شکل‌گیری رانت و فساد

حسن ماکیانی ‪-‬ مقوله‌های رانت و فساد، از جمله مواردی است که ممکن است هر حکومتی به دلایل مختلف به آن آلوده شود و این فساد تا جایی پیش رودکه مستقیما بر زندگی مردم آن جامعه نیز تاثیر بگذارد و هرکنش و واکنشی را تحت تاثیر خود قراردهد.
در حکومت‌های ایدئولوژی‌گرا، این تاثیر علاوه بر زندگی مردم بر مساله اعتقادات نیز اثر خواهد داشت. به دلیل شاخصه‌های ویژه‌ای که تفکر ایدئولوژیک در تعیین یک شخص برای تصمیم‌گیری کلان دارد و نیز برای متولیان آن حقوق ویژه‌ای قایل می‌شود، این قدرت بخشیدن می‌تواند موجبات رانت در ترکیب مدیران را فراهم کند. این قدرت داشتن، بدین معنا است که متولیان، خود را از سایر افرادجامعه برتر دانسته و تصمیم‌گیری در همه امور را حق ویژه خود می‌دانند.
ازآنجا که اساس و محور تشکیل حکومت در نظر ایدئولوژی‌گرایان «دین» است، لذا از نظر برخی منتقدان هر آنچه که به نام فساد حکومتی در این نوع تفکر خوانده شود، از دو مقوله نشات می‌گیرد: اول مبحث فساد ایدئولوژی و دوم متولیان آن. بنابراین این نوع فساد تاثیر مستقیم در باورهای مردم خواهد گذاشت. بدین معنا که مردمان معتقد به آن، اکثرا از آن نوع رویکردگریزان شده و چه بسا به آن شک کنند و هم چنین مسایل اخلاقی و انسانی دچار خدشه شده و چه بسا بسیاری را به دامان مادی‌گرایی صرف بکشاند. درنتیجه رانت و فساد حکومتی، شرایطی را فراهم می‌کند که از یک سو فاسدشدن روابط مردم، و از سوی دیگر بی‌عدالتی به طبقات گوناگون جامعه سرایت می‌کند که در نتیجه، این‌گونه برداشت می‌شود مسئولان رسما این شیوه را ترویج می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
خشایار اعتمادی به همدلی درباره خاطراتش با تورج شعبان‌خانی و دلیل خداحافظی‌اش با موسیقی می‌گوید پروانه سلحشوری در میان اعتراض تعدادی از نمایندگان، در نطق اضطراری: من نماینده ملت هستم باید حرف آنها را بزنم یک سال از مرگ احمدرضا دالوند گذشت «دال بزرگ» بدون تاریخ مصرف یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی»: اصلاح‌طلبان از «ناسازگاری‌های شناختی» رنج می‌برند گزارش میدانی «همدلی» از کودکان و نوجوانانی که سهم‌شان از زندگی زباله‌گردی و هم‌نشینی با پسماندهای شهری است ارزیابی «همدلی» از سند دخل و خرج99 با مقتضیات نامعلوم فروش نفت، افزایش درآمدهای مالیاتی و سهم شرکت‌های دولتی عادل جهان‌آرای آقای روحانی فارسی سخن می‌گوید! تورج شعبان‌خانی درگذشت اما افسوس تو رو خواستن دیگه دیره شکل‌گیری رانت و فساد مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تهران: فقط ۱۴ درصد کودکان خیابانی، ایرانی‌اند شهرام ناظری امسال در قونیه کنسرت برگزار نمی‌کند