پرواز بی‌بازگشت کی‌یف

با بررسي ليست مسافران هواپيماي اوکرايني مشخص شد که 147 سرنشين هواپيماي سانحه ديده، ايراني بودند و 32 نفر مسافر ديگر تبعه کشور‌هاي اوکراين، افغانستان و کانادا بودند. در اين ميان 16 نفر از قربانيان اين حادثه دانشجويان نخبه و فارغ‌التحصيل شريف و اميرکبير بودند. در پي کشته شدن 11 دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف، سيدحسن حسيني معاون فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف جان‌ باختن دانش آموختگان اين دانشگاه را تسليت گفت. همچنين دو فرزند دکتر اسدي لاري‌، مديرکل همکاري‌هاي بين‌الملل وزارت بهداشت نيز در اين پرواز حضور داشتند که وزير بهداشت نيز در پيامي اين حادثه را به دکتر لاري تسليت گفته است. از سوي ديگر يک فعال محيط زيستي و يک زوج دانشجو که سه روز از ازدواج‌شان مي‌گذشت مسافر اين پرواز بي‌بازگشت بودند. نکته جالب در مورد تنها بازمانده اين پرواز بود که روز گذشته در شبکه‌هاي اجتماعي بازخورد فراواني داشت. آقاي شهبازي 55 ساله که اهل استان گلستان است، ساعت 4 بامداد سوار بر خودروي لکسوز پسرش در مسير سواد کوه به تهران در حال حرکت بود، به دليل سرعت غير مجار، توسط پليس متوقف شد و به خاطر داشتن خلافي بالاي يک ميليون تومان، خودرويش توقيف مي‌شود و به پرواز تهران- کي‌يف نمي‌رسد.
آزمايش DNA از خانواده جان باختگان
شدت آسيب‌ديدگي مسافران به حدي است که سازمان پزشکي قانوني کشور ضمن عرض تسليت و ابراز همدردي با بازماندگان محترم درگذشتگان اين حادثه، از بستگان درجه يک اين عزيزان درخواست کرد تا با اوراق هويتي خود و عزيزان درگذشته شان براي انجام آزمايشات DNA به ادارات کل پزشکي قانوني استان محل سکونت خود مراجعه نمايند و از مراجعه به تهران اجتناب کنند. خانواده‌هاي ساکن تهران نيز مي‌توانند با اوراق هويتي به مرکز تشخيصي و آزمايشگاهي استان تهران واقع در منطقه کهريزک مراجعه کنند تا اقدامات لازم در اين خصوص صورت پذيرد.
جزئيات پاک شدن بيانيه اوکراين


حادثه سقوط اين هواپيما ساعاتي پس از حمله موشکي سپاه پاسداران به يکي از پايگاه‌هاي نظامي‌ آمريکا در عراق رخ داد و همين امر باعث شد شايعاتي در اين رابطه در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح شود. حتي يکي از مسافران ايراني اين پروز در آخرين توئيت خود نوشت: «من پيش‌بيني کرده بودم که دم پرواز جنگ بشه، خوبي و بدي ديديد حلال کنيد». برخي از رسانه‌هاي وابسته به عربستان نظير الحدث سقوط اين هواپيما را به شليک پدافند ايران نسبت دادند. سفارت اوکراين در تهران در واکنش به اين شايعه سازي‌ها طي بيانيه‌اي اعلام کرد که اين حادثه تروريستي نبوده و نقص فني سبب‌ساز سقوط هواپيماي بوئينگ شده است. رئيس‌جمهور اوكراين نيز اظهار نظر پيرامون اين حادثه را به زماني پس از تکميل بررسي‌هاي فني موکول کرد.
جعبه سياه را به اوکراين نمي‌دهيم
با اين حال قاسم بي‌نياز، رئيس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي شايعه اصابت موشک به هواپيماي اوکرايني را رد کرد و به ايرنا گفت: در صورتي که اين حادثه به دليل اصابت موشک بود هواپيما در آسمان منفجر مي‌شد، اما آتش‌سوزي در قسمت موتور اين هواپيما و توربين‌ها رخ داد و تلاش ناموفق خلبان براي کنترل هواپيما منجر به سقوط و فوت تمام سرنشينان آن شد. در پي اين حادثه شرکت هواپيمايي بين‌المللي اوکراين پروازهاي اين شرکت به تهران را متوقف کرد و اعلام نمود که تمام تلاش خود را مشخص شدن دليل بروز اين حادثه انجام خواهد داد. از سوي ديگر عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: جعبه سياه هواپيماي سقوط کرده اوکرايني و آمريکايي‌ها را به کشور سازنده آن ارائه نخواهيم داد. هواپيماي سقوط کرده هواپيماي 737 مکس نبوده چون اين نوع هواپيما اجازه پرواز در دنيا ندارد و ما اجازه پرواز اين نوع هواپيما را از آسمان ايران نداده‌ايم. به گفته عابدزاده خلبان بيش از وقوع سانحه تماسي با برج نداشت و اعلام سانحه نکرد. اطلاعات جعبه سياه اين هواپيما پس از بازخواني به سازمان هواپيمايي کشوري داده مي‌شود. افزود: فعلاً معلوم نيست جعبه سياه براي بازخواني به کدام کشور مي‌رود. فضاي کشور هيچ مشکلي ندارد و آسمان ايران کاملاً امن است. ولي مسيرهاي پروازي جابه‌جا شده است. وي خاطرنشان کرد: اظهارنظري درخصوص تروريستي بودن سقوط هواپيماي اوکرايني نشده است. محمد تقي‌زاده، معاون استانداري تهران نيز درباره دليل اين حادثه به «آرمان ملي» گفت: فقط مي‌توانم بگويم که هواپيماي مسافربري به دليل نقص فني سقوط کرده است و اين موضوع تاييد شده است ولي در انتظار نهايي براي بررسي جعبه سياه هواپيما هستيم که عصر ديروز پيدا شد.
پيام تسليت رئيس‌جمهور و عزاي عمومي
رئيس‌جمهور در پي اين حادثه، ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي داغديده و تسليت اين مصيبت به ملت ايران، بر بررسي علت وقوع سانحه و پيگيري قانوني لازم براي احقاق حقوق بازماندگان از سوي دستگاه‌هاي مسئول تاکيد کرد. دکتر روحاني در متن اين پيام نوشت: اينجانب ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي داغديده، اين مصيبت را به ملت ايران تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي درگذشتگان اين حادثه، رحمت واسعه و براي عموم بازماندگان، صبر و اجر مسألت دارم. لازم است همه نيروهاي امدادي، انتظامي و دستگاه‌هاي مسئول از جمله وزارت‌خانه‌هاي راه و شهرسازي و امور خارجه، ضمن شناسايي و تعيين هويت جان باختگان و کاهش آلام خانواده‌هاي اين عزيزان، علت وقوع اين سانحه تأسف بار بررسي و پيگيري قانوني لازم را براي احقاق حقوق بازماندگان به عمل آورند. علي ربيعي در توئيتر نوشت که هيات دولت به خاطر جانباختگان کرمان و سقوط هواپيماي اکرايني، امروز پنجشنبه را عزاي عمومي اعلام کرد.