استرالیا در آتش

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: آتش‌سوزی فصلی در جنگل‌های استرالیا یکی از حوادثی است که هر ساله و به علت افزایش دما در فصل تابستان رخ می‌دهد. اما آتش‌سوزی امسال یکی از مهیب‌ترین آتش سوزی‌های تاریخ این کشور به شمار می‌رود. این آتش سوزی که در حال حاضر بخش‌های جنوب شرق استرالیا که شامل ایالت نیو ساوت ولز، استرالیای جنوبی، ویکتوریا، کویینزلند و استرالیای غربی را دربرگرفته تاکنون جان دست کم ۲۴ نفر را در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا گرفته است اما علت اصلی آن گرمایش کره زمین است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.
گرمایش کره زمین
گرمایش جهانی یا گرم شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌ است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجه سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده ‌است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده ‌است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده ‌است که این میزان در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده ‌است. به نظر می‌رسد فعالیت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار موثر بوده‌اند و به گرم‌شدن کره زمین کمک می‌کنند. از سال ۱۸۸۰ اندازه‌گیری دمای هوای کره زمین آغاز شده ‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. همچنین گفته می‌شود گرم‌شدن کره زمین، در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.
در مورد دلایل این پدیده، یکسری از تئوری‌ها بر تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر این فرآیند مبتنی است و برخی دیگر فرآیندهایی نظیر فعالیت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعالیت‌های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خودشان، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد.


به عقیده بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد.
آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها؛ پیامد تغییر اقلیم
مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد افزایش عمومی دمای زمین که در مناطق مجاور قطب شمال بسیار بیشتر گزارش شده سبب طولانی‌تر شدن فصل گرما، تغییر الگوی رعد و برق‌های منطقه و افزایش آتش سوزی‌های طبیعی شده است. در ساعات نیمه شب 22 ژوئن سال 2015 میلادی نور آتش سوزی جنگل‌های آلاسکا تمامی بخش‌های مجاور در بزرگراه الیوت را روشن کرد.
در این آتش سوزی، جنگل‌های صنوبر و گیاهان خشک در آتش سوختند. در سال ۲۰۱۷ نیز آتش سوزی‌های شدید بخش وسیعی از جنگل‌های اروپا،کانادا وایالات متحده را با خاک یکسان کرد بعد از آن هم با آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های آمازون، استرالیا و آلاسکا
رو‌ به رو بودیم. گفته می‌شود دلیل عمده این وضعیت هوای به شدت داغ و خشک است.
آتش‌سوزی در استرالیا
استرالیا یکی از داغ ترین دوره‌های تاریخ خود را سپری می‌کند و طی روزهای گذشته به صورت میانگین با دمای بالای ۴۰ درجه دست و پنجه نرم کرده است. دمای بالا باعث آتش سوزی‌های گسترده و بی سابقه در مراتع این کشور شده تا جایی که نابودی ۷.۴ میلیون هکتار از مراتع اطراف سیدنی به کشته شدن25 نفر و غرق شدن سیدنی در دود و خاکستر منجر شد. کارشناسان بر این باورند که آنچه باعث شده این آتش سوزی تا این حد شدید باشد به سه عامل گرما، خشکی و باد مرتبط است و این عوامل در نتیجه روندهای طولانی مدت و نیز کوتاه مدت گرمایش به وجود آمده‌اند. در سال گذشته رکورد گرم ترین و خشک ترین سال استرالیا ثبت شد؛ موضوعی که افزایش تبخیر و در نتیجه خشکسالی را به دنبال داشت.
هر چند اطلاعات دقیقی در مورد روند کاهش بارش در استرالیا وجود ندارد اما گفته می‌شود که در برخی مناطق، به دنبال تغییرات اقلیمی میزان بارش کاهش یافته است. همچنین الگوهای غیر معمول در استراتوسفر قطب جنوب در ماه‌های اخیر موجب شده بادهای چرخشی قطب ضعیف‌تر شوند. این موضوع موجب صاف‌شدن آسمان‌های استرالیا و نیز وزش باد شدید خشک از سمت دریا بر فراز ایالت‌های ویکتوریا و نیو ساوت ولز شده و در نتیجه آتش سوزی گسترش یافته است.
در دو ایالت شرقی استرالیا از روز دوشنبه به مدت یک هفته وضعیت اضطراری اعلام شده و از ساکنان برخی از مناطق خواسته شده است که تا خانه‌های خود را ترک کنند. شاین فیتزسیمون، یک مقام آتش نشانی استرالیا گفته است:« مردم باید هوشیار و آماده باشند تا در صورت اعلام هرگونه برنامه‌ای بتوانند به سرعت اقدام کنند.»
