ایجاد بانک اطلاعاتی در ایران

حسام عقبایی‪-‬ سوداگران بازار مسکن بعد از طرح ملی مهر ، روی به طرح مسکن ملی آوردند تا از شرایط جدید سوءاستفاده کنند. طرح مسکن ملی استان تهران به خصوص در نواحی پردیس هدف سوداگران است که با ورود وزارت راه وشهرسازی و دادستانی برای برخورد، راه نفوذ این افراد به طرح ملی مسکن بسته شده است . دولت واگذاری امتیاز مسکن ملی را ممنوع کرده تا با این سوداگری مبارزه کند.
بنابراین جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شده و جابجایی‌ها در این طرح دیگر صورت نخواهد گرفت. البته باید گفت بخشی از این جریان به ایرادات واگذاری این طرح وطرحهای مشابه آن بر می‌گردد.
دولت در واگذاری‌ها ، قیمت طرح ملی مسکن ملی را مشخص نکرد و اعلام کرده این واگذاری به صورت علی الحساب خواهد بود. به طور طبیعی دهک‌هایی که وارد ثبت نام در طرح مسکن ملی شده‌اند، دهک‌های متمول جامعه نیستند، بلکه افرادی هستند که از قشر کارگری و ضعیف جامعه بوده و نقدینگی زیادی ندارند.
این افراد به عنوان مثال 100میلیون پول به صورت علی الحساب در این طرح می‌گذارند و برای اجرای بقیه طرح باید مثلا 200 میلیون بدهند. یعنی باید بتوانند مابه التفاوت این پول را تامین نمایند. بنابراین این افراد در تامین نقدینگی طرح‌های مورد نظر دولت درمی‌مانند و مجبور می‌شوند امتیاز خود را به دیگران بفروشند.


قشر ضعیف جامعه در عمل امکان بهره‌برداری از این طرح را ندارند و به نظر می‌رسد بیشتر برای اقشار متمول جامعه کارایی داشته باشد. دولت برای خانه دار کردن مردم باید امکان بهره برداری از تسهیلات بانکی و وجوه تضمینی افراد را فراهم کند تا آنها بتوانند از امتیازات چنین طرح‌هایی استفاده کنند.
در غیر این صورت چنین طرحهایی باعث می‌شود سوداگران متمول با سوءاستفاده از این جریان وارد خرید امتیاز این طرح شوند و بخواهند از فضای ایجاد شده
سوء استفاده کنند.