خداحافظی آخرین لاریجانی با قوه قضائیه

آرمان ملی: قوه قضائیه خالی از لاریجانی‌ها شد. پس از خداحافظی آیت‌ا... صادق لاریجانی از ریاست قوه قضائیه، دیروز جواد لاریجانی هم  از قوه قضائیه خداحافظی کرد! او از سال 84 تا کنون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بود که دیروز غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: «علی باقری کنی با حکم رئیس قوه قضائیه به‌عنوان معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه منصوب شد.» در تیرماه سال جاری شایعه استعفای محمدجواد لاریجانی منتشر شد که سخنگوی قوه‌ قضائیه خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر استعفای لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه را تکذیب کرد. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که برخی افراد در فضای مجازی از استعفای محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خبر داده‌اند، اظهار کرد: این خبر نیز مانند بسیاری از اخباری که این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود، صحت ندارد و دروغ است.
    حواشی اطراف محمدجواد لاریجانی
حضور 14 ساله محمدجواد لاریجانی بر کرسی دبیری ستاد حقوق بشر با پستی و بلندی‌های زیادی همراه بود و اتفاقاتی که در این سال‌ها درکشور رخ داد توجه زیادی را به موضع‌گیری این ستاد و شخص لاریجانی معطوف کرد.  از سوی دیگر حاشیه‌سازی‌های زیادی درباره لاریجانی صورت گرفت چنان‌که در سال 91 اتهام زمین‌خواری درباره او مطرح شد و مخالفان و منتقدانش انگشت اتهام زمین خواری و سوء استفاده از اموال بیت المال به سویش نشانه رفتند. به‌عنوان نمونه در تیرماه 91 برخی سایت‌های خارج از کشور اسناد جدیدی از این پرونده منتشر کردند. در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس در دفاع از برادرش گفت: «کدام زمین خواری؟ هرکس سندی دارد به قوه قضائیه بدهد تا بررسی شود.» و یک ماه بعد از مطرح شدن این پرونده و اظهارات رئیس مجلس این بار علیرضا آوایی رئیس دادگستری وقت استان تهران اظهار داشت: چند ماه قبل ریاست محترم قوه قضائیه با من صحبت کرد و گفتند: «چنین پرونده‌ای وجود دارد. تقاضای موکد من از شما این است که پیگیری کنید تا این پرونده به سرعت رسیدگی شود» پس از آن هم جواد لاریجانی اظهار داشت: « شکایتی از سوی یکی از نهادهای دولتی علیه من مطرح شده بود. این شکایت ابتدا رد و مجددا مطرح شد. قضات محترم دیدند بهتر است دوباره بررسی شود و من هم مثل هر شهروند دیگری شرکت کردم و از خود دفاع کردم. ما لاریجانی‌ها ضمن اینکه برادر هستیم ولی در رابطه با کار، برادر و این‌ها نمی‌شناسیم.» در سال 97 جواد لاریجانی در برنامه دستخط صداوسیما به ارائه توضیح درباره زمین ورامین پرداخت و گفت: «مزرعه من معروف‌ترین مزرعه جهان است و به برکت رئیس‌جمهور سابق و بحث‌هایی که شده است. من دو الی سه کلیپ دیدم که من‌و‌تو و صدای‌آمریکا پخش می‌کردند، دوست داشتم مزرعه من باشد ولی معلوم شد در سومالی و جاهای مختلف است.» وی در پاسخ به این سوال که این مزرعه را چه کسی خریداری کرده است؟ گفت: «تقریبا برای 27 سال پیش است. من در کار کشاورزی خودم فنّان هستم و این طور نیست که از تهران و تلفنی اقدام می‌کنم. بیلم گلی است. عمدتا تولید گندم می‌کنم. این کار برای من چنان روحیه‌دار است که وقتی احساس می‌کنم این گندم نان می‌شود و مردم آن را می‌خورند کیف می‌کنم. هر چند از نظر اقتصادی صرف نمی‌کند ولی این خیلی مزه دارد.»
    باقری کنی بر کرسی محمدجواد لاریجانی


علی باقری کنی با حکم رئیس قوه قضائیه به‌عنوان معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه منصوب شد. علی باقری کنی دانش آموخته و استاد دانشگاه امام صادق (ع) است؛ وی همچنین معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مدیرکل سابق اروپای وزارت امور خارجه بوده است.