طلا و نفت رکورد زدند؛ بورس فرو ریخت

بالطبع نفت اصلي‌ترين بازاري است که از تنش‌هاي منطقه‌اي تاثير مي‌پذيرد. در‌واقع وجود طلاي سياه است که خاورميانه را به‌منطقه‌اي خاص تبديل کرده و همواره پاي کشورهاي جنگ‌طلب و استعمارگر را به اين منطقه باز کرده است. اکنون نيز به دليل وجود اين نعمت خدادادي آمريکايي‌ها در برابر خواست دولت‌هاي منطقه براي خروج خود از خاورميانه مقاومت نشان مي‌دهند. با اين حال از روز جمعه و در پي اقدام بي‌پايه و اساس آمريکا در پي به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس اين بازار روزهاي پرنوساني را طي مي‌کند. بيشتر کارشناسان که پيش‌بيني مي‌کردند قيمت نفت در سال 2020 در محدوده 60 دلار بماند، در همين هفته‌هاي اول شاهد عبور نفت از محدود 70 دلار هستند. قيمت نفت در آغاز معاملات ديروز و بعد از انتشار خبر حمله موشکي ايران به پايگاه هوايي عين‌الاسد در عراق که محل حضور نيروهاي آمريکايي است، ‌ با رشدي چهار درصدي همراه شد و حتي در آستانه شکستن سد 72 دلاري قرار گرفت. با اين حال، ‌قيمت نفت نتوانست بالاي 70 دلار دوام بياورد؛ زيرا نگراني نسبت به بروز جنگ با توجه به واکنش مقامات دو کشور کاهش پيدا کرد. بر اين اساس قيمت نفت برنت به رشدي 89 سنتي رضايت داد و به 69 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسيد. با اين حال ادامه تنش در خاورميانه و به‌ويژه تحريم عراق از سوي آمريکا مي‌تواند باعث خروج بخشي از نفت از بازار و افزايش قيمت‌ها شود. روز گذشته شرکت آمريکايي شورون کارکنان غيرعراقي فعال در شمال عراق را از اين کشور خارج کرد تا پيش‌بيني‌ها از خروج آمريکا از اين کشور قوت بگيرد.
ايران برنده تنش نفتي منطقه
به نظر مي‌رسد اتفاقات اخير در عراق و افزايش تنش ميان ايران و آمريکا مي‌تواند دوباره تاثير اين عوامل بر قيمت نفت را تشديد کند؛ اما اين موضوع مي‌تواند برندگان و بازندگان خاصي داشته باشد. بالطبع تمام کشورهاي منطقه بