راه را رفتند. آنطور که يوسف‌نژاد عضو هيأت رئيسه مجلس گفته حجتي قرار است روز سه‌شنبه با حضور در مجلس به 18 محور استيضاح پاسخ دهد. مشخص نيست که با وي چه کسي به مجلس خواهد آمد و چه لابي‌هاي احتمالي صورت خواهد گرفت، اما حجتي پيش از اين نشان داده که مي‌تواند از جلسه استيضاح جان بدر ببرد. بايد ديد در اين آوردگاه چه عملکردي از خود بروز خواهد داد.
از استعفا تا استيضاح
انگار عزم‌ها جزم شده تا وزير کشاورزي دولت روحاني را به هر صورت از کابينه بيرون کنند چه با شايعه استعفا، چه با سوال و استيضاح، اما حجتي بارها نشان داده که تا لبه پرتگاه مي‌رود و باز مي‌گردد. وي که سابقه وزارت در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات را در کارنامه دارد توانسته با تمام سختي‌ها و مشکلات تا اينجاي کار عصاي دست حسن روحاني در حوزه کشاورزي باشد، اما برخي چندان خوش ندارند وزير اصلاح‌طلب روحاني در سر کار باقي بماند. از اين رو بود که چندي پيش پس از بازداشت برخي مديران و کارمندان در وزارت جهاد کشاورزي شايعه استعفاي حجتي از وزارت نيز روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت که از سوي روابط عمومي اين وزارتخانه تکذيب شد. اين در حالي است که به‌نظر مي‌رسد برخي دست‌ها در کار است تا وزير موفق دولت را از کار بيندازند. چرا که وزارت جهاد کشاورزي جزو معدود وزارتخانه‌هايي است که کمتر دستخوش تغيير و تحول شده و طي شش سال گذشته با وجود انتقادات بسيار روند ثابتي را طي کرده است. هر چند که محمود حجتي نيز مثل ساير وزرا به دفعات پايش به بهارستان باز و براي پاسخ به سوال يا استيضاح با نمايندگان مجلس رودررو شده، اما جالب اينکه هر بار نيز به نحوي نمايندگان را قانع کرده و به دفتر کار خود باز گشته است. با اين حال گويا نمايندگان نمي‌خواهند که حجتي هفتمين سال وزارت خود در دولت تدبير و اميد را تجربه کند و به هر نحوي درصددند تا او را از صندلي وزارت پايين بکشند. همين دوشنبه هفته گذشته بود که وزير کشاورزي براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان ملاير و مشکين شهر مبني بر علت انتخاب و به کار گماردن افراد غير متخصص در راس بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي که سبب ورشکستگي و نهايتا واگذاري آنها به بخش خصوصي به قيمت بسيار پايين‌تر از قيمت واقعي و علت فقدان برنامه عملياتي و اجرايي براي کشت محصولات کشاورزي که به صورت غيراستاندارد آب مصرف مي‌کنند به مجلس رفت و با پاسخ‌ به سوالات نمايندگان آنها را قانع کرد، اما مجلس دهم که بارها حجتي را به استيضاح کشيده درصدد است تا بار ديگر نيز شرايط را براي استيضاح وي فراهم کند تا شايد مخالفين حضور وي در وزارت کشاورزي نفس راحتي بکشند.
محورهاي استيضاح


سه‌شنبه 28 آبان بود که محمدعلي وکيلي عضو هيأت رئيسه مجلس از کليد خوردن طرح استيضاح وزير جهاد کشاورزي با 38 امضا و اعلام وصول از سوي هيأت رئيسه خبر داد. هر چند که به اذعان محمودزاده نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس برخي دلايل استيضاح حجتي را مي‌توان در عدم حرکت در راستاي اقتصاد مقاومتي، عمل نکردن به قانون مکتوب مجلس و عدم برخورد با مديران متخلف نام برد. البته نبايد از ياد برد که در برخي از آنچه حجتي را متهم مي‌کنند مثل محدوديت در صادرات وزارت صمت نيز مقصر است. با اين حال استيضاح کنندگان وزير 18 محور براي استيضاح مطرح کرده‌اند که مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به «انحصار در صادرات و واردات نهاده‌هاي کشاورزي، امضاي محدوديت در صادرات محصولات کشاورزي، نحوه عزل و نصب‌ها در وزارتخانه، عملکرد بد وزارتخانه در خريد تضميني محصولات کشاورزي و عدم حفاظت صحيح از جنگل‌ها و مراتع» اشاره کرد. بايد ديد وزير کشاورزي که از چندين استيضاح با موفقيت بيرون آمده است آيا در اين مقطع نيز مي‌تواند با پاسخ‌هاي خود يکبار ديگر نمايندگان را قانع کرده و به وزارتخانه متبوع خود بازگردد يا اينکه آذر 98 ايستگاه پاياني وزارت محمود حجتي در دولت حسن روحاني خواهد بود.
زمان استيضاح
يک عضو هيأت رئيسه مجلس اظهار کرد: استيضاح آقاي حجتي روز سه‌شنبه در مجلس برگزار مي‌شود و وزير جهاد کشاورزي قرار است با حضور در مجلس به 18 محور استيضاح پاسخ دهد. ايسنا نوشت؛ علي اصغر يوسف‌نژاد گفت: جلسه غيرعلني مجلس با موضوع تنظيم بازار با حضور وزير دادگستري، وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان تعزيرات نيز دوشنبه برگزار خواهد ‌شد.