دلايل پشت پرده‌استيضاح زنگنه

آرمان ملي- حميد شجاعي: چند ماهي مي‌شد که هواي ميان روابط بهارستان و پاستور آفتابي بود، اما طي هفته‌هاي اخير کليد خوردن طرح استيضاح وزراي جهاد کشاورزي، کشور و نفت حکايت از اين دارد که گويا نمايندگان پس از داستان افزايش يک شبه قيمت بنزين و در آستانه انتخابات مي‌خواهند حساب خود را از صف حاميان دولت جدا کنند و با به جريان انداختن استيضاح وزرا خودي نشان دهند. از اين روست که روزي سخن از استيضاح رحماني فضلي و روز ديگر استيضاح زنگنه به ميان ميان مي‌آيد. دو استيضاح کاملا متفاوت که اولي به دليل عملکرد ناموفق و دومي با نيات سياسي و تسويه حساب صورت مي‌پذيرد. اين در حالي است که هر ناظر آگاهي مي‌داند در شرايط فعلي استيضاح وزير نفت اصلا به صلاح کشور و منافع ملي نيست و نمايندگان نبايد وزير پرتلاش و کارآمد نفت را فداي اغراض سياسي خود کنند. غلامعلي‌جعفرزاده‌ايمن‌آبادي رئيس فراکسيون مستقلين مجلس مي‌گويد: «در شرايط فعلي کشور نبايد روحيه فرماندهان جنگمان را تضعيف کنيم و وقت آنها را با اين‌گونه مسائل بگيريم».
پشت پرده استيضاح
دلواپسان به کرات اعلام کردند که براي زمينگير کردن دولت بايد ابتدا ژنرال‌هاي دولت را از نفس انداخت و از قضا در اين بين به محمدجواد ظريف وزير امورخارجه، بيژن زنگنه وزير نفت و حسن قاضي‌زاده هاشمي وزير وقت بهداشت اشاره کردند. استعفاي ظريف نيز مي‌توانست بخش قابل توجهي از اين پروژه را تکميل کند که با مخالفت مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور اين تير دلواپسان به سنگ خورد. لذا از همان زمان تاکنون اسب خود را براي پايين کشيدن زنگنه از کرسي وزارت زين کردند و با اتهامات و افتراهاي متعدد وي را به حاشيه بردند، اما شيخ الوزرا کسي نبود که با اين مسائل ميدان را خالي کند. با اين حال تصميم به افزايش قيمت بنزين و حذف کارت سوخت مسائلي بودند که تاثير بسزايي در جامعه گذاشت به نحوي که به ناآرامي‌هايي منجر شد. هر چند تصميم به افزايش قيمت به اين نحو در سطح سران قوا و اجراي آن از سوي دولت اعمال شد و وزارت نفت فقط مجري دستورات بود، اما دود اين مساله به چشم زنگنه و همراهانش در اين وزارتخانه رفت. چه اينکه نمايندگاني که مسبب افزايش قيمت بنزين و بروز شرايط فعلي در جامعه را دولت و رئيس‌جمهور مي‌ديدند نيز به سمت و سوي استيضاح وزير نفت رفتند. البته گرچه استيضاح کنندگان افزايش قيمت بنزين و حذف کارت سوخت را از مهم‌ترين محورهاي استيضاح خواندند، اما گويا در پشت پرده خبرهاي ديگري در راه است. آنطور که شنيده مي‌شود گويا در استيضاح زنگنه هدفي غير از مسائل تخصصي وزارتخانه مد نظر است و انگار نمايندگان زنگنه را نه براي عملکردش بلکه براي جانشين کردن افراد مد نظر خود استيضاح مي‌کنند. مؤيد اين سخن نيز زمان طرح چنين مباحثي است، چرا که نمايندگان بسيار پيشتر از اينها مي‌توانستند بابت حذف کارت سوخت زنگنه را به مجلس بکشند، اما کارت سوخت بهانه‌اي بود تا اختلافات در پروژه فاز4 ستاره خليج‌فارس رنگ بيشتري به خود گرفته و دليل پشت پرده استيضاح زنگنه قلمداد شود. هر چند که برخي از هم‌اکنون براي وي جانشين‌هايي را نيز در نظر گرفته‌اند. بنا به شنيده‌ها مسعود کرباسيان وزير سابق اقتصاد و مدير فعلي شرکت ملي نفت و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور از گزينه‌هايي هستند که نمايندگان در نظر دارند پس از کنار گذاشتن زنگنه آنها را به رئيس‌جمهور پيشنهاد دهند. هر چند که به‌نظر مي‌رسد در شرايط فعلي تحريم و فروش سخت نفت، استيضاح زنگنه نوعي خودکشي سياسي از سوي نمايندگان به حساب مي‌آيد و بايد نگرش‌هاي واقع بينانه‌اي نسبت به اين مساله اتخاذ شود.
تسويه حساب سياسي


رئيس فراکسيون مستقلين مجلس درخصوص استيضاح وزير نفت اظهار داشت: موضوع استيضاح مهندس زنگنه در مجلس بسيار کمرنگ شده و تب‌وتاب آن خوابيده است. بعضي از نمايندگان امضاي خود را پس گرفته‌اند و در جلسه‌اي که وزير نفت به مجلس آمده بود، تنها سه نفر از نمايندگان حضور داشتند. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي گفت: به نظر نمي‌رسد استيضاح آقاي زنگنه و ديگر وزرا که بحث استيضاح آن‌ها در مجلس مطرح است، رأي بياورد. اين استيضاح‌ها جنبه تبليغاتي و انتخاباتي دارد به‌گونه‌اي که براي مردم اين شائبه را به وجود مي‌آورد که چرا تا امروز بحث استيضاح اين وزرا مطرح نبوده است. نماينده مردم رشت در مجلس افزود: ضمن احترامي که براي همکارانم در مجلس قائل هستم، استيضاح آقاي زنگنه در شرايط کنوني را نامساعد مي‌دانم زيرا مانند اين است که در زمان جنگ يکي از فرماندهان ارشد نظام را دادگاهي کنند. اکنون‌که بايد به وزير نفت کمک کنيم و در شرايطي که آمريکا مي‌خواهد ما نتوانيم حتي يک بشکه نفت صادر کنيم و آقاي زنگنه در تلاش براي فروش و صادرات نفت کشور است، مطرح کردن بحث استيضاح ايشان کار درستي نيست. جعفرزاده تصريح کرد: به‌طورکلي از آنجا که تنها يک جناح خاص سياسي سردمدار اين استيضاح است، بويي که به مشام مي‌رسد امکان دارد استيضاح آقاي زنگنه يک تسويه‌حساب سياسي باشد. در شرايط فعلي کشور نبايد روحيه فرماندهان جنگمان را تضعيف کنيم و وقت آن‌ها را با اين‌گونه مسائل بگيريم.