هشدار درباره فتنه مذهبی در لبنان بدون نخست‌وزیر

سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز دو شنبه فیلمی با محتوای موهن درباره رهبران سیاسی و زیارتگاه‌های مذهبی در شبکه‌های مجازی منتشر شد. انتشار این فیلم ضمن برانگیختن خشم حامیان حزب‌الله و جنبش امل، تجمع معترضان لبنانی در بیروت و درگیری‌هایی میان نیرو‌های امنیتی و معترضان را به دنبال داشت. برخی از روحانیون لبنانی به منظور جلوگیری از تشدید فتنه و درگیری به خیابان‌ها آمدند و تلاش کردند جوانان را قانع کنند که هدف از انتشار فیلم ویدئویی مذکور تنها ایجاد اختلافات فرقه‌ای است و جوانی که در فیلم دیده می‌شود نماینده هیچ گروهی نیست و کسی چنین اظهاراتی را نمی‌پذیرد. فعالان در شبکه‌های مجازی نیز تصویری از این جوانی که در فیلم ویدئویی مذکور آمده، منتشر و اعلام کردند، او ساکن خارج از لبنان است و این فیلم قدیمی است و برخی طرف‌ها برای متشنج کردن اوضاع آن را منتشر کرده‌اند. فعالان در پیوست تصویر جوان نوشتند، او نماینده هیچ کسی نیست. تعدادی از جوانان معترض نیز پس از مشکلاتی که به وجود آمد و زخمی شدن چند نفر، از نیرو‌های امنیتی عذرخواهی کردند.
رهبری حزب‌الله و جنبش امل خواستار جلوگیری از رفتار‌های خشونت‌آمیز پس از انتشار فیلم‌های فتنه‌انگیزانه شدند. همچنین «شیخ حسن مرعب» بازرس عمومی دارالافتاء لبنان ضمن محکوم کردن اهانت یکی از اهل سنت لبنان به اهل بیت (ع) گفت ما از چنین کاری برائت می‌جوییم و اجازه نمی‌دهیم فتنه‌ای میان شیعه و سنی ایجاد شود. من به شیعیان می‌گویم که ما به کسی اجازه نمی‌دهیم ما را به فتنه بکشاند و شما نیز هوشیارتر از این هستید که دچار فتنه شوید و من از تمام عقلای لبنان می‌خواهم سریعاً فتنه را متوقف کنند. «شیخ حسام العیلانی» روحانی اهل سنت لبنانی و امام جماعت مسجد الغفران شهر صیدا نیز بی‌احترامی یکی از شخصیت‌های اهل سنت لبنان به اهل بیت پیامبر را محکوم و تأکید کرد: «جایگاه اهل بیت نزد اهل سنت برای همگان روشن است.»
اداره کل دفاع مدنی در توئیتی نوشت که در درگیری‌های دو شنبه شب، ۶۶ نفر زخمی شدند که ۳۴ تن از آن‌ها به صورت میدانی درمان و ۲۳ تن دیگر به بیمارستان منتقل شدند.