«تــاج» رفــت!

آرمان‌ملی: مهدی تاج که از اردیبهشت‌ماه سال 95 عهده‌دار ریاست فدراسیون فوتبال شده بود، روز گذشته به‌دلیل ناراحتی قلبی و توصیه پزشکان از سمت خود استعفا داد. استعفایی که با توجه به شرایط فعلی فوتبال کشورمان و قانون منع استفاده از بازنشستگان کار انتخاب جانشین را سخت می‌کند.
    سابقه قبلی
مهدی تاج در ابتدای خردادماه سال گذشته با مشکل قبلی مواجه شده بود. نهم خرداد 97 «تسنیم» در خبری نوشت: «مهدی تاج که برای حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در اردوی ترکیه عازم این کشور شده بود، متاسفانه دچار عارضه قلبی شده و در بیمارستانی در استانبول بستری شده است. رئیس فدراسیون فوتبال در بیمارستانی در استانبول در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت. سلطانی‌فر وزیر ورزش پیگیر احوال وی شد و کارلوس کی‌روش دو بار به عیادت وی رفته است. رئیس فدراسیون تا پایان هفته اجازه خروج از بیمارستان را ندارد. امیر مهدی علوی، مشاور رئیس و مسئول حوزه ریاست فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت مهدی تاج عنوان کرد: رئیس فدراسیون فوتبال در ترکیه، دچار عارضه قلبی شد و بلافاصله توسط ساکت، دبیرکل فدراسیون و خراطی، مدیر دپارتمان تیم‌های ملی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در استانبول انتقال یافت. وی ادامه داد: کادر پزشکان در بیمارستان پس از شور و تشکیل کمیسیون تصمیم به انجام عمل آنژیوگرافی گرفتند تا وضعیت جسمانی آقای تاج را به‌صورت دقیق‌تر زیرنظر داشته باشند. علوی افزود: خوشبختانه و با رسیدگی به موقع کادر بیمارستان و رفع گرفتگی یکی از عروق اصلی در حال حاضر وضعیت عمومی رئیس فدراسیون در شرایط با ثباتی قرار گرفته است.»
     بستری شدن مجدد


طی روزهای قبل بازهم رئیس فدراسیون فوتبال به‌دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری شد. روز چهارم دیماه مهدی تاج به‌دلیل مشکل جدید قلبی و فشار و استرس بالا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. در این روز تاج قرار بود به بوشهر برود و در مجمع انتخاباتی هیات فوتبال استان بوشهر شرکت کند، اما به‌دلیل بیماری نتوانست به این شهر سفر کند. در غیاب مهدی تاج حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ و نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال در مجمع انتخاباتی هیات فوتبال بوشهر شرکت کرد. بعد از سه روز بستری بودن در بیمارستان مهدی تاج روز شنبه هفته جاری مرخص شد.
     اعلام کناره‌گیری
روز گذشته سخنگوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی را پیرامون شرایط رئیس این فدراسیون ارائه کرد. امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اظهارداشت: متاسفانه پس از حمله قلبی صورت گرفته قبلی در ترکیه و معالجات صورت گرفته در این کشور، در روز چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون (مهدی تاج) صورت گرفت که با توجه به مشکلات به‌وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفتند ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی توسط نایب‌رئیس محترم انجام شود.
     واکنش وزیر
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان  با ابراز ناراحتی از استعفای تاج گفت: ایشان مدیری توانا و پرکار و دقیق بود و ما بهترین نتیجه تاریخ فوتبال کشور در جام‌جهانی با ایشان گرفتیم و موفقیت‌های فوتبال ساحلی، فوتسال و فوتبال زنان بخش‌های دیگری از موفقیت‌های آقای تاج بود. وزیر ورزش و جوانان افزود: سلامتی ایشان برای ما و خانواده محترمشان و جامعه فوتبال از هر چیزی مهم‌تر است و قطعا مدیری توانا را اکنون در مسئولیت اداره فوتبال نداریم، ولی به‌عنوان مشاوری امین در کنار مدیریت ورزش خواهد بود.
