بیم و امیدهای مجلس یازدهم

آرمان ملي- محمدحسين خادم‎الحسيني: هر چه هوا رو به سردي مي‎رود بحث انتخابات اما داغ‎تر مي‎شود. پروژه انتخابات مجلس يازدهم به طور رسمي از فردا با آغاز روند ثبت نام از داوطلبان شروع مي‎شود تا نهايتا در اسفندماه مشخص شود چه کساني وکلاي ملت در دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي خواهند بود. اين روزها بازار اظهار نظرهاي انتخاباتي پر رونق است؛ از نمايندگان و افراد سرشناس جناح‌هاي مختلف تا دست اندرکاران و مسئولان عالي برگزاري انتخابات.
سردرگمي، بلاي جان دو اردوگاه
در آستانه شروع فرآيند انتخابات، بازار نقل قول‌ها و گمانه‌زني‌ها داغ است. عده‎اي سخن از آمدن برخي مي‎کنند و عده‎اي ديگر صحبت از نيامدن. عده‎اي تاييد مي‎کنند و عده‎اي تکذيب. احزاب و جريانات به تکاپوي انتخاباتي افتاده‎اند تا هر چه سريع‌تر به ليستي واحد برسند. اتفاقي که سخت به نظر مي‎رسد. در اردوگاه اصلاح‎طلبان هنوز اختلافات بر سر سامانه رأي‌سنجي اصلاح‌طلبان يا همان سرا به قوت خود باقي است. کارگزاران سخن از پارلمان اصلاحات مي‎گويد و اتحاد پاي سرا را به ميان مي‎کشد. به هر حال به نظر مي‎رسد فعلا احزاب گوناگون اصلاح‌طلب در مرحله اول مي‎خواهند از سد احراز صلاحيت عبور کنند تا پس از آن براي تهيه ليست مشترک به بحث بنشينند. ليستي که خيلي سخت بتوان به آن دست يافت. در سوي ديگر در اردوگاه اصولگرايان هم پراکندگي وجود دارد. جريانات گوناگون اصولگرايي از پايداري‌ها و احمدي‎نژادي‌ها تا اعتداليون اصولگرا و... همه چشم به کرسي‎هاي بهارستان دارند. نيروهاي راديکال‎تر شرايط را مهيا ديده‎اند و فعاليت خود را شدت بخشيده‎اند و شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي هم به دنبال يکپارچه‌سازي جريان اصولگرا در انتخابات است. محسن پيرهادي سخنگوي اين شورا به خبرآنلاين گفته ‎است: شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي از ابتدا اعلام کرده بود که به دنبال ايجاد وحدت حداکثري و هم‌افزايي ميان تمام جريان‌هاي انقلابي است و همچنان هم بر سر همان موضع ايستاده است. همين حالا هم اضلاع و تفکرات مختلف جريان انقلابي در جلسات ائتلاف شرکت مي‎کنند و در جلسات بحث و بررسي‌هاي مختلف و جدي صورت مي‌گيرد و طبيعي هم هست. وي درخصوص حضور برخي چهره‎هاي سرشناس اصولگرايي گفت اطلاع دقيقي از حضور يا عدم حضور محمدباقر قاليباف و سعيد جليلي در انتخابات پيش رو ندارد، اما اين را هم تاکيد کرد که اصرارها به قاليباف براي کانديداتوري در انتخابات 1400 زياد است.
رئيس دوباره مي‎‌آيد؟


در سوي ديگر محسن کوهکن، نماينده مجلس و عضو شوراي مرکزي جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به «انتخاب» اظهار داشت: اظهارنظرهايي از جنس حضور يا عدم حضور افراد در انتخابات تا قبل از زمان ثبت نام عمدتا نقل قول است. مشخصا درباره آقاي لاريجاني هفته گذشته در جايگاه هيات رئيسه و کنار آقاي لاريجاني ايستاده بودم آقاي نعمتي هم حضور داشت. ايشان پيش از آن گفته بود که لاريجاني در انتخابات حضور پيدا مي‌کند و در همان ايام فرد ديگري از عدم حضور او سخن گفته بود. همان لحظه آقاي لاريجاني گفت که علي‌الظاهر تنها کسي که هنوز درباره حضورم در انتخابات اظهارنظر نکرده، خود من هستم. وي ادامه داد: اين صحبت نشان مي‌دهد معمولا افراد شنيده‌ها و استنباط خود را بيان مي‌کنند که نمي‌توان براساس آن درباره آمدن و يا نيامدن افراد در انتخابات با قاطعيت اظهارنظر کرد. لذا معتقدم حرف‌هايي از اين جنس گمانه‌زني‌اي بيش نيست پس هنوز معلوم نيست که آقاي لاريجاني، باهنر، جليلي و قاليباف قصد ثبت‌نام و حضور در انتخابات را دارند و يا خير.
بين مجلس و شوراي نگهبان
فارغ از اشخاص، خود انتخابات و طرح اصلاح قانون آن که مدتي است در مجلس مورد بحث قرار گرفته،‌ اهميت فراواني دارد. قانوني که پيش‎تر آيت‎ا... جنتي خواستار تسريع در روند بررسي و تصويب آن در مجلس شده بود. مصطفي کواکبيان در گفت‌وگويي با «ايسنا» در اين باره گفته است: در خصوص مجلس نيز هنوز به طرح اصلاح قانون‌ انتخابات اميدوار هستيم. بحث تناسبي و استاني بودن را شوراي نگهبان رد کرد اما بحث حزبي بودن موردي است که هنوز در دستور کار مجلس قرار دارد و ممکن است اين تحول بسيار تاثير بگذارد، يعني مردم صرفا به اشخاص راي نمي‌دهند، بلکه به احزاب راي خواهند داد. اين در ميزان مشارکت مردم تاثيرگذار است. درخصوص مساله مهم مشارکت اجتماعي در انتخابات «ايرنا» در پرونده‎اي خبري، ابراز نگراني کرده که تصميم اخير شايد با دامن زدن به نارضايتي‌ها بر مشارکت مردم در انتخابات تاثيراتي منفي برجاي گذارد و کمتر از چهارماه ديگر، انتخابات مجلس با صف‌هاي کوتاه‌تر راي‌دهندگان به نسبت ادوار پرمشارکت برگزار شود. اما چه چيزي مي‎تواند سياسيون را اميدوار به انتخابات نگه ‎دارد؟ آنها به خوبي مي‎دانند که در نهايت آنها هستند که با دست گذاشتن روي مطالبات مردم و شعارهاي کارآمد و همسو با دغدغه‎هايي همچون مسائل معيشتي و... مي‌توانند تنور انتخابات دوم اسفند را گرم سازند. انتخاباتي که ثبت نام در آن از دهم آذر شروع شده و شانزدهم آذر پايان مي‎يابد تا شوراي نگهبان طي يکماه به احراز صلاحيت‎ها پرداخته تا در نهايت تبليغات آن از بيست و سوم بهمن آغاز گردد. ماييم و82 روز پر از بيم و اميد تا تکليف يازدهمين پارلمان روشن شود.