رویترز می‌گوید: «آتش سوزی وسیع علفزارها و مراتع در این فصل امری معمول است اما امسال ابعاد آن بسیار گسترده و شدیدتر از موارد گذشته است و دو ایالت کوئینزلند و نیوساوت ولز به همراه سیدنی با خطر مواجه‌اند.»
شاین فیتزسیمون نیز گفته است: «حدود ۵۴آتش سوزی در سراسر ایالت رخ داده است که حدود نیمی از آنها مهار نشده‌اند. حدود ۳۰۰۰آتش نشان به منطقه اعزام شده‌اند یا در محل حضور دارند.»
تاریخچه آتش سوزی در استرالیا
آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد. آتش‌سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌سوزی‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشا، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها و دیگر نقاط اشتعال‌ناپذیر تفاوت دارد. این موضوع از نظر علت آتش‌سوزی، ویژگی‌های فیزیکی آن مانند سرعت پراکندگی، وجود مواد اشتعال‌پذیر و تاثیر آب‌وهوا بر آتش توصیف می‌شوند.
آتش‌سوزی جنگل پدیده‌ای معمول در استرالیا است، زیرا اقلیم این منطقه به‌طور کلی اقلیمی داغ و خشک است که همین اقلیم در همه طول سال زندگی و زیرساخت‌های آن را در معرض خطر بسیار زیاد آتش‌سوزی قرار می‌دهد که این خطر در ماه‌های داغ‌تر تابستان و بهار چند برابر می‌شود. در ایالات متحده هر ساله بین ۶۰٬۰۰۰ تا ۸۰٬۰۰۰ آتش‌سوزی جنگل روی می‌دهد که ۱۳میلیون تا ۴۵ میلیون متر مربع زمین را هر ساله می‌سوزاند. فسیل‌ها و تاریخ بشر نشان می‌دهند که آتش‌سوزی جنگل می‌تواند با فواصل دوره‌ای پدید آید. این موضوع می‌تواند آسیب گسترده‌ای به زندگی و دارایی‌های بشر وارد نماید، ولی دارای اثرات سودمندی بر روی طبیعت وحش است. رشد و تولید مثل برخی از گونه‌های گیاهی بستگی به اثرات آتش دارد، گرچه آتش‌سوزی‌های بزرگ مثل آتش سوزی اخیر استرالیا ممکن است تاثیر منفی اکولوژیکی در پی داشته باشند.
سرقت آب در استرالیا
تغییرات اقلیمی و بی‌آبی گسترده شرایطی بحرانی را در استرالیا رقم زده و گزارش‌هایی مبنی بر سرقت آب در این کشور به گوش می‌رسد. در جدیدترین مورد کشاورزی در ایالت «نیو ساوت ولز» از سرقت ۸۰هزار گالن (۳۳۰ هزار لیتر) آب از مزرعه‌اش خبر داده است. زمان دقیق این رویداد مشخص نیست اما هدف سارقان دو تانکر غول پیکر در مزرعه بوده و تقریبا دو هفته پیش انجام شده. گفتنی است این مقدار آب برای پر کردن ۸۰ ماشین آتش نشانی کفایت می‌کند و معلوم نیست چرا کشاورز از به یغما‌رفتن این همه آب با خبر نشده است.
این نخستین بار نیست که مخازن آب در استرالیا هدف دستبرد قرار می‌گیرد و اواسط آذر ماه هم ۶۶۰۰ گالن (۲۵ هزار لیتر) آب از منطقه‌ای دیگر به سرقت رفته بود. جالب اینجاست بنا بر خبر‌های منتشر شده در این شرایط بحرانی نخست وزیر استرالیا به تعطیلات رفته بود و در نهایت خشم مردم باعث شد وی عذرخواهی کرده و به کشور باز گردد.
کوآلاها در خطر انقراض!
این کشور با اکوسیستم خاصش، 244 گونه جانوری از جمله کوالاها را در خود جای داده که در هیچ کجای دیگری از جهان یافت نمی‌شوند. محیط زیست در این حادثه شاهد یکی از ویرانگر‌ترین تخریب‌های تاریخ خود بود که نگرانی‌های فراوانی را به دنبال داشت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود نیم میلیارد حیوان و بیش از ۱۲ میلیون هکتار جنگل، به طور کامل از میان رفت. با گسترش آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا، وضعیت کوآلا هم بحرانی شده است. گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰۰کوآلا در آتش‌سوزی جنگل‌های این کشور کشته شده‌اند.
اتفاقی دردناک برای گونه‌ای که در اثر تغییرات اقلیمی و دچار شدن به بیماری‌ها، بسیار آسیب‌پذیر شده و زندگی مختل شده‌ای دارد. علاوه بر آن ۸۰ درصد از محل سکونت کوالا‌ها نیز از بین رفته و به همین دلیل بسیاری بر این باور هستند که آن‌ها در حال انقراض‌اند.
