محمد صالح صدقیان کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد در واکنش به حمله آمریکایی‌ها به پایگاه کتائب حزب الله در عراق:

اگر آمریکا در حال مبارزه با داعش است چرا پایگاه ضدداعش را می‌زند؟
آفتاب یزد: محمدصالح صدقیان، کارشناس مسائل خاورمیانه و عراق معتقد است: «حمله آمریکایی‌ها به یک پایگاه در غرب عراق، واکنشی خشمگینانه و آشکار است به مانوری که با مشارکت ایران، روسیه و چین در دریای عمان و شمال اقیانوس هند به صورت فراگیر و کاملاً موفق برگزار شد زیرا این حملات درست در روزی انجام می‌شود که آن مانور به پایان رسیده بود!» این کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه آفتاب یزد با اشاره به نقش آمریکا در به وجود آورده شدن داعش در منطقه غرب خاورمیانه می‌‌گوید: «موجی از خشم و نفرت از لحظه حمله آمریکایی‌ها به «پایگاه قائم» مربوط به کتائب حزب الله عراق، همه مردم این کشور را در برگرفته و حالا همه از خود این سوال را می‌پرسند که اگر آمریکایی‌ها راست می‌گویند در حال مبارزه با داعش هستند چرا باید یکی از مهم‌ترین پایگاه‌هایی که داعش را در غرب عراق زمینگیر کرده است را هدف قرار دهند؟»
محمدصالح صدقیان به این نکته نیز اشاره می‌کند که: «آمریکایی‌ها در مدیریت داعش دچار نوعی تشتت و سردرگمی شده‌اند فلذا دائم در منطقه به دنبال راهی می‌گردند تا داعش را ضمن نگه‌داشتن در منطقه، تقویت و بازسازی کنند.»
این کارشناس مسائل عراق اظهار امیدواری کرد: «براساس یک ضرب المثل مشهورِ رایج در بین فارسی زبانان که«عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»؛ حمله به حشدالشعبی باعث شود آن تشتت و بحران و اختلافاتی که در عراق از اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی آغاز شده، فروکش کند و تبدیل به همگرایی و وحدت شود!»


> حملات آمریکایی‌ها به « کتائب حزب الله »
یکی از سخنگویان پنتاگون روز یکشنبه هشتم دی (۲۹ دسامبر) اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حملات بسیار دقیقی را علیه پنج موضع کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه انجام داده‌اند. به گفته سخنگوی پنتاگون سه پایگاه در عراق و دو پایگاه دیگر در سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. او تاکید کرد که این پایگاه‌ها انبار مهمات و محل استقرار نیروهای کتائب حزب الله عراق بوده‌اند و حملات آمریکا به تضعیف توان این نیروها منجر خواهد شد. آنچه در رسانه‌های غربی منتشر شده است حکایت از آن دارد که حمله نیروهای آمریکایی به این پایگاه واکنشی بوده است به کشته شدن یک شهروند آمریکایی که در حمله موشکی روز جمعه ششم دی (۲۷ دسامبر) به پایگاه نظامی K1 در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کرکوک کشته شده بود. اما صدقیان به نقل از منابع عراقی می‌گوید: «حمله به پایگاه نظامی K1 در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کرکوک اساساً توسط «حشدالشعبی» انجام نشده بلکه شاهدان عینی تایید می‌کنند که این حملات بسیار مدیریت شده و توسط گروه‌های داعشی حاضر در منطقه و صرفاً برای تحریک آمریکایی‌ها علیه نیروهای مردمی عراق صورت پذیرفته و این مسئله از آنجایی صورت واقعیت می‌گیرد که هیچ منبع رسمی نزدیک به حشدالشعبی، مسئولیت این حمله یا حملات را برعهده نگرفته است.»
