اولین طرح سه فوریتی در طول دوران تشکیل مجلس پس از انقلاب تصویب شد. در پی این طرح از نظر ایران تمام طراحان و مجریان ترور شهید سپهبد سلیمانی تروریست هستند

طرح بجا
آفتاب یزد- گروه سیاسی: طرح ۳ فوریتی اقدام متقابل ایران علیه آمریکا با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح دیروز کلیات و جزئیات طرح سه‌فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا را به تصویب رساندند.
۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی همگی به این طرح سه فوریتی رای دادند. ابتدا سه فوریت این طرح و سپس کلیات و جزئیات آن به رای گذاشته و تصویب شد. پس از تصویب این طرح نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. این در حالی بود که فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح اقدام متقابل علیه آمریکا تاکید کرد که کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های وابسته به آن و فرماندهان و عاملان شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی نیروهای تروریستی محسوب می‌شوند.


او بیان کرد: در این طرح دو مسئله مورد توجه قرار گرفته است؛ در قانون قبلی که مجلس شورای اسلامی به دنبال معرفی کردن سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی به تصویب رساند، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و نیروها و سازمان‌های تحت اختیار این فرماندهی به عنوان تروریست اعلام شدند. اما امروز با این اقدام وقیحانه آمریکایی‌ها (درترور سردار سلیمانی) که ترامپ نیز علنا مسئولیت آن را برعهده گرفت و پنتاگون نیز مجری آن بود، در این طرح کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های وابسته به آن و فرماندهان و عاملان شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی نیروهای تروریستی محسوب می‌شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: آمریکایی‌ها به خیال خود فکر می‌کردند که با شهادت حاج قاسم که یکی از عناصر مقاومت بود جریان مقاومت تضعیف می‌شود اما امروز جبهه مقاومت و همه ملت‌های منطقه تقویت شده و از این جبهه حمایت می‌کنند.
>اختصاص 200 میلیون یورو
اما از نکات مهم طرح دیروز اختصاص ۲۰۰میلیون یورو برای تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه بود. طبق ماده 3 این طرح، دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.
علی لاریجانی پس از تصویب این طرح گفت که آنچه به عنوان برداشت از صندوق توسعه برای تقویت سپاه قدس پیش بینی شده برای دو ماهه آخر سال ۹۸ است و شب گذشته نیز اذن برداشت از رهبری گرفته شده است. در این طرح، جلسه اعضای شورای نگهبان با حضور چهار فقیه و سه حقوق‌دان نیز برگزار شد و مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره‌ طرح سه فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا به اتفاق آرا توسط شورای نگهبان هم تایید شد.
این در حالی است که با تصویب شورای نگهبان بلافاصله رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون اقدام متقابل در برابر آمریکا را برای اجرا ابلاغ کرد. در نامه علی لاریجانی خطاب به حسن روحانی آمده است: در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا که با عنوان طرح سه فوریتی به مجلس تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 98.10.17 و تایید شورای محترم نگهبان در همان جلسه به پیوست ابلاغ می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین با تاکید بر این که اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس و اختصاص بودجه کافی در سال ۹۹ برای سپاه قدس، جهت فعالیت جدی جریان مقاومت بود، گفت که مجلس با این مصوبه پاسخی به رژیم آمریکا و رفتارهای سفاکانه‌اش داد.
وی با قدردانی از فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان برای حضور در مجلس گفت: با توجه به این که این طرح سه فوریتی بود، باید نظر شورای نگهبان امروز اعلام می‌شد لذا اعضای شورای نگهبان در این جلسه حضور پیدا کردند. آیت‌الله جنتی هم آمدند. در پی تصویب این طرح، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در پیامی از اقدام نمایندگان مجلس قدردانی کرد و بر تداوم راه و مسیر روشن جبهه مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عزمی راسخ‌تر از گذشته تاکید کرد.
>در جای خود اقدامات دیگری را علیه آمریکا
انجام می‌دهیم
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم با بیان اینکه شورای نگهبان طرح مجلس برای اقدام متقابل علیه آمریکا را تایید کرد، گفت که ان‌شاء‌الله در جای خود و به یاری خداوند اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.
