پايداري‌ها از شوراي ائتلاف عبور كردند

آرمان ملي- حميد شجاعي: عملکرد انتقادآميز دولت و کاهش سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان بهترين شرايط را براي کنشگري فعال اصولگرايان در انتخابات پيش رو مهيا کرده، اما آنها نيز نشان داده‌اند زماني که شرايط را مطلوب ببينند ابتدا به سهم‌خواهي روي خواهند آورد. از اين روست که طي يک دهه گذشته شاهد وحدت جرياني ميان اصولگرايان نبوده‌ايم. انتخابات مجلس نيز محلي شده تا هر گروه اصولگرا اسب خود را بتازاند و ديگران را به ائتلاف با خود دعوت کند. هرچند که در اين ميان برخي گروه‌هاي اصولگرايي به شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب موسوم به «شانا» پيوسته‌اند، اما هنوز جريان پايداري ساز جدايي مي‌زند و اصولگرايان را به ارائه ليست جداگانه تهديد مي‌کند. همايش 9دي آنها علنا نشانه بارزي از جدايي جبهه پايداري از شانا دارد و از هم‌اکنون بايد منتظر ارائه دست کم 2 ليست از سوي اصولگرايان باشيم هر چند که کمتر از 2 ماه تا انتخابات زمان باقي است و در اين مدت اتفاقات بسياري رخ خواهد داد.
جدايي شانا و پايداري
اختلاف و شکاف ميان شوراي ائتلاف اصولگرايان و جبهه پايداري به حدي گسترده است که به‌نظر مي‌رسد گويا اصولگرايان بايد قيد اجماع حتي نسبي با اين جريان را بزنند و راه خود را پيش گيرند. گرچه تا پيش از اين هر دو طرف به لزوم وحدت و ائتلاف اصولگرايان در انتخابات پيش رو اشاره مي‌کردند و معتقد بودند که بايد ليست واحدي از سوي جريانات اصولگرا به مردم ارائه شود، اما تحرکات اخير جبهه پايداري نشان از آن دارد که آنها چندي است راه خود را از شوراي ائتلاف جدا کرده و برنامه خود را براي انتخابات به پيش خواهند برد. اين اظهارات گاه و بيگاه در خصوص ائتلاف و وحدت نيز صرفا به تعارفات سياسي مي‌ماند. مويد اين سخن نيز اظهارات چندي پيش مرتضي آقاتهراني دبيرکل جبهه پايداري است که «اگر ائتلاف محقق نشد؛ اشتراک ليست‌ها را تقويت مي‌کنيم.» هر چند که همايش اخير جبهه پايداري در مسجد امام صادق(ع) تهران با حضور افرادي چون آقاتهراني، دبيرکل، صادق محصولي وزير کشور دولت نهم، حسن غفوري‌فرد عضو حزب مؤتلفه اسلامي و ابطحي و ادياني‌راد نمايندگان مجلس نيز نشان داد که آنها عزم جداگانه‌اي از ساير اصولگرايان براي رسيدن به بهارستان دارند. همايش برگزارشده در نهم دي‌ماه نيز گرچه به مناسبت اين روز بوده، اما محملي شد تا پايداري‌ها بهترين فرصت را براي نمايش جداگانه خود و تبيين شعارهاي انتخاباتي به‌دست آورند. پيام آيت‌ا... مصباح پدر معنوي اين جريان نيز گرچه چندان ارتباط معناداري با رويکرد جبهه پايداري نداشت، اما نمايانگر همراهي و حمايت وي با اين جريان بود. آنچه مشخص است اختلاف و تشتت در جريان اصولگرا بالا گرفته و به‌نظر مي‌رسد تهديد پايداري‌ها درخصوص ليست جداگانه را بايد جدي تلقي کرد. هر چند اين جدايي نيز از سهم‌خواهي آنها نشأت مي‌گيرد. چرا که گويا يکي از شروط ائتلاف پايداري با شانا کنار گذاشتن محمدباقر قاليباف از ليست نهايي بوده که انگار با مقاومت روبه‌رو شده است. البته فعالان سياسي اصولگرا پيش از اين معتقد بودند که اصولگرايان در انتخابات پيش رو با 3 ليست وارد انتخابات خواهند شد، اما به‌نظر مي‌رسد با وجود ائتلاف اصولگرايان از يک ليست از سوي اين ائتلاف و ليست ديگري هم از سوي جبهه پايداري داده شود. بايد ديد تحرکات آنها در آينده به کدام سمت و سو خواهد بود.