البته داستان انقراض کوآلا به سال‌ها پیش و به ۱۹۲۰ بر می‌گردد. شکار این موجودات صدها هزار کوآلا را از بین برد و در ادامه هم شهرسازی و از بین بردن منابع جنگلی که به نوعی خانه این موجودات هم هست، مزید بر علت شد تا تعداد آن‌ها بسیار کمتر از گذشته بشود. همچنین به همین دلیل تنوع گونه‌های آن‌ها هم کم شد و در نتیجه این موجودات نسبت به بیماری‌ها، آسیب‌پذیرتر شدند، زیرا ژن آن‌ها دیگر در برابر بیماری‌ها توانایی مقاومت ندارد و تضعیف
شده است.
مقصر کیست؟
به گزارش استرالین، این وضعیت، خشم عمومی در استرالیا نسبت به سیاست‌های تغییرات آب و هوایی اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا برانگیخته است. منتقدان بر این باورند که موریسون از صنایع زغال‌سنگ استرالیا که یکی از صنایع تاثیرگذار در تخریب محیط زیست است حمایت می‌کند. آن‌ها بر این باورند که دولت استرالیا هیچ گونه سیاست گذاری ملی جدی در زمینه انرژی و تغییر اقیلم ندارد. این در حالی بود که سفر تفریحی موریسون به‌هاوایی در آغاز آتش‌سوزی‌ها خشم مردم استرالیا را برانگیخته بود که دولت استرالیا این موضوع را جدی نگرفته بود.
علاوه بر آن خبر‌ها حاکی از آن است که ۱۸۳نفر به خاطر به آتش کشیدن جنگل‌ها در «نیو ساوث ولز»، «کویینزلند»، «ساوث استرالیا» و «تاسمانیا» دستگیر شدند. جیمز آگلاوف، مدیر دانشگاه علوم رفتاری دانشگاه سوینبرن استرالیا، در این رابطه گفته است: «حدود ۵۰ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌های استرالیا از حریق‌های عمدی شروع شد.
به گفته ژانت استنلی، استاد دانشگاه ملبورن، افرادی که به عمد در جنگل‌ها آتش روشن می‌کنند، اساسا مردان جوان ۱۲ تا ۲۴ یا ۶۰سال و مسن‌تری هستند که پیشینه خاصی ندارند اما به نظر می‌رسد به طور کلی دچار محرومیت بودند و در کودکی مورد بی توجهی و سوء استفاده
قرار گرفتند.
برندون سوکالوکا، کسی که در گذشته آتش نشان داوطلب بود، به خاطر ایجاد حریق عمدی در جنگلی در ویکتوریا در سال ۲۰۰۹، به ۱۷سال زندان محکوم شد. در این آتش سوزی ۱۰ نفر کشته شدند.
باران، کمی آتش را در استرالیا فرو نشاند
بارش باران در نوار ساحلی شرقی استرالیا که روز دوشنبه آغاز شد تا حدودی از بحران موجود کم کرد. این بارش‌ها که در برخی مناطق نیوساوث ولز، سیل آسا گزارش شده است موجی از امیدواری را در میان طرفداران محیط زیست ایجاد کرد با این همه هنوز دودآلودگی هوا زیاد و خطرناک است. گالری ملی و دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا برای پیشگیری از «هر نوع خطری برای عموم، کارکنان و آثار هنری» تعطیل شده‌اند. در ساحل شرقی استرالیا از ملبورن تا سیدنی نیز باران دوده باریده است. علی رغم بارش‌های اخیر و کاهش دما، مقامات استرالیایی هشدار می‌دهند که با افزایش دما در روز‌های آتی شعله‌های آتش به زودی زبانه خواهند کشید. به گزارش نیو دیلی استرالیا، میزان خسارات وارده این آتش سوزی تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. در همین حال اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا ۴/۱ میلیارد دلار به بازسازی مناطق ویران در دو سال آینده اختصاص داد. با وجود بارش‌های اخیر در نوار شرقی استرالیا، مقامات این کشور هشدار دادند که این آتش سوزی‌ها ممکن است به علت افزایش دما در روز‌های آینده، ماه‌ها طول بکشد.
خطر گرمایش زمین، همه کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است و تاکنون خسارات زیادی به بار آورده اما عزم راسخی برای بهبود این وضعیت تاکنون وجود نداشته و به نظر می‌رسد همه دولت‌های روی کره زمین نیازمند این هستند تا قبل از انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و انسانی فکری به حال این پدیده جهانشمول کنند.