     صحبت‌های عضو  هیات‌رئیسه
عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید: مجمع این فدراسیون درباره استعفای مهدی تاج تصمیم‌گیری خواهد کرد. فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استعفای مهدی تاج از ریاست این فدراسیون به علت بیماری قلبی، گفت: مجمع فدراسیون فوتبال درباره استعفای آقای تاج تصمیم‌گیری خواهد کرد، چرا که مجمع مسئولیت انتخاب رئیس را بر عهده دارد. با استعفای مهدی تاج، یکی از نواب رئیس این فدراسیون مسئولیت سرپرستی را بر عهده خواهد داشت اما علی کفاشیان چند ماه قبل از سمت خود به‌عنوان نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کرد و هنوز درباره‌اش تصمیم‌گیری نشده است. با این حال حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم و صوفی‌زاده، نایب‌رئیس بانوان می‌توانند سرپرستی فدراسیون را عهده‌دار شوند. اصفهانیان درباره این موضوع گفت: باید دید تاج این مسئولیت را به چه کسی تفویض اختیار کرده است؛ اما طبق قانون یکی از نواب رئیس مسئولیت را برعهده می‌گیرد. بهاروند مشکلی برای قبول این سمت ندارد. وی در واکنش به این سوال که چه زمانی جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد، گفت: سرپرست فدراسیون فوتبال به درخواست اعضای هیات‌رئیسه و در صورت نیاز می‌تواند این جلسه را برگزار کند.
    مخالفت ؟!
عبدالکاظم طالقانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال اظهارداشت: من با استعفای تاج مخالف هستم، چون در ماده 38 و بند 2 اساسنامه چنین موضوعی پیش‌بینی نشده است. وی افزود: در ماده 83 اساسنامه نیز اشاره شده اگر موردی اضطراری به‌وجود بیاید، هیات‌رئیسه تصمیمات را اتخاذ خواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که مهدی تاج به‌دلیل وضعیت جسمانی از فدراسیون استعفا کرده و چگونه با استعفای او مخالف هستید، گفت: ما کار را باید قانونی پیش ببریم، ابتدا باید با تاج صحبت کنیم و تصمیمات نهایی را پس از آن بگیریم.  عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه ظاهرا بهاروند به‌دلیل بازنشستگی نمی‌تواند جانشین تاج باشد، گفت: این صحبت‌های بازگشت به عقب است. من هنوز استعفایی از تاج ندیده‌ام و باید با خود او صحبت کنم. به احتمال فراوان به‌زودی نشستی خواهیم داشت و همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
    قانون بازنشستگی و جانشینان تاج!
پس از اینکه علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون از سمت خود کناره‌گیری کرد این فدراسیون هنوز جانشین کفاشیان را نشناخته است. مهدی تاج حتی مدت‌هاست سرپرست نایب‌رئیسی اول را تعیین نکرده که این مساله هم در نوع خود جالب است. از طرفی نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند است. نایب‌رئیس دومی که هم‌اکنون ریاست سازمان لیگ فوتبال را هم بر عهده دارد و از طرفی بازنشسته است. طبق قانون بهاروند هم به‌دلیل بازنشستگی قادر نیست تا عهده‌دار فعالیت‌های آتی فدراسیون فوتبال باشد. البته با توجه به اینکه موضوع سرپرستی مطرح است، شاید موضوع بازنشستگی او مانعی برای حضورش نباشد. با این حال احتمالات دیگر را هم باید بررسی کرد. در این بین نایب‌رئیس سوم یا همان نایب‌رئیس بانوان فدراسیون، لیلا صوفی‌زاده است. فردی که گفته می‌شود قبول نکرده جانشین مهدی تاج شود و طبق اساسنامه فدراسیون در شرایطی که هیچ‌کدام از نواب رئیس نتوانند یا نخواهند جانشین رئیس شوند، یکی از اعضای هیات‌رئیسه فعالیت‌های فدراسیون را به عهده می‌گیرد. شرایط فعلی برخی از اعضای هیات‌رئیسه هم مشابه بهاروند است و عبدالکاظم طالقانی و فریدون اصفهانیان جزو بازنشستگان محسوب می‌شوند. در این بین و از میان اعضای هیات‌رئیسه تنها محمود شیعی و هدایت ممبینی هستند که بازنشسته محسوب نمی‌شوند و شاید یکی از آنها عهده‌دار مسئولیت فدراسیون فوتبال شود.