نفسم گرفت از این شهر

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: آلودگی هوا دیگر جزء لاینفک شهر تهران شده که به طور خاص در پاییز ماه بیشتر خودنمایی می‌کند. گویا مسئولان نیز از حل این مشکل عاجز مانده‌اند که در این شرایط فقط منتظر باد و باران هستند. همانطور که چندی پیش حناچی، شهردار تهران در این‌باره گفته بود: «برای کاهش آلودگی راهی جز وزش باد نداریم» البته تا قبل از اینکه منتظر باد و باران باشند راهکارهایی چون تعطیل مدارس، درخواست از شهروندان برای بیرون نیاوردن خودرو، در نظر گرفتن ممنوعیت تردد برای برخی خودروها و... دادند اما باز هم زور آلودگی هوا بیشتر است.
این روزها نیز هوای تهران آلوده و تهرانی‌ها با این آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و بنا به گفته صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تداوم آلایندگی‌ها تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت. وی همچنین اظهار کرده است که چنانچه تردد شهری افزایش پیدا کند در روز یکشنبه احتمال دارد شرایط هوا برای همه گروه‌ها در شهر تهران ناسالم باشد.
>از تعطیلی مدارس
تا ممنوعیت تردد کامیو‌ن‌ها


این بارهم نیز اولین راه حل به زعم مسئولان تعطیلی مدارس است. چرا که آلودگی هوا، مدارس و دانشگاه‌های استان تهران به جز سه شهرستان فیروزکوه، دماوند و پردیس را در امروز(شنبه) به تعطیلی کشاند. پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک نیز تعطیلند. همچنین امروز طرح زوج و فرد از درب منزل اجرا می‌شود. در این راستا محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران در گفت‌‌و‌گو با تسنیم گفته است:«علاوه بر این بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا فعالیت‌های عمرانی نیز ممنوع اعلام شده است و کلیه معادن و صنایع در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند.» همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد: «محدودیت ورود کامیون به داخل شهر و نیز تردد آن در معابر پایتخت تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.» سردار محمدرضا مهماندار گفت: «با توجه به وضعیت آلودگی هوا در پایتخت، کارگروه کاهش آلودگی هوا تصمیم گرفت تا ورود کامیون به داخل معابر شهر تهران و نیز تردد آن ممنوع شود که بر این اساس از پنجشنبه شب این ممنوعیت اعمال شده و به کامیون‌ها اجازه ورود به داخل شهر و تردد در سطح شهر داده نشده است. بنابراین همچنان ورود کامیون‌ها به معابر پایتخت ممنوع است و در صورتی که ماموران با تردد کامیون‌ها در سطح شهر نیز مواجه شوند نسبت به توقف و اعمال قانون آن اقدام خواهند کرد.» سرهنگ مهماندار همچنین از برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا نیز خبر داد و گفت: «علاوه بر برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی که در طول سال اجرا می‌شود در نیمه دوم سال نیز همکاران من در پلیس راهور به طور ویژه با خودروهای دودزا و آلاینده نیز برخورد خواهند کرد.» مهماندار با اشاره به نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد:«از شهروندان نیز می‌خواهیم که تا حد امکان از تردد غیر ضروری در شهر خودداری کنند. اگر مجبور به تردد هستند به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس استفاده کنند.»
>بیرون نیایید
همچنین عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با توجه به عدد ۱۵۷ میانگین شاخص کیفی هوای تهران نیز گفت:«هوای تهران برای تمام گروه‌ها ناسالم است و این عدد شاخص طی روزهای گذشته بالاترین عدد شاخص بوده است. شاخص کیفیت هوا در حال حاضر در ۱۱ ایستگاه شهر تهران به بالاتر از ۱۵۰ رسیده است و ایستگاه پیروزی و شادآباد با عدد ۱۸۰ بالاترین شاخص را در سطح شهر تهران دارند. طی سال جاری ۴۴ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است که در مقایسه با سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یافته است.» رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توصیه کرد: «کسانی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند و کودکان و سالمندان، زنان باردار و همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را تا حد امکان کاهش بدهند.» وی ادامه داد: «با توجه به تعطیلات آخر هفته مردم فعالیت‌های ورزشی را تا حد امکان کاهش بدهند و یا در فضای بسته ورزش کنند.» شاهسونی با بیان اینکه والدین کودکانشان را در این روزها به بوستان‌ها نبرند، گفت:«شاخص کیفی هوا برای این گروه ناسالم است و افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ یا N۹۵ استفاده کنند.»وی گفت: «شهرداری شهر تهران باید در جهت اصلاح طرح کاهش آلودگی هوا اقدام فوری کند.»
>علت اصلی آلودگی هوای تهران
پدیده بین قاره‌ای است
اما عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه خوارزمی معتقد است که علت اصلی آلودگی هوای پایتخت پدیده بین قاره‌ای است که مواد شیمیایی و صنعتی را از چند کشور مختلف وارد ایران کرده و به تبع آن به تهران رسیده است. رامین عزتی به برنا توضیح داد: «بخشی از این آلودگی حاصل مواد شیمیایی و صنعتی کشورهای سوریه، ترکیه و عراق است. در آلودگی بین قاره‌ای مواد معلق موجود در اتمسفر از کشورهای مختلف عبور کرده و وارد تهران شده و سپس با جریان باد از پایتخت خارج می‌شود.» به گفته این کارشناس محیط زیست، آلودگی‌های بیولوژیکی که از مواد صنعتی حاصل شده، پس از عبور از شهرهای قزوین و زنجان به تهران آمده و در نهایت به سمنان می‌رود؛ البته خود تهران دارای چند منشا آلودگی است که پس از چند روز و با جریان باد از شهر خارج می‌شود. عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی با اشاره به تشدید آلودگی هوای این روزهای تهران گفت: «سکون هوا و پدیده اینورژن(وارونگی هوا) بر شدت آلودگی این روزها افزوده است.»
>ترافیک قزوین به تهران
بمب آلودگی هوا است
عزتی همچنین گفت: «آلایندگی خودروها و از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در کرج و اطراف تهران از دیگر علت‌های تشدید آلودگی هوا است که انتظار می‌رود نظارت در این بخش نیز بیشتر شود.» وی در مورد آلودگی هوا در غرب تهران تصریح کرد: «کوه‌های قزل حصار باعث می‌شود آلودگی‌های غرب تهران نشست کنند اما به عنوان کارشناس اعتقاد دارم که ترافیک قزوین به تهران به دلیل تردد بالای خودروها خود یک بمب آلودگی است که باید در این مورد راهکاری اصولی پیدا کرد.» عزتی با اشاره به سخنان پیروز حناچی شهردار تهران در مورد نقش وزش باد در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: «وزش باد باید دارای سرعت مشخصی باشد تا بتواند هوای تهران را حرکت دهد که طی چند روز اخیر وزش چنین بادی را نداشتیم و براین اساس صحبت‌های شهردار تهران کاملا درست است.» وی در مورد کیفیت بنزین موجود در کشور نیز بیان کرد: «باید کیفیت بنزین در جایگاه‌های سوخت توسط کارشناسان به طور دقیق‌تر بررسی شود.»