سخنگوی وزارت امور خارجه: برای جلوگیری از گسترش آتش اینترنت قطع شد

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز با جمعی از خبرنگاران گفت: پانزدهم آذر، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای ۱+۴ در سطح معاونین وزرای خارجه این کشورها برگزار می‌شود و در این نشست آخرین تحولات مربوط به برجام مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه با توجه به قطع اینترنت در طول یک هفته گذشته در ایران این موضوع باعث قطعی اینترنت برخی از سفارتخانه‌های خارجی در ایران شده بود و آنها در انجام امور روزمره خود از جمله امور کنسولی برای اتباع ایرانی با مشکل روبرو شده بودند و آیا وزارت خارجه تدابیری اندیشیده تا در صورت بروز چنین مسائلی بار دیگر آنها با مشکل روبرو نشوند، گفت: در ایامی که این اتفاق افتاد این اقدام ضروری بود. شما می‌دانید که ممکن است بعضا از یک ابزار مشروع عده‌ای به صورت نامشروع استفاده کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی مقامات مسئول به فکر چاره بیفتند که شرایط را کنترل کنند.
موسوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دسترسی آزاد اطلاعات را به رسمیت شناخته است و ابزارهای لازم در این زمینه در کشورمان فراهم است، گفت: البته طبیعی است که در موقع بحران‌ها ما بعضا با این محدودیت‌ها مواجه شویم. من می‌خواهم در این زمینه یک مثالی بزنم. مثلا وقتی یک منطقه آتش می‌گیرد. شما برای این که آتش شعله‌ور نشود مجبور می‌شوید که گاز آن منطقه را قطع کنید و این به معنای محروم کردن مردم آن منطقه از این موضوع نیست. بلکه برای جلوگیری از گسترش آتش این قطعی صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد، برخی از مقامات آمریکایی مدعی شدند که این اتفاقات با توجه به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران صورت گرفته و از دیگر سو آیا این اتفاقات تاثیری در مذاکرات و سیاست خارجی ایران داشت؟ گفت: ‌همانطور که اشاره کردم اتفاقات رخ داده اتفاقات ناخوشایندی بود و این اتفاقات با توجه به ناآرامی‌های غیرقانونی که بعضا انجام شد بر تمام شئون زندگی ما و مردم ما اثر گذاشت.


موسوی ادامه داد: اینکه عده‌ای خیال کنند بر اثر فشارها و اقداماتی که آنها علیه ایران انجام داده‌اند این اتفاقات رخ داده است من چنین چیزی را قبول ندارم. البته سوء استفاده آنها از این وقایع را رد نمی‌کنم و اسناد ی در این زمینه وجود دارد.سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران گفت: اتفاقات رخ داده ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر دخالت شخصیت‌ها و کشورهای بیگانه در امور داخلی ایران بود.وی با بیان اینکه ما اعتراض مردم را حق آنها می‌دانیم و در قانون اساسی نیز بر این موضوع تاکید شده است، خاطرنشان کرد: ما تجمعات مسالمت آمیز در کشور را به رسمیت می‌شناسیم و در سال‌های گذشته شاهد برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز از سوی مردم بوده‌ایم و مردم اعتراضات خود را در مورد برخی از مسائل بیان کردند.وی افزود: امیدواریم کشورهایی که دانسته یا نادانسته که بیشتر به نظر می‌رسد دانسته از اغتشاشگران حمایت کرده‌اند مسئولیت این اقدام خود را بپذیرند، گفت: در جریان این اعتراضات شاهد انجام اقداماتی از سوی گروه‌های تروریستی بودیم و از دیگر سو از برخی از کشورها نیز تعجب می‌کنیم که سطح وزیر خارجه و یا سخنگوی خود را به حدی پایین آورده بودند که از اغتشاشگران می‌خواستند از اقدامات آشوبگرانه خود فیلم گرفته و برای آنها ارسال کنند و این مایه تاسف است.وی اقدام برخی از کشورها در حمایت از اغتشاشگران را دخالت در امور داخلی ایران عنوان کرد و گفت: به آنها توصیه می‌کنیم که آنها راهپیمایی‌هایی که این روزها از جمله امروز در ایران برگزار می‌شود را ببینند تا مشاهده کنند که مردم واقعی در کشور ما چه کسانی هستند.
