تبعات ترور شهروندان در اینستاگرام

اين در حالي است که اينستاگرام حدود يک ميليارد کاربر در سراسر دنيا دارد که حدود 24 ميليون از اين جمعيت ايراني هستند. آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چندي پيش نسب به حذف صفحه‌ها و پست‌هاي کاربران ايراني در اينستاگرام واکنش نشان داد و گفت: امروز صفحه «روبينو» خود را ساخته‌ام. جوانان کشور ما متوقف نمانده‌اند و پلتفرم‌هايي را براي رسانه‌هاي نوين طراحي کردند که از جمله آنها مي‌توان به اپليکيشن روبينو اشاره کرد که بنده نيز امروز صفحه شخصي خودم را در اين اپليکيشن راه‌اندازي کردم.
طرح شکايت از اينستاگرام
از سوي ديگر مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به منظور احقاق حقوق کاربران ايراني در اينستاگرام، از صاحبان حساب‌ها و صفحات حذف شده در اينستاگرام تقاضا کرده در پويش شکايت عليه اين شبکه اجتماعي شرکت کنند. بر همين اساس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضمن محکوم کردن استبداد و ديکتاتوري رسانه‌اي حاکم بر شبکه‌هاي اجتماعي و به منظور فراهم شدن امکان مطالبه حقوق تضييع شده کاربران ايران اسلامي، از صاحبان حساب‌ها و صفحات حذف شده در اينستاگرام درخواست کرده با مراجعه به نشاني www.farhang.gov.ir در اين پويش شرکت کرده و زمينه‌ساز طرح شکايت در مجامع حقوقي بين‌المللي باشند.
جنگ تبليغاتي بر عليه آمريکا


يک استاد ارتباطات و رسانه در رابطه با طرح اين شکايت به «آرمان ملي» مي‌گويد:‌ فيسبوک و اينستاگرام يک رسانه کاملا آمريکايي است که آنها اين سرويس اجتماعي را در اختيار يک ميليارد نفر از مردم دنيا قرار داده‌اند و بابت آن هيچ پولي دريافت نمي‌کنند و ثبت نام و استفاده از آن کاملا داوطلبانه است. اسماعيل قديمي در ادامه مي‌افزايد: پس اين رسانه آمريکايي وقتي اعلام مي‌کند که با کشور ما در مخاصمه و جنگ است، نبايد انتظار داشته باشيم که اين رسانه آمريکايي، ابرازي شود که مردم کشور ما عليه کشور آمريکا شعار و تبليغات دهند. از سوي ديگر طرح شکايت از اينستاگرام به اعتقاد من کار درستي است، چون پاسخي به تبليغات آنهاست و در فاز جنگ تبليغاتي اين امر بسيار مفيد خواهد بود، اما از لحاظ قوانين بين الملل و قوانين حقوقي نمي‌توانيم اقدام موثري انجام دهيم، چون قرار داد يا تعهدي ميان کشور ما و اينستاگرام وجود ندارد و مردم ايران داوطلبانه از اين سرويس استفاده مي‌کنند. وي در ادامه مي‌افزايد: بايد اين سوال را از مسئولان پرسيد که چرا رسانه‌هاي اجتماعي خودمان را نتوانسته‌اند آنقدر قدرتمند کنند که جايگزين اينستاگرام و تلگرام شود. متاسفانه اعتماد سازي در اين رابطه بسيار ضعيف است تا جايي که از دشمن کشورمان انتظار داريم که در جنگ تبليغاتي و نظامي در بيرون مرزها پست‌هاي کاربران ايراني را پاک نکند و صفحات آنها را نبندد. اين يک واقعيت است که مديريت رسانه‌اي، مديريت حقوقي و توانايي مان براي جلب اعتماد عمومي بسيار ضعف است، ولي تجربه اخير نشان داد که دستگاه‌هاي تبليغاتي ما بعد از شهادت سپهبد قاسم سليماني توانستند در کنار بسيج افکار عمومي داخل کشور، مسئولان و نمايندگان مجلس عراق را متقاعد کنند که طرح اخراج بيگانگان را به تصويب برسانند. اين امر نشان مي دهد که ما چه توانمندي‌هايي داريم ولي نمي‌دانم چرا هنوز تدبيري در رابطه با راه‌اندازي يک رسانه اجتماعي داخلي و حتي بين المللي نداشته‌ايم. اين بهترين فرصت براي دستندرکاران رسانه‌هاي اجتماعي است تا به وسيله بودجه کافي و مديريت افکار عمومي يک رسانه اجتماعي مفيد در کشور راه‌اندزاي کنند و بتوان به عنوان يک رسانه آزاد جهان اسلام از آن نام برد. هم‌اکنون اين آمادگي در يمن، بحرين، عراق، افغانستان و ديگر کشور‌هاي اسلامي وجود دارد که از رسانه‌هاي آمريکايي خارج شوند. ما بايد با تکيه بر خلاقيت و نبوغ جوانان ايراني در زمينه رسانه‌هاي اجتماعي، وابستگي‌مان را از فيسبوک و اينستاگرام به عنوان رسانه‌هاي آمريکايي‌ها کاهش دهيم.
فيلترينگ بي‌فايده است
وي با اشاره به اينکه طرح فيلتر کردن اينستاگرام کاري بيهوده و به ضرر مردم است، مي‌افزايد: همان‌طور که ديديم فيلترينگ تلگرام تا چه اندازه به زيرساخت‌هاي اقتصادي کشور ضربه وارد کرد، در صورتي که هيچ فردي اين رسانه را به دليل فيتلرينگ کنار نگذاشت، فيلترينگ اينستاگرام نيز مي‌تواند تبعات خيلي بد و جدي را براي کشور داشته باشد و اين راه مقابله با اينستاگرام نيست. همان‌طور که گفتم ما بايد در ابتدا رسانه‌هاي داخلي را با صرف بودجه، توانمند و مديريت نماييم و بعد مردم اين رسانه‌ها را ترک مي‌کنند و نيازي به هزينه‌هاي مالي و رواني فيلترينگ در کشور نيست. امروزه ميليون‌ها نفر از اينستگرام براي تبليغات کارآفريني‌شان استفاده مي‌کنند و بسياري از خانواده‌ها در سراسر دنيا با هم در ارتباط هستند و اينستاگرام يک رسانه خبري براي تعداد زيادي از مردم به حساب مي‌آيد. بي‌شک تبعات فيلتر کردن اينستاگرام با 24 ميليون نفر ايراني بدتر از فيلترينگ تلگرام خواهد بود، در صورتي که تجربه نشان داده که ايده فيلترينگ اصلا موثر نيست، چون رسانه جايگزين نداريم.