وی با قدردانی از نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس برای تصویب طرح سه فوریتی اقدام متقابل ایران علیه آمریکا گفت: مجلس در کمترین فرصت در حوزه‌ی قانونگذاری اقدام مثبتی انجام داد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود:‌ این اولین طرح سه فوریتی در طول دوران تشکیل مجلس پس از انقلاب است. اعضای شورای نگهبان درباره‌ این طرح بحث و بررسی کرده و با این مصوبه موافقت کردند. لذا این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسید.
>تکمیل همان طرح
ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس با بیان اینکه این طرح، طرح به موقعی بود، به آفتاب یزد گفت: هم از حیث احترام به مجلس و هم مردم، باید این طرح تصویب می‌شد. به هر حال انتظاراتی از نمایندگان، دولت و مسئولین وجود دارد و مجلس با این اقدامش در چارچوب مطالبات مردم گام برداشت.
وی ادامه داد: پیشتر طرحی در اردیبهشت ماه به دنبال تروریستی نامیده شدن سپاه در مجلس تصویب شده بود. این طرح سه فوریتی، دیروز به نوعی تکمیل کننده آن طرح بود، اما مواردی به این طرح سه فوریتی اضافه شده است. یکی از این موارد اضافه کردن نام پنتاگون و سران این بخش مهم آمریکایی به عنوان نهاد و افراد تروریست از دید ایران است، از سویی دیگر مبلغی برابر 200 میلیون یورو برای سپاه در نظر گرفتند که این هزینه برای باز گذاشتن دست سپاهیان برای اقدام متقابل علیه آمریکا برای ترور سردار سلیمانی است. مردم هم در شعارهایشان انتقام را خواستار شده بودند.
نکو اضافه کرد: معمولا موارد بسیار مهمی در طرح‌های سه فوریتی مطرح می‌شود که باید با فوریت تمام مجلس ورود پیدا کند. در این طرح‌ها همه ارکانی که باید نظر بدهند از جمله شورای نگهبان نیز باید در آن جلسه حضور داشته باشند تا تکلیف طرح سه فوریتی مشخص شود. معمولا در مواردی مثل جنگ این طرح‌ها شکل می‌گیرد. از قرار معلوم تصویب این طرح نشان می‌دهد که ما آماده پاسخگویی به آمریکایی‌ها در حدی که در شان مردم ایران باشد هستیم.
این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: در راستای این کار، بدیهی است که باید هزینه‌های خاصی در نظرگرفت و مطمئنا این 200 میلیون یورو مقدمه‌ای برای سایر هزینه‌هاست. در آینده برای این موضوع باید مبالغ دیگری هم در نظر گرفت. اما نکته‌ای که در هزینه کرد برای سپاه و مبلغ 200 میلیون یورو مطرح است این است که این مبلغ از صندوق توسعه ملی برداشته می‌شود و برداشت از صندوق توسعه ملی باید حتما با اجازه رهبری باشد. به هر حال این طرح مجلس بیانگر مقابله با آمریکاست.
نکو اضافه می‌کند: همان وقتی که آمریکا بخشی از ساختار نظامی ایران را در لیست تروریستی خودش قرار داد به معنی اعلان جنگ بود. ایران منتظر بود که ببیند آمریکایی‌ها با این اقدام خودشان که سپاه را درلیست تروریستی قرار داده‌اند به طور عملی هم شرارت و شیطنت می‌کنند، یا نه. اما وقتی که این شرارت به صورت عملی با این ابعاد جهانی خودش با وحشی گری تمام اتفاق می‌افتد، آن هم در حق کسی که در سیاست ورود پیدا نکرده است و تنها متعلق به یک کشور نیز نیست -چه بسا مبارزه با داعش را صرفا برای مبارزه برای ایران انجام نداد، بلکه برای دفاع از تمامیت کسانی که قربانی تروریسم شده‌اند انجام می‌داد- ما نیز می‌توانیم این کار را متقابلا انجام دهیم و چون اقدام متقابل است باید سایر کشورها به این موضوع احترام بگذارند و کشورهای دیگر نیز این موضوع را بپذیرند که اقدام ما اقدام بسیار بجا و شایسته‌ای بوده است. نکو خاطرنشان ساخت: اما مطمئنا برنامه‌ریزان و نیروهای انتظامی ما و کسانی که در این راستا برنامه خواهند ریخت، عجولانه عمل نمی‌کنند بلکه به گونه‌ای رفتار خواهند داشت که در زمان و مکان لازم اقدام متناسب و شایسته‌ای را انجام دهند. این است که فکر می‌کنم هم طرح سه فوریتی مجلس درست بود هم مبلغی که به سپاه برای این امر، اختصاص یافت چرا که ضرورت اقدام متقابل این مبلغ است و هم اینکه پنتاگون را در لیست تروریستی قراردادیم کاری بود که باید انجام می‌شد.
