محمدعلی وکیلی رقابت با کدام نسخه و کدام برنامه‏؟

شمارش معکوس برای انتخابات مجلس یازدهم آغاز شده است. قریب به دو ماه بیشتر به این انتخابات زمان باقی نمانده است. اصولگرایان با تمام توان به میدان آمده‏اند. رقابت بر سرِ اصولگرایان در تهران، تنور انتخابات را میان آنان داغ کرده است. اصلاح‏طلبان اما با بیم و امید به پیشواز این انتخابات می‏روند. در هفته‏ای که گذشت پرونده ‏نامزدها از ایستگاه هیئت‏های اجرایی رد شد و حال همه چشم‏‏ها به هیئت‏های نظارت و شورای محترم نگهبان دوخته شده است. نحوه عملکرد شورای نگهبان در این ایستگاه، می‏تواند بر رقابتی کردنِ انتخابات تاثیرگذار باشد.
اما دو ماه مانده به انتخابات، سوال اساسی این است که گروه‏های سیاسی با کدام استراتژی و برنامه و کدامین شعار بنای رقابت دارند؟ این سوالات با توجه به شرایط امروز جامعه اهمیت دوچندان پیدا می‏کند و نقش تعیین‏کننده در میزان مشارکت مردم ایفا می‏کند. در واقع، برنامه طرفین رقابت، بیش از هر عاملی می‏‏تواند در رقابتی کردن انتخابات نقش ایفا کند. جامعه اکنون با انبوهی از مشکلاتی که بر سرش آوار شده، گروه‏های سیاسی را می‏پاید که کدام‏یک نسخه شفابخش دارند. به عبارتی، نزاع این انتخابات، نزاع برنامه‏ها است. مردم دستپخت همه اسامی را چشیده و سنجیده‏اند. وضعِ امروزِ ایران، محصولِ مدیریت همه اسامی‏‏ است. اسامی‏‏ دیگر اعتمادانگیز نیستند؛ بلکه مردم منتظر استراتژی‏های طرفین‏اند. به گمانم اگر احساس تغییر در استراتژی‏های گروه‏های مرسوم نکنند امیدی به این انتخابات نمی‏بندند و لذا مشارکت نمی‏کنند. هر گروهی بتواند نسخه نجات‏بخش ارائه کند، پیروز خواهد شد. معتقدم که مردم متوجه شده‏اند که با تغییر اسامی صاحب‏منصب لزوماً تغییری در وضع فعلی خاصل نمی‏شود. این نحوه حکمرانی پایش لنگ می‏زند. لذا باید راهبردها برای رسیدن به یک حکمرانیِ مطلوب، تغییر کند. چشم مردم به ما نامزدها و گروه‏های سیاسی دوخته شده تا ببینند کدام‏یک استراتژی و برنامه عبور از وضع فعلی را ارائه خواهیم داد. اگر هیچ گروهی نتوانند نسخه نجات‏بخش بپیچند، مشارکت پایین خواهد بود و در این صورت نیز فرقی نمی‏کند پیروزِ صندوق‏های خالی کدام گروه بشود؛ ما بدون مشارکت مردم از این بحران خارج نخواهیم نشد!
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از وضعیت مردم در شب یلدا گزارش می‌دهد آلودگی و گرانی، مهمانان همیشگی یلدا محمدعلی وکیلی رقابت با کدام نسخه و کدام برنامه‏؟ ساخت آپارتمان‌های «کوچک‏اندازه» می‌تواند مشکلات بازار مسکن را کم کند؟ 25متری‌های مشکل‌گشا! پس از انتصاب فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما، برنامه‌های ورزشی چگونه خواهند بود؟ غربالگری یارانه‌بگیران بزرگ‌ترین چالش قانون هدفمندی یارانه‌ها است 9 سالگی در آستانه یلدا! حسان دیاب با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مکلف به تشکیل دولت شد مسیر دشوار آقای نخست وزیر روزگذشته نخست‌وزیر ژاپن میزبان رئیس‌جمهوری ایران بود تلاش شرق برای آشتی ایران با غرب موسوی لاری: مرز ما سقف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است دبیر ستاد انتخابات: نامه و پیامک صرفا برای داوطلبان رد صلاحیت شده ارسال شده است فریدون مجلسی: FATF ازدواج غیرقابل فسخ نیست رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان کمیته امداد: برقراری عدالت موجب کاهش فقر می‌شود حمله تمام‏قد اصولگرایان به دولت