حسان دیاب با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مکلف به تشکیل دولت شد مسیر دشوار آقای نخست وزیر

محمدرضا ستاری
همزمان با بحران اعتراضات خیابانی در لبنان و در حالی که با استعفای سعد الحریری، این کشور درگیر چالش انتخاب نخست وزیر جدید شده بود، سرانجام طی جلسه مشورتی روز پنجشنبه میان میشل عون رئیس‌جمهوری و اعضای پارلمان لبنان، حسان دیاب وزیر سابق آموزش و پرورش این کشور مکلف به تشکیل کابینه شد.
طبق قانون اساسی لبنان، ریاست مجلس لبنان با شیعیان، ریاست جمهوری با مسیحیان و نخست وزیری بر عهده سنی‌ها است. از این رو رئیس‌جمهوری لبنان موظف است برای معرفی نخست وزیر حمایت اکثریت پارلمانی لبنان که دارای 128 کرسی است را به دست آورد. در همین راستا روز پنجشنبه در نشست مشورتی میان رئیس‌جمهوری و اعضای پارلمان لبنان، حسان دیاب توانست با 70 رای موافق در برابر 13 رای نواف سلام به جایگاه نخست‌وزیری لبنان برسد. آنطور که از اخبار مشخص شده در جلسه روز پنجشنبه به واسطه اختلاف نظرهایی که در میان جریان‌های اهل تسنن پارلمان ایجاد شده بود و جریان المستقبل سعد الحریری نیز خود را از رای گیری کنار کشید، با حمایت حزب‌الله لبنان و نیز میشل عون، دیاب توانست بر رقیب مورد نظر ایالات متحده که همان نواف سلام باشد پیروز شود.
تاکید بر اصلاحات واقعی


حال دیاب در نخستین سخنرانی خود پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری برنامه‌اش را بر پایه حفظ وحدت ملی و برون‌رفت از بحران کنونی کشور اعلام و تاکید کرد: امیدوار است با کمک تمامی جریان‌ها اصلاحاتی واقعی را در دستور کار دولت جدیدش قرار دهد. او همچنین گفت که طی شش روز آینده و طی مذاکره با تمامی جریان‌های سیاسی کابینه خود را تشکیل خواهد داد. او که معتقد است کشور با یک بحران ملی مواجه است، خطاب به معترضین لبنانی نیز گفت که به مدت دو ماه به سخنان شما گوش فرا داده و خشم شما را از فساد در کشور درک کردم. قیام شما حرف من و تمامی کسانی است که مایل هستند در کشور یک دولت واقعی بر‌سر کار بیاید.
اذعان الحریری به شکست
حسان دیاب در حالی روز پنجشنبه با مواقفت اکثریت پارلمان مکلف به تشکیل کابینه شده است که طی روزهای گذشته دو نامزد نخست وزیری از این امر کناره‌گیری کرده و همزمان با مطرح شدن دوباره نام سعد الحریری برای تشکیل یک دولت تکنوکرات، حسان دیاب توانست به اما و اگرهای جاری برای بازگشت یا عدم بازگشت الحریری خاتمه دهد. برخی از تحلیلگران جهان عرب معتقد بودند با وجود اعلام الحریری مبنی بر عدم تمایلش به حضور مجدد در راس دولت، تمامی کنش‌های او حکایت از سوزاندن مهره‌های بالقوه جهت خالی شدن فضا برای نخست وزیری دوباره وی دارد. با این حال پس از انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر جدید، سعد الحریری در پیامی از طرفدارانش خواست تا از هرگونه اعتراض و بستن خیابان‌ها جلوگیری کنند و بار دیگر ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل یک دولت تکنوکرات، گفت که ما در برآورده ساختن خواسته‌های مردم شکست خوردیم و اکنون نیاز است که بنا بر شرایط اقتصادی و اجتماعی به صدای معترضان گوش دهیم.