> کشته شدن یک فرمانده
و چند نیروی حشد‌الشعبی در حملات آمریکا
رسانه‌ها از کشته شدن ابوعلی الخزعلی، از فرماندهان گروه شبه‌نظامی حشد‌العشبی در حملات پهپادی آمریکا در شهر مرزی قائم استان انبار عراق خبر می‌دهند. خبرگزاری المیادین این خبر را تایید کرده و نوشته: «حشدالشعبی اعلام کرد، در حملات هوایی آمریکا در مرزهای عراق و سوریه چهار نفر از نیروهایش، از جمله الخزعلی، فرمانده تیپ ۴۵ کشته شده‌اند. المیادین خبر داده که سه پایگاه گردان‌های حزب‌الله، شامل پشتیبانی، تیپ و یک پایگاه اصلی هدف قرار گرفته‌اند. آنچه در اخبار منتشر شده از سوی منابع غربی دیده می‌شود آن است که از اواخر ماه اکتبر، حملات موشکی به محل استقرار سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق ادامه دارد. هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است. در حملات پیشین هیچ شهروند آمریکایی کشته نشده بود و این برای نخستین بار بود که یک آمریکایی کشته می‌شد؛ کشته شدنی که البته همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!
> حمله به قصد تلافی؛ دروغ است!
محمدصالح صدقیان ضمن دروغگو خواندن آمریکایی‌ها مبنی بر این که این حملات به تلافی حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق بوده خاطرنشان می‌کند: «این که آمریکایی‌ها اظهار می‌دارند در حملات راکتی و موشکی، کشته داده‌اند یا به همراه یک نظامی آمریکایی، چند نیروی نظامی عراقی نیز کشته شده‌اند مستند به هیچ دلیل و مدرکی نیست مضاف بر این که اگر قرار بود مقابله به مثلی انجام شود چرا به پایگاه‌های نزدیک‌تر به «پایگاه نظامی K1 » و «عین الاسد» حمله نکرده‌اند؟!»
این کارشناس مسائل خاورمیانه و دنیای عرب به آفتاب یزد گفت: «خبر موثق دارم که این حملات برای مناطقی چون کرکوک و مناطقی که تحت نظارت سنی‌ها و کردها است نیز تدارک دیده شده و هدف امریکایی‌ها از این حملات همانطور که «مایک پمپئو» پیشتر و به وضوح گفته بود؛ «تضعیف حشدالشعبی» و ایجاد اختلاف بین شیعیان و ایجاد فاصله بین ایران و عراق است.»
صدقیان با ابراز ناخرسندی از بحران اخیر عراق که از 25 اکتبر در این کشور شدت گرفته است به ویژه با محور قرار دادن شیعیان، می‌گوید: «امیدوارم این حملات عمق فاجعه در میانه ی بحران و اختلافات را برای عراقی‌ها آشکار کرده باشد و آن‌ها فهمیده باشند آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا عراق را به عنوان پایگاه اصلی داعش، القاعده و یا هر گروه دیگر تروریستی با نامی خوش آب و رنگ تر! در اختیار داشته باشند و در این مسیر حشدالشعبی، تنها نیرویی است که اجازه ی این تبدیل شدن را نمی‌دهد.» محمدصالح صدقیان می‌گوید: «آمریکایی‌ها سال‌ها است در بوق و کرنا کرده‌اند که در حال مبارزه با داعش هستند اما طی چند ماه اخیر، همه ی تحرکات و فعل و انفعالات آن‌ها در منطقه در راستای کمک به داعش و تضعیف نیروهای مردمی مبارزه‌کننده با داعش است که حمله به پایگاه‌های داعش و ایجاد اختلاف در شهرهای شیعه نشین از زمره ی این اقدامات است.» این کارشناس مسائل عراق در پایان با ابراز امیدواری از این موضوع که انشاءالله گروه‌های شیعی، هرچه زودتر به یک اتحاد و همدلی برسند خاطرنشان می‌کند: «در عراق ما با یک سه ضلعی یا مثلث تاثیرگذار رو در رو هستیم؛ مرجعیت بزرگ شیعه در عراق، مردم و دولت.» وی ادامه می‌دهد: «بحران در عراق روزی به پایان خواهد رسید که این سه ضلع کاملاً با هم هماهنگ شوند زیرا وجود عدم هماهنگی بین این سه ضلع؛ اوضاع در عراق را روز به روز بدتر خواهد کرد.»