وی همچنین در مورد صحبت‌های اخیر عادل الجبیر و تعیین شرط و شروط از سوی وی برای مذاکره با ایران از جمله اینکه دیگر حادثه‌ای مثل آرامکو تکرار نشود، اظهار کرد: آقای عادل الجبیر هر از گاهی سخنانی را بیان می‌کند که این سخنان با واقعیت‌ها در منطقه مطابقت و همخوانی ندارد.
وی گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که خواهان گفت‌وگو با همسایگان‌مان هستیم و همسایگان اولویت ما محسوب می‌شوند ولی این موضوع نباید آنها را به این توهم بیندازند که هر گونه می‌خواهند شرط و شروط بگذارند و سیاست‌هایی را القا کنند که وجود خارجی ندارند.وی با بیان اینکه ما در عمل نشان داده‌ایم که همسایگان اولویت اصلی سیاست خارجی ایران هستند و در این زمینه به چه میزان جدی هستیم، ادامه داد: اینکه برخی این فرصت‌ها را با تعیین شرط و شروط‌هایی از دست می‌دهند به خودشان مربوط می‌شود.
این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حکم اخیر دادگاهی در آمریکا برای پرداخت غرامت ۱۸۰ میلیون دلاری از سوی ایران به جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست گفت: آقای جیسون رضائیان بر اساس شواهد، مدارک و اعترافاتی که خود ایشان در محیط باز و آرامی انجام داده است متهم امنیتی است. ایران همان زمان با توجه به جرمش برای او مجازاتی تعیین کرد ولی در ارتباط با این مجازات تخفیف داده شد و این مجازات به حبس تبدیل شد.
وی ادامه داد: پس از مدتی وی بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب‌هایی مورد عفو قرار گرفت و پرونده بازداشت مورد تبادل قرار گرفت.وی در این نشست مطبوعاتی ضمن محکوم کردن صحبت‌های وزیر دفاع فرانسه در کنفرانس منامه گفت: ایشان در این نشست بعضی سخنان نامربوطی را مطرح کردند که از دید ما محکوم است. او در این نشست آمریکا را تشویق به نقش آفرینی بیشتر علیه کشورهای منطقه کرد. ما این اقدامات و اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و بر خلاف سیاست‌های اعلام شده از سوی مقامات این کشور قلمداد می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
میلاد کیایی نوازنده، آهنگساز و اولین معلم موسیقی بابک بیات به مناسبت سالمرگ او دل بابک از روزگار گرفته بود از یکشنبه هفته آینده انجام می‌شود آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم گزارش همدلی از شیوع بیماری آنفولانزا در کشور یورش آنفولانزا نگاهی به جوکر تاد فلیپس؛ جوکری که جامعه را به هرج و مرج کشید وزیرصنعت در مجلس از راهکارهای دولت در کنترل بازار برای مقابله با افزایش قیمت‌ها رونمایی کرد راهپیمایی مردم تهران در محکومیت آشوب و آتش زدن اموال عمومی پایداری‌ها بدون توجه به مخالفت‌های شورای هماهنگی برای حوزه انتخابی لاریجانی لیست انتخاباتی بستند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه: برای جلوگیری از گسترش آتش اینترنت قطع شد معاون وزیر خارجه: آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است توضیحات نماینده وزارت اطلاعات درباره بازداشتی‌ها در اعتراضات اخیر اغلب دستگیرشده‌ها بیکار یا دارای مشاغل کم‌درآمد بودند ابطحی خبر داد؛ روحانی استعفای «وزیر جهاد کشاورزی» را پذیرفت