کره‌شمالی اعلام کرده که تا آغاز سال نو میلادی یک هدیه به آمریکا خواهد داد ترامپ در انتظار هدیه کریسمس اون

گروه ایران و جهان - چند روز مانده تا ضرب‌‌الاجل کره‌شمالی به آمریکا مبنی بر این‌که واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارد تا به فکر گشایش‌هایی درخصوص مذاکرات صلح در شبه جزیره کره باشد، اغلب رسانه‌های بین‌المللی این روزها در حال گمانه‌زنی از هدیه کریسمسی کیم جونگ اون به دونالد ترامپ هستند.
پس از سه دور دیدار نمادین میان ترامپ و اون و در حالی که کره‌شمالی اخیراً مبادرت به آزمایش‌های مجدد موشکی کرده است، بار دیگر تنش‌ها در شبه جزیره کره افزایش یافته است. این آزمایش‌ها از آنجا حائز اهمیت است که در دوبار آخر، کره‌شمالی اعلام کرده که موشکی‌هایی را مورد آزمایش قرار داده که به میزان قابل ملاحظه‌ای توان استراتژیک و بازدارندگی این کشور را افزایش خواهد داد. در همین راستا کره شمالی همچنین بارها تاکید کرده که به دنبال تحویل یک هدیه کریسمس به آمریکا است، موضوعی که باعث نگرانی‌های شدید در شبه جزیره کره به خصوص کره‌ جنوبی شده است. مقامات ارتش کره‌ جنوبی هر‌چند گفته‌اند که علائمی از تحرکات معنادار نظامی در شمال دیده نمی‌شود، اما همزمان نیز تاکید کرده‌اند که پیونگ‌یانگ هر لحظه ممکن است دست به یک اقدام تحریک‌آمیز و غافلگیر کننده بزند. از همین رو آنها خود را برای برخورد با بدترین سناریوی ممکن آماده کرده‌اند.
در این زمینه گفته می‌شود که به منظور رمز‌گشایی از هدیه کریسمس کره ‌شمالی به آمریکا، هواپیماهای جاسوسی این کشور به صورت روزانه مشغول پرواز بر فراز شبه جزیره کره هستند و هنوز شواهدی درخصوص پرتاب یا رونمایی از یک موشک قاره‌پیما مشاهده نکرده‌اند.
در حالی که برخی از ناظران معتقدند که امکان دارد هدیه اون به ترامپ در سال نو میلادی یک موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا باشد، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌‌ان این هفته در گزارشی با اشاره به روابط نزدیک چین و روسیه با کره ‌شمالی، اعلام کرد که با توجه به مواضع این دو کشور طی روزهای اخیر بعید به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ در‌صدد آزمایش موشک یا ماهواره به صورت تحریک‌آمیز باشد.


در ادامه این گزارش ذکر شده که با توجه به ذهنیتی که از طرز رفتار رهبر کره‌ شمالی وجود دارد، احتمال هدیه کریسمسی اون به ترامپ شامل اتخاذ مواضع سیاسی جدید در روند مذاکرات صلح باشد. به طور مثال ممکن است پیونگ‌یانگ اعلام کند موضوع خلع سلاح هسته‌ای را از مذاکره با آمریکا حذف خواهد کرد. ناظران معتقدند که سیاست کنونی پیونگ‌یانگ نه توسعه اقتصادی در شرایط حاضر بلکه نشان دادن تعهد به ایدئولوژی حاکم و خودکفایی کشور است و به همین دلیل آنها در شرایط کنونی پافشاری چندانی به لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا ندارند.
پیش از این و همزمان با دیدارهایی که ترامپ و اون در سنگاپور، ویتنام و مدار 38 درجه در مرز دو کره داشتند، تحلیلگران معتقد بودند که بسیار بعید است کره ‌شمالی تنها به واسطه وعده‌های ترامپ مبنی بر لغو تحریم‌ها از مهم‌ترین ابزار بازدارنده خود یعنی سلاح هسته‌ای دست بکشد. به همین دلیل است که با توجه به شرایط کنونی و وضعیتی که ترامپ اکنون در آمریکا با موضوع استیضاح و نیز در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دارد، کیم جونگ اون سیاست صبر را پیشه خواهد کرد تا تکلیف دولت بعدی و نیز موضوع استیضاح ترامپ مشخص شود. بنا‌بر گفته سی‌ان‌ان، رهبر کره ‌شمالی می‌‌داند اگر ترامپ بنا به هر دلیلی سال آینده میلادی در کاخ سفید نباشد، هر‌گونه توافق با او ممکن است توسط دولت بعدی و کنگره تصویب نشود، به همین دلیل است سیاست صبر از سوی پیونگ‌یانگ مشاهده می‌شود.
با این حال در شرایطی که شبه جزیره کره و نیز کشورهای غربی در التهاب اقدام جدید کره‌شمالی به‌سر می‌برند‌ و ترامپ نیز تاکید کرده که فعالیت‌های پیونگ‌یانگ را به طور کامل زیر نظر دارد، روز سه شنبه وقتی از او در‌مورد پرتاب موشک و نیز هدیه کریسمس از سوی کره ‌شمالی سوال شد، سعی کرد که با طفره رفتن موضوع را به گونه‌ای طنزآمیز پاسخ دهد. او با تاکید بر این‌که خواهیم دید که غافلگیری چه خواهد بود و به طور کامل به آن رسیدگی خواهیم کرد، گفت: شاید رهبر کره‌ شمالی قصد داشته باشد یک هدیه خوب مانند یک گلدان زیبا به جای آزمایش موشکی به آمریکا بدهد. شاید هم یک هدیه کوچک از طرف اون دریافت کنم!
سایر اخبار این روزنامه
حواشی اولین سامانه دوچرخه اشتراکی نسل چهارم ایران بررسی شد دودِ «بیدود» محمدرضا ستاری بازی باخت- باخت مکانیسم ماشه رسانه‌ها چه نقشی در بازتولید خشونت و بازنشر آن دارند؟ چرخه معیوب «بازتولید خشونت» کلید حل مشکلات بازار مسکن، حمایت و تقویت بخش عرضه است؟! تنورِ داغِ مَسکن ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که گره از اقتصاد کشور باز می‌کند مقاومت بانک‌ها دربرابر فروش اموال مازاد «ابتکار» از تلاش موافقان پیوستن ایران به FATF در آخرین فرصت باقی‌مانده گزارش می‌دهد کره‌شمالی اعلام کرده که تا آغاز سال نو میلادی یک هدیه به آمریکا خواهد داد ترامپ در انتظار هدیه کریسمس اون رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: نگذاریم گله و شکایت‌ها مانع حضور مردم پای صندوق آراء شود دبیر شورای نگهبان: با دقت مشغول بررسی صلاحیت‌ها هستیم یک عضو کمیسیون انرژی خبر داد سوال از وزیر نفت درباره نقش بنزین در آلودگی هوا سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد مجوز به دولت برای جبران کسری درآمد نفتی از حساب ذخیره ارزی جنگ تجاری آمریکا و فرانسه