تازیانه سرما در چادرهای منفی صفر

آرمان ملي- سرويس اجتماعي: 17 آبان‌ماه امسال بود که زلزله 5.9 ريشتري حوالي شهر تَرک در شهرستان ميانه و سراب را لرزاند و باعث مرگ پنج نفر و مصدوميت بيش از 500 نفر و بي‌خانماني هزاران نفر شد. بيش از يک ماه از وقوع اين زمين‌لرزه مي‌گذرد و در شرايطي که سرماي زير صفر در اين مناطق وجود دارد، هزاران نفر در چادر زندگي سختي را پشت سر مي‌گذارند. روز گذشته نماينده ميانه در مجلس از روند کند بازسازي در مناطق زلزله‌زده در استان آذربايجان شرقي انتقاد کرد و گفت: در سرماي زير صفر چادر براي زندگي مردم مناسب نيست و بايد سريع‌تر خانه‌هاي پيش‌ساخته براي آنها آماده کنند. فردين فرمند همچنين خاطرنشان کرد: مسئولان گفتند، طي چند ماه اين منطقه را بازسازي مي‌کنند، من همان موقع هم به آقاي جهانگيري گفتم اين منطقه مانند کرمانشاه و بم نيست، ما در اين مناطق با چله زمستان مواجه هستيم، در حال حاضر در برخي از روستاها نزديک به يک متر برف باريده است و ماشين‌ها امکان تردد ندارند. وي با بيان اينکه چادر در اين منطقه پاسخگوي سرما نيست و مردم يخ مي‌زنند، ادامه داد: بايد سريعا براي‌ مردم خانه‌هاي پيش‌ساخته تهيه کنيم. بخاري برقي در اين منطقه به هيچ‌وجه پاسخگو نيست، چراکه سيستم برق روستا براي اين حجم از بخاري برقي در نظر گرفته نشده است، اما مي‌بينيم که بين مردم بخاري برقي توزيع مي‌شود. از سوي ديگر اگرچه اکثر روستاها در اين منطقه از نعمت گاز برخوردار هستند، اما نمي‌توانيم براي خانه‌هاي موقت گازرساني داشته باشيم. اين نماينده مردم در مجلس با بيان اينکه مسئولان مي‌گويند، در اين منطقه همه چيز امن و امان است و کسي در چادر هم زندگي نمي‌کند، گفت: صحبت‌هاي مسئولان، باعث شده کمک‌هاي مردمي کاهش پيدا کند، در حالي که در حال حاضر مردم به شدت رنج مي‌برند. در روستاي ورنکش، اکثر مردم در تهران ساکن هستند و اين افراد خانه‌هاي مقاومي در روستا داشتند که مي‌توانند مابقي مردم روستا را تا زماني که دوره سرما برطرف شود، در خانه‌هايشان نگهداري کرده و به آنها پناه دهند، اما در روستاي صومعه عليا که از روستاي ورنکش نيز وسعت بيشتري دارد، 350 منزل تخريبي ارزيابي شده است و بزرگترين مشکل روستا اين است که دولت براي افرادي که مستاجر هستند، چيزي نمي‌دهد.وي ادامه داد: مستاجران که خانه‌‌هايشان ويران شده، جايي براي اجاره خانه ندارند. اين خانواده‌ها کجا بايد منزل اجاره کنند؟ افرادي هم که مالک خانه بوده و خانه‌‌هايشان را اجاره داده بودند، از اين مناطق کوچ کرده‌‌اند و با اين وضعيت ديگر انگيزه‌اي براي بازگشت به اين منطقه و بازسازي و نوسازي خانه‌هايشان را ندارند، حالا اين مستاجران کجا بايد ساکن شوند؟ آيا بايد به حاشيه شهرها پناه آورده و حاشيه‌نشين شهرها شوند؟
در برخي روستاها حمام نصب نکرده‌اند
فرمند با تاکيد بر اينکه هوا در اين مناطق بسيار سرد است، خاطرنشان کرد: لازم است يک گروه ويژه براي بازرسي به منطقه بروند تا بررسي کنند ببينند با سرعت چه کارهايي را مي‌توان براي مردم انجام داد. در همين روستاي صومعه‌عليا ما به 30 تا 40 کانکس نياز داريم و بايد سريعا با چادرهايي که نصب کرده‌اند، جابه‌جا شود. متاسفانه در مناطقي هم که چادر نصب کرده بودند، يک حمام در نظر گرفته نشده است. الان بيش از يک ماه است که زلزله مي‌گذرد يعني مردم به يک حمام نياز ندارند؟!وي ادامه داد: روز شنبه هفته گذشته در خصوص وضعيت مناطق زلزله‌زده با مسئولان بنياد مسکن صحبت کردم و گزارش مفصلي از مناطق براي‌شان ارائه کرديم و آقاي مهديان که مسئول بازسازي در اين مناطق هستند نيز قول داده‌اند که خودشان به اين مناطق بروند. متاسفانه سرعت بازسازي در اين مناطق بسيار کم است. کارهاي اداري در اين‌جا مسئولان را گرفتار کرده است، از همين رو ماموريت به ماموران در شهرستان محول مي‌شود. در شهرستان‌ ميانه‌ متاسفانه باندبازي‌هايي سال‌هاست وجود دارد که اين باندبازي‌ها باعث شده کار با سرعت پيش نرود.
فروش دام ارزان‌ به دلالان


وي با بيان اينکه متاسفانه در يکي از روستاها روستاييان مجبور شدند، دام‌هايشان را به قيمت بسيار ارزان بفروشند، گفت: در روستاي هلنسي روستاييان از آنجا که ديگر مکان و علوفه‌اي براي دام‌هايشان نداشتند، آنها را به قيمت ارزان فروختند و الان خودشان هم جايي براي زندگي ندارند. يک نفر از بخش خصوصي يک پيشنهاد عالي براي روستاييان داشت، اما متاسفانه مسئولان بسيار دير عمل مي‌کنند. اين فرد پيشنهاد داده بود که همه دام‌ها را خريداري مي‌کند و به دشت مغان مي‌برد، روستاييان هم فاکتورها را نگه دارند و تابستان که طويله‌ها درست شد، مي‌توانند با همان فاکتور بيايند و دام‌‌هايشان را با همان قيمت از من تحويل بگيرند، اما مسئولان ما نتوانستند اين را به مردم اطلاع‌رساني کنند و مردم در اين روستا به‌دليل نبود جاي مناسب براي دام‌هايشان دام‌ها را به قيمت بسيار اندک به دلالان فروختند. يکي از اهالي روستاي گاوينه رود سه گاو خود را به قيمت 25‌ميليون تومان فروخت، در حالي که هر کدام را به همين قيمت خريداري خريداري کرده بود. اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: برخي مسئولان متاسفانه فقط تمايل دارند، عکس بگيرند و جلوي دوربين ظاهر شوند، اما به مردم گوش نمي‌دهند، مردم مشکل دارند و جواب مشکل را خودشان بلدند در اين شرايط راه‌حل‌هاي محلي بسيار خوب پاسخگو است، برنامه‌ريزي‌هايي که ما در تهران داريم، براي اين مناطق پاسخگو نيست.