ردصلاحيت ها،انتخابات را سردتر می‌كند

آرمان ملي- سهيل ثابت: به زمان برگزاري انتخابات مجلس کم‌کم نزديک مي‌شويم و افراد براي ثبت نام آماده مي‌شوند تا قدم به عرصه رقابت انتخاباتي بگذارند. حال در اين ميان همه نگاه‌ها به شوراي نگهبان در خصوص رد يا تاييد صلاحيت‌هاست. در اين راستا عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان مي‌گويد: «شوراي نگهبان از پيروزي يا شکست افراد متضرر نمي‌شود، بلکه ضرر وقتي است که افراد ناسالم وارد مجلس شوند و مجلس ناکارآمدي داشته باشيم. رقابت سالم مورد حمايت شوراي نگهبان است، اما حمله به شورا و نظارت استصوابي موجب افزايش مشارکت نخواهد بود.»
ثبت نام؛ تاييد يا رد
کمتر از 3 ماه تا انتخابات حساس مجلس يازدهم باقي است و جريانات سياسي نيز درصددند تا با تمام نيرو و انرژي خود به ميدان رقابت بيايند. اين در حالي است که ثبت نام نامزدهاي انتخابات مجلس از فردا 10 آذر به مدت 6 روز کاري آغاز خواهد شد و افراد و جريانات سياسي بايد خود را براي ثبت نام مقدماتي آماده کنند و منتظر احراز صلاحيت از سوي شوراي نگهبان باشند. هر چند که به قرائت بسياري از کارشناسان آنچه که بيش از ثبت نام اوليه اهميت دارد نحوه احراز صلاحيت‌هاست. گرچه چندي پيش آيت‌ا... جنتي دبير شوراي نگهبان خطاب به کساني که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند گفت: «من توصيه مي‌کنم که هرکس قصد ثبت‌نام دارد، خوب قانون را مطالعه کرده و از شرايط ثبت‌نام آگاه شود.» لذا به‌نظر مي‌رسد که سخن دبير شوراي نگهبان ناظر بر ماده 28 قانون انتخابات باشد. با اين حال به‌نظر مي‌رسد براي هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات پيش رو، شوراي نگهبان نقش مهمي دارد. با اين همه نکته مهم ديگري را نيز بايد در نظر گرفت و آن حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي است. چرا که اتفاقات ماه گذشته به طور جدي بر مشارکت مردم در انتخابات تاثير گذاشته و بايد در اين نزديک به 3 ماه روندهايي طي شوند که ميزاني از رضايت در مردم ظاهر شود و نظرشان نسبت به حضور در انتخابات تغيير کند و در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند.
جشنواره ثبت نام نداريم


سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به هجمه‌هاي صورت گرفته عليه شوراي نگهبان اظهار داشت: هر روز در رسانه‌ها افرادي که ضربه خوردند عليه شوراي نگهبان، نظارت و وظايف آن حمله مي‌کنند. خبرآنلاين نوشت؛ عباسعلي کدخدايي در همايش هيأت‌هاي نظارت شهرستان‌ها و بخش‌هاي استان فارس گفت: خيلي‌ها نمي‌دانند و فکر مي‌کنند اين‌ها درست مي‌گويند. اخيرا يکي از مقامات اجرايي گفته بود که شوراي نگهبان از عدم احراز صلاحيت کوتاه بيايد، به او گفتم که اين را قانون گفته است پس چگونه برخلاف قانون حرف مي‌زنيد. وي خطاب به کساني که دنبال ثبت نام در انتخابات مجلس هستند، اظهار کرد: همانطور که آيت‌ا... جنتي گفتند، افرادي که مي‌خواهند در انتخابات ثبت نام کنند بروند مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات را بخوانند، اگر شرايط را دارند ثبت نام کنند و شوراي نگهبان را متهم نکنند. برخي ثبت نام در انتخابات را با جشنواره ثبت نام اشتباه گرفته‌اند. ما جشنواره ثبت نام نداريم. کدخدايي با بيان اينکه داشتن شرايط قانوني براي ثبت نام در انتخابات اصل است، اذعان کرد: اگر شرايط قانوني را نداريد چرا وارد اين عرصه مي‌شويد؟ سخنگوي شوراي نگهبان خطاب به افرادي که درصدد سودجويي از انتخابات هستند تاکيد کرد: از ورود کساني که قصد سودجويي دارند جلوگيري خواهد شد و اين حکم قانون است. متاسفانه گاهي اوقات شوراي نگهبان را به اين متهم مي‌کنند که نگرش سياسي دارد، در حالي که بارها عرض کرده‌ام شوراي نگهبان باشگاه سياسي نيست، اگر کسي به فساد آغشته باشد براي ما فرقي نمي‌کند از کدام گروه و جناح باشد، با او برخورد مي‌کنيم. کدخدايي بيان کرد: شوراي نگهبان از پيروزي يا شکست افراد متضرر نمي‌شود، بلکه ضرر وقتي است که افراد ناسالم وارد مجلس شوند و مجلس ناکارآمدي داشته باشيم. وي افزود: رقابت سالم مورد حمايت شوراي نگهبان است، اما حمله به شورا مشارکت را افزايش نمي‌دهد. حمله به نظارت استصوابي موجب افزايش مشارکت نخواهد بود.