فریدون مجلسی: FATF ازدواج غیرقابل فسخ نیست

دیپلمات پیشین ایران با بیان اینکه موضوعی چون FATF با تعامل و تفکر قابل حل است، گفت: گروه ویژه اقدام مالی نهادی بین‏المللی است که همه کشورهای جهان عضو آن هستند و هر وقت بخواهند می‌توانند از آن خارج شوند و حضور درآن ازدواج غیرقابل فسخ نیست.
فریدون مجلسی با اشاره به پایان گرفتن مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF)‏گفت: در حالی که دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت خاک می‌خورد و اعضای آن نیز سکوت کرده‌اند، نگران هستم که وقتی موضوعی با تعامل و تفکر قابل حل است، چرا باید به گره‌ای تبدیل شود.
وی ادامه داد: FATF نهادی بین‏المللی است که همه کشورهای جهان عضو آن هستند و هر وقت بخواهند می‌توانند از آن خارج شوند و حضور در آن ازدواج غیرقابل فسخ نیست. اینکه برخی می‏گویند با پیوستن به این کنوانسیون‌ها به شرایط بیگانگان و غربی‌ها تن می‌دهیم، یک بهانه‌جویی است.
این دیپلمات سابق یادآور شد: بسیاری از ابزارها، سازوکارها و امکاناتی که در حال استفاده از آن هستیم، غربی است، همین تلفنی که با آن صحبت می‌کنیم پدیده‌ای غربی است چرا مخالفان تصویب CFT و پالرمو تلفن خود را کنار نمی‌گذارند؟


مجلسی در بخش دیگری از اظهاراتش به انتشار بخشی از نظر حقوقی وزارت خارجه ‌آمریکا درباره استفاده این کشور از مکانیسم ماشه اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد رفتن آمریکا به سمت مکانیسم ماشه و اتخاذ این رویکرد با مسئله تحریم تسلیحاتی ایران بی‌ارتباط نیست، البته این هم یک بهانه است.
وی ادامه داد: چنانچه ایران از برجام خارج شود و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آن را تایید کند دیگر به تایید شورای امنیت احتیاج ندارد، در این صورت توافق برجام معلق و تحریم‏های شورای امنیت برمی‌گردد. البته آمریکایی‌ها این روند را می‏شناسند و به این اصل که بدون تایید شورای حکام کاری نمی‌توانند از پیش ببرند، آگاهند و اگر زورشان برسد از هیچ ابزار و بهانه‏ای فروگذار نمی‌کنند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی، علت و انگیزه‌ آمریکا از طرح این موضوع را گرفتن بهانه از کشورهای ثالثی چون مالزی، چین و ژاپن عنوان کرد و گفت: آمریکا قصد دارد ایران را به سمتی ببرد که مقصر جلوه کند و به کشورهای معترض بگوید ایران با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، خلاف تعهدات برجامی خود عمل کرده است.
وی اظهارات افراد غیرمسئول در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‏المللی را مزید بر این بهانه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: قصد آمریکایی‌ها فشار آوردن به ایران است و در چنین شرایطی کسانی که تریبون دارند نباید بهانه به دست آنها بدهند.
در شرایط دشمنی قانون قرارداد بی‌معنی می‌شود
وی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها می‏توانند اروپایی‌ها را به سمت فعال کردن مکانیسم ماشه ترغیب کنند، گفت: اگر بنا بر لجاجت و بهانه‌جویی باشد، از هر منفذ و روزنه‌ای استفاده می‌کنند. در شرایط دشمنی، قانون و قرارداد بی‌معنی می‌شود. ‏مگر غیرقانونی‌تر از خود جنگ وجود دارد؟ آمریکایی‌ها با روش‌های مختلف چهره قانونی به جنگ می‌دهند و جنگ‌های مختلف اتفاق می‌افتد، قضیه مکانیسم ماشه هم خارج از این معادله نیست و می‌توانند با قانونی جلوه‌دادن، آن را فعال کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از وضعیت مردم در شب یلدا گزارش می‌دهد آلودگی و گرانی، مهمانان همیشگی یلدا محمدعلی وکیلی رقابت با کدام نسخه و کدام برنامه‏؟ ساخت آپارتمان‌های «کوچک‏اندازه» می‌تواند مشکلات بازار مسکن را کم کند؟ 25متری‌های مشکل‌گشا! پس از انتصاب فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما، برنامه‌های ورزشی چگونه خواهند بود؟ غربالگری یارانه‌بگیران بزرگ‌ترین چالش قانون هدفمندی یارانه‌ها است 9 سالگی در آستانه یلدا! حسان دیاب با رای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان مکلف به تشکیل دولت شد مسیر دشوار آقای نخست وزیر روزگذشته نخست‌وزیر ژاپن میزبان رئیس‌جمهوری ایران بود تلاش شرق برای آشتی ایران با غرب موسوی لاری: مرز ما سقف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است دبیر ستاد انتخابات: نامه و پیامک صرفا برای داوطلبان رد صلاحیت شده ارسال شده است فریدون مجلسی: FATF ازدواج غیرقابل فسخ نیست رئیس قوه قضائیه در نشست با مسئولان کمیته امداد: برقراری عدالت موجب کاهش فقر می‌شود حمله تمام‏قد اصولگرایان به دولت