نامزدهاي ائتلاف قابل‌تر بودند کنار مي‌رويم


رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي در نشست کانون حزب موتلفه اسلامي استان تهران که به ‌مناسبت سالگرد نهم دي در موسسه فرهنگي آموزشي موتلفه اسلامي برگزار شد، با اشاره به گفتماني که مجلس يازدهم بايد به آن بپردازد، اظهار کرد: امروز تصويري بن‌بست از جامعه ترسيم مي‌کنند و گفتمان ما دقيقا بايد نشان‌دهنده قطعيت موفقيت براي خروج از هر نوع بن‌بستي که تصور مي‌شود باشد و بايد اين ذهنيت را بشکنيم. سيدمصطفي ميرسليم با تاکيد بر لزوم تبديل رابطه‌گرايي به ضابطه‌گرايي به‌عنوان اساس شايسته‌سالاري گفت: اگر شوراي ائتلاف به نامزدهايي رسيد که انصافا از نامزدهاي موتلفه قابل‌تر بودند ما خودمان کنار مي‌رويم چون بايد جواب خدا را داد. ما اين شعار را از مرحوم عسگراولادي ياد گرفته‌ايم که مي‌گفتند برادريابي کنيد. اگر در ائتلاف وارد شديم، نمي‌آييم تعصب بورزيم چون بسياري از ضربه‌هايي که در چند سال اخير خورده‌ايم به خاطر رابطه‌بازي بوده و يکي از نقدهاي مهمي که ما داريم اين است که ساخت و پاخت کشور را بيچاره کرده است.
پيام پايداري به شانا
يک فعال سياسي اصولگرا با بيان اينکه همايش جبهه پايداري از دو منظر قابل تحليل است گفت: از يک بُعد مي‌تواند پيامي براي شوراي ائتلاف اصولگرايان نداشته باشد و صرفا يک گردهمايي تصور شود که هر مجموعه و تشکلي مي‌تواند براي گرم کردن تنور انتخابات به برگزاري آن مبادرت کند. نامه‌نيوز نوشت؛ ناصر ايماني اظهار داشت: يک بُعد ديگر قضيه آن است که پايداري با برگزاري همايش مي‌خواست به شوراي ائتلاف پيام دهد که قصدي براي همراهي ندارد و مکانيزم انتخاباتي خود را دنبال مي‌کند. شخصا معتقدم همايش جبهه پايداري حاوي پيام به شوراي ائتلاف بود اما صرفا نبايد اين گزينه را ديد. اين تحليلگر مسائل سياسي با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود که در انتخابات از اردوگاه اصولگرايي دو فهرست اصلي و مطرح بيرون بيايد، يادآور شد: از چند ماه پيش بحث پيوستن جبهه پايداري به ساير مجموعه‌هاي اصولگرا مطرح است. برخي اميدوارند که اين اتفاق مي‌افتد و در مقابل برخي نيز نااميد هستند. احتمالا در نهايت پايداري ليست جدا از شوراي ائتلاف مي‌دهد که البته اشتراکاتي بين دو فهرست وجود خواهد داشت. ايماني درباره احتمال شرط‌گذاري شوراي ائتلاف براي جبهه پايداري به اين مفهوم که يا همگرايي کامل يا منع افراد از حضور در ساير ليست‌ها، تاکيد کرد: احتمالش را ضعيف مي‌دانم که اصولگرايان به افراد حاضر در ليست شوراي ائتلاف بگويند شما حق نداريد در ليست پايداري باشيد.