واکنش‌ عراق و سایر کشورها به حمله آمریکا علیه الحشد الشعبی
هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را هدف گرفتند. ارتش آمریکا با تایید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آنها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تاسیسات متعلق به گردان‌های الحشدالشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند. براساس تازه‌ترین آمار، کشته‌های این حمله دست‌کم به 27 نفر افزایش یافته و شمار زخمی‌ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است. به دنبال حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی، مردم، مسئولان، شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند. به گزارش ایرنا، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد.وی گفت که حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار، نقض حاکمیت عراق است.رئیس جمهوری عراق تاکید کرد: آنچه که روی داد اقدامی غیرقابل قبول و مغایر با توافق‌های دو جانبه است که به عراق آسیب می‌رساند. "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، نیز پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین‌المللی شد. عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می‌تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.
> نشست فوق العاده شورای وزیران امنیت عراق
پس از اقدام آمریکا در نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و حمله به نیروهای بسیج مردمی، عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور برگزاری نشست فوق‌العاده شورای وزیران امنیت ملی را صادر کرد.گزارش‌ها حاکی است که در این نشست، عبدالمهدی از الحشدالشعبی خواسته خویشتنداری کند.
> حضور نظامی آمریکا باری بر دوش ملت عراق
از سوی دیگر، گروه "عصایب اهل الحق" عراق حضور نظامی آمریکا در کشور را باری بر دوش ملت و تهدیدی علیه نیروهای مسلح عراق دانست.این گروه شیعه با صدور بیانیه‌ای، حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی را محکوم کرد. رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با صدور بیانیه ای، این اقدام آمریکا را به منزله تجاوز به حاکمیت و سیادت ملی توصیف کرد و از دولت خواست علیه این تجاوز، موضعی قاطع اتخاذ کند.سید عمار حکیم افزود: حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی تجاوز به استقلال عراق و ناقض موافقت‌نامه‌های دو کشور است. جریان صدر نیز به دنبال این حادثه با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله هوایی به مقرر نیروهای الحشد الشعبی، این اقدام را نقض حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.ابو دعاء العیساوی به عنوان معاون مقتدی صدر در این بیانیه نوشته است که حمله نظامی آمریکا به بی‌ثباتی در عراق و منطقه منجر می‌شود.
> درخواست اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق
جریان "کتائب حزب الله" نیز با محکوم کردن حمله هوایی به الحشد الشعبی و کشته و زخمی شدن ده‌ها سرباز بی‌گناه، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق شد.در بیانیه این جریان آمده است که عراق، کشور مستقل و با حاکمیت ملی است؛ بنا بر این حضور نظامی خارجی در این کشور به معنای نقض استقلال و نفی حاکمیت ملی عراق است.
> پامپئو: نمی‌ایستیم تا ایران به آمریکایی‌ها حمله کند
از سوی دیگر مایک پامپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و مایک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست خبری در فلوریدا درباره حمله ارتش این کشور به مواضع گروه الحشد الشعبی در عراق شرکت کردند و توضیحاتی ارائه کردند. به گزارش فارس، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه جزئیات تحولات 72 ساعت گذشته را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرده‌اند گفت که ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه جزئیات این حمله موفقیت آمیز علیه شبه نظامیان را به اطلاع ترامپ رسانده‌اند، گفت که درباره دیگر گزینه‌ها نیز با ترامپ رایزنی کرده‌اند. وزیر دفاع آمریکا در ادامه متذکر شد که ما اقدامات بیشتری را در صورت لزوم اتخاذ خواهیم کرد تا مطمئن شویم که در دفاع از خود اقدام خواهیم کرد و از رفتارهای بد گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد. اسپر با بیان اینکه این حمله با جنگنده اف-15 انجام شده است، گفت که در این عملیات پنج هدف بمباران شده که سه هدف در غرب عراق و دو هدف نیز در شرق سوریه بوده است.