مشیر دشوار حسان دیاب
گفتنی است انتخاب حسان دیاب که چهره‌ای دانشگاهی بوده و طی سال‌های گذشته در انگلستان به تدریس اشتغال داشته است به عنوان نخست وزیر جدید لبنان خالی از چالش نیز نبوده، زیرا در مقابل حزب‌الله و مسیحیان لبنانی که از او حمایت کردند، ایالات متحده آمریکا و برخی از گروه‌های لبنانی نیز تلاش داشتند تا نواف سلام را به عنوان رئیس دولت جدید روی کار بیاورند. این تلاش‌ها هر چند سرانجام با خروج 42 نماینده و جریان المستقبل از جریان رای‌گیری به شکست انجامید و باعث کدورت میان الحریری و حامیان او شد، اما با توجه به شرایط ویژه لبنان نشان از خالی کردن میدان از سوی آمریکا و عربستان ندارد؛ چرا که روز گذشته در نخستین اقدام واضح ایالات متحده پس از اعتراضات دو ماهه در لبنان، دیوید هیل معاون مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به بیروت سفر کرده و طی دیدارش با میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان، گفته که زمان آن رسیده تا منافع ملی جای منافع حزبی را در درون ساختار سیاسی این کشور بگیرد.
از سوی دیگر لبنان اکنون علاوه بر ماه‌ها اعتراضات خیابانی و شکاف سیاسی با شدیدترین بحران اقتصادی از زمان جنگ داخلی خود به این سو روبه‌رو است؛ امری که هر دولت و شخصیتی را با چالش‌های دشواری مواجه خواهد کرد. در همین راستا اندیشکده کارنگی چندی قبل در گزارشی با اشاره به اعتراضات لبنان و وضعیت اقتصادی این کشور آورده است که هر دولتی که در لبنان عهده‌دار امور شود با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهد شد، زیرا اگر این دولت تکنوکرات مورد حمایت مردم هم باشد باید با منافع گروه‌های مختلف سیاسی دست به گریبان شود. به همین دلیل است که اصلاحات اقتصادی هر دولتی با منافع این گروه‌ها پیوند خورده و نباید انتظار داشت سیاستمداران از دولتی حمایت کنند که راهبردهای اقتصادی آن با روش کار آنها تفاوت دارد.
در چنین شرایطی کمک‌های خارجی به اقتصاد لبنان نیز به چالش روبه‌رو است زیرا لبنان ورشکسته با اجرای اصلاحات اساسی فاصله دارد و این امر با توجه به خواست معترضان و عدم امکان قرار دادن فشارهای مالی بر روی مردم، راه‌های افزایش درآمد دولت از منابع جایگزین را مشکل می‌سازد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از وضعیت مردم در شب یلدا گزارش می‌دهد آلودگی و گرانی، مهمانان همیشگی یلدا محمدعلی وکیلی رقابت با کدام نسخه و کدام برنامه‏؟ ساخت آپارتمان‌های «کوچک‏اندازه» می‌تواند مشکلات بازار مسکن را کم کند؟ 25متری‌های مشکل‌گشا! پس از انتصاب فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما، برنامه‌های ورزشی چگونه خواهند بود؟ غربالگری یارانه‌بگیران بزرگ‌ترین چالش قانون هدفمندی یارانه‌ها است 9 سالگی در آستانه یلدا! حسان دیاب با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مکلف به تشکیل دولت شد مسیر دشوار آقای نخست وزیر روزگذشته نخست‌وزیر ژاپن میزبان رئیس‌جمهوری ایران بود تلاش شرق برای آشتی ایران با غرب موسوی لاری: مرز ما سقف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است دبیر ستاد انتخابات: نامه و پیامک صرفا برای داوطلبان رد صلاحیت شده ارسال شده است فریدون مجلسی: FATF ازدواج غیرقابل فسخ نیست رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان کمیته امداد: برقراری عدالت موجب کاهش فقر می‌شود حمله تمام‏قد اصولگرایان به دولت