>آنچه همگام با مصوبه مجلس باید انجام داد
داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه طرح سه فوریتی مجلس در شرایطی به تصویب رسید که آمریکا اقدام تروریستی اخیر را انجام داده است، به آفتاب یزد گفت: پیش از این طرح نیز آمریکا نیروهای سپاه را در گروه تروریستی قرارداده بود، مجلس هم در اقدامی متقابل قبلا بخشی از نیروهای آمریکایی را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرده بود و اکنون پنتاگون هم به آن اضافه شده است. اقدام مجلس پیرو اقداماتی است که طی چند هفته شکل گرفته و این واکنش نیز طبیعی است. بعد از اینکه آمریکا مستقیما دست به ترور بی‌سابقه‌ای زد بدیهی بود مجلس نیز بخواهد در فضای فعلی کشور این طرح سه فوریتی و اختصاص مبلغ 200 میلیون یورو بودجه به سپاه را تصویب کند. این اقدام تروریستی آمریکا باید پاسخ داده شود.
وی اضافه کرد: البته به غیراز تصویب این طرح، باید دستگاه‌های دیپلماسی هم در مجامع بین‌المللی این اقدام تروریستی را پیگیری کنند و زمینه پذیرش تروریست نامیده شدن نیروهای آمریکایی در زمینه فعلی با توجه به اقدامی که علیه سردار سلیمانی انجام شد، وجود دارد. تلاش ایران باید این باشد تا کشورهای دیگر را هم با خودش همراه کند. سایر کشورها نیز باید این اقدام تروریستی را اولا محکوم کنند و دوما اینکه تروریست بودن نیروهای آمریکا را در مجامع بین‌المللی طرح کنند تا مصوبه دیروز مجلس مورد حمایت سایر کشورها نیز قرار بگیرد. ارتش آمریکا باید به عنوان یک ارتش تروریستی معرفی شود.
قنبری اظهار کرد: ترامپ کارهایی خارج از عقل را انجام داده و جدای از اقدام تروریستی روز جمعه، یکسری تهدیدهایی را مطرح می‌کند که در عرف بین المللی جنایات جنگی محسوب می‌شوند و ایران باید از مجامع بین المللی بخواهد که به این تهدید ترامپ رسیدگی شود. دادگاه کیفری بین المللی یکی از وظایفی که دارد رسیدگی به جنایات جنگی است. قطعا وقتی تهدیدی چندباره از سوی آمریکا شکل می‌گیرد ایران باید از راه‌های دیپلماتیک برای ضربه زدن به آمریکا استفاده کند و این اقداماتی که اکنون صورت گرفته به نوعی می‌تواند دستمایه یک ادعای حقوقی به نفع ایران باشد. اقدام تروریستی صورت گرفته در کنار تهدیدی که ترامپ علیه مراکز فرهنگی ما داشته، جنایت جنگی محسوب می‌شود و حتما نباید بی پاسخ بماند و حتما بایستی پاسخ این اقدام تروریستی به شکل مناسبی داده شود.
این نماینده سابق مجلس درباره اختصاص 200میلیون یورو به سپاه نیز می‌گوید: این پاسخ اقداماتی است که آن‌ها انجام می‌دهند، وقتی که آن‌ها برای اقدامات تروریستی جایزه تعیین می‌کنند، می‌بایست پاسخ مناسبی هم به آن‌ها داده شود و شرایط جامعه این موضوع را طلب می‌کند که پاسخی از طرف ایران بدهیم. اختصاص این مبلغ هم برای همین است. البته پاسخ هم باید متناسب باشد؛ نه می‌شود بی گدار به آب زد ونه می‌توان بی تفاوت بود.