> سفارت ایران در عراق حمله به الحشد الشعبی را محکوم کرد
واکنش‌ها نسبت اقدام اخیر آمریکا اما محدود به عراق نشد و کشورهای چین، روسیه و ایران نیز حملات آمریکا محکوم کردند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با صدور بیانیه‌ای حمله هوایی آمریکا به مقر نیروهای الحشدالشعبی را محکوم کرد.در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد آمده است که ارتش متجاوز آمریکا یکشنبه شب با حمله به تعدادی از مقرهای نیروی الحشد الشعبی موجب شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از فرزندان فداکار ملت دوست و برادر عراق شد.بیانیه سفارت ایران در عراق تاکید کرده است: حملات امریکا به الحشد الشعبی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح رسمی و قانونی عراق که نقض فاحش حاکمیت ملی این کشور و در چارچوب اقدام‌های مداخله جویانه دولت امریکا در امور داخلی کشورهای منطقه با هدف تامین منابع رژیم صهیونیستی است، به بهانه و اتهام‌های واهی صورت می‌گیرد.
> ظریف: آمریکا هزاران مایل دورتر از مرزهایش مردم را
به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی کشومان هم در واکنش به حملات آمریکا گفت: برخلاف آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهای خودش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد و اقدام غیرقابل قبول آمریکا یکشنبه در حمله به عراق یکی از این موارد است، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند که روند آستانه نمونه موفقی از آن است.
> سپاه پاسداران:انتقام حق طبیعی مردم
و نیروهای مدافع عراق است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام تروریست‌های متجاوز آمریکایی در حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی عراق، انتقام و پاسخ‌دهی به این جنایت را حق طبیعی مردم و نیروهای مدافع این کشور دانست.در بخشی از این بیانیه آمده است حمله هوایی تروریست‌های متجاوز آمریکایی به پایگاه‌های حشد الشعبی که منجر به شهادت و مجروحیت تعدادی از رزمندگان مقاومت و بسیج مردمی عراق گردید، نقض حاکمیت ملی این کشور محسوب شده و بار دیگر نشان داد آمریکا عامل اصلی ناامنی، هرج و مرج، تشنج و آتش افروزی در این منطقه است. این بیانیه با محکومیت شدید این اقدام تجاوز گرانه و جنایتکارانه، شهادت رزمندگان غیور و شجاع حشدالشعبی را به مرجعیت معظم، ملت مظلوم، دولت و آحاد فرماندهان و نیروهای بسیج مردمی عراق تبریک و تسلیت گفته و اخراج و بیرون راندن تروریستهای اشغالگر آمریکایی را ضامن تحکیم ثبات و امنیت پایدار در این کشور اسلامی قلمداد و تصریح کرده است: قطعاً هیچ ملت آزاده و مستقلی برنمی‌تابد فرزندانش، هدف خوی تجاوزگری و جنایت پیشگی بیگانگان قرار گیرد و به طور طبیعی مردم رشید و حشد الشعبی قهرمان عراق، بر اساس قوانین و منشورهای بین‌المللی، حق انتقام و پاسخ‌دهی به جنایت بزرگ اخیر آمریکایی‌ها را برای خود محفوظ و مسلم می‌دانند.
از سوی دیگرسخنگوی کاخ کرملین نیز در واکنش به حملات هوایی آمریکا در سوریه و عراق تاکید کرد که هر اقدامی
که منجر به بی‌ثباتی اوضاع شود، از نگاه مسکو اقدامی منفی تلقی می‌شود. به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف تصریح کرد که آمریکا پیش از انجام حملات به عراق و سوریه، روسیه را در جریان این حملات قرار نداده بود.پسکوف با اشاره به این حملات آمریکا خاطرنشان کرد که هرگونه اقدامی با هدف از بین‌بردن تروریست‌ها مثبت ارزیابی می‌شود اما هرگونه اقدامی که منجر به بی‌ثباتی اوضاع شود، منفی ارزیابی خواهد شد. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با بیان اینکه «چین با ادامه بهره‌گیری از خشونت در امور بین‌المللی مخالف است»؛ تاکید کرد: «باید به حاکمیت و استقلال سوریه و عراق احترام گذاشته شود».