برندسازی نامزد انتخاباتی فروش کاندیدا

رحمت مهدوی‪-‬ برندسازی نامزد انتخاباتی یکی از شیوه‌های معمول در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. ساده‌ترین، شفاف ترین و بدیهی ترین معنای برندسازی انتخاباتی این است که چگونه می‌توان رئیس جمهوری را به مردم آمریکا فروخت. برندسازی انتخاباتی، استراتژی‌های بازاریابی برای پیروزی در انتخابات است‌ که راههای مورد استفاده کارگزاران تبلیغاتی و رسانه ای را که آنها در قالب فعالیت‌هایی می‌توانند کاندیدایی گمنام را به مردم بفروشند، معرفی می‌کند.در غرب بویژه آمریکا سالهاست این امر در دنیای سیاست پذیرفته شده است که برای فروش نامزد انتخاباتی به مردم باید همان روشهایی را انتخاب کرد که کالا یا محصولی نظیر تاید را به مردم می‌فروشند. در واقع برندسازی انتخاباتی به دنبال آن است با موج سازی، کاندیدایی ناشناس و بدون پشتوانه را حتی با سوابق منفی به گونه ای معرفی نماید که مردم او را مظهر بیم و امید خود دانسته تا جایی که او را به عنوان عامل تغییر بپذیرند. در انتخابات آمریکا بیشتر کاندیداهای سیاسی، آژانسهای تبلیغاتی و مشاوران سیاسی را برای شکل دادن به اهداف ارتباطی خود به خدمت می‌گیرند. این کارشناسان اغلب توجهی ندارند که چه کسی بهترین نامزد است؛ آنها در پی فروش کاندیدا و پیروزی در انتخابات است.
بحبوحه انتخابات است و وقت آن رسیده که بی‌پرده مردم را در جریان انواع شگردهای انتخاباتی بگذاریم و آگاهی را صرفا به کلی گویی و معیارهای انتخاب فرد اصلح محدود نکنیم. هر چه دانش و اطلاعات سیاسی مردم از پشت پرده شگردهای انتخاباتی بیشتر باشد آنها خود بهتر قادر به تشخیص فرد اصلح خواهند شد. به نظر می‌رسید در کنار اینکه معیارهای انتخاب فرد اصلح را به مردم توصیه می‌کنیم بهتر باشد شگردهای انتخاباتی پشت پرده را نیز بدون پرده به مردم بگوییم. ایجاد فضای دوقطبی، به راه انداختن جنگ روانی، تخریب‌ها و... از مهمترین عوامل پیروزی برخی اشخاص در انتخابات است که بعضا این عوامل مخرب چنان با زرنگی و لطافت خاصی از سوی برخی نامزدها مورد استفاده قرار می‌گیرد که نه تنها در نگاه عادی، ساده و ابتدایی برداشت منفی از این قبیل کارها بدست نمی‌آید بلکه از آنها استقبال هم می‌شود.
استفاده حداکثری از تزویر در قالب معرفی کاندیدا به عنوان یک چهره، یکی دیگر از مهمترین شگردهای انتخاباتی است. همچنین مظلوم نمایی در ظاهر و استفاده همزمان از جنگ روانی و تخریب در پشت پرده از سوی دست اندرکاران ستاد انتخاباتی نامزدها یکی دیگر از رفتارهای انتخاباتی مضر است که متاسفانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده حداکثری از منابع مالی غیرشفاف برای جذب برخی فعالین انتخاباتی، رسانه‌ها و... در عین حال کاندیدا را به عنوان یک فرد دانشگاهی معرفی کردن، از دیگر شگردهای انتخاباتی مرسوم و ناپسند است که مورد توجه برخی نامزدها قرار می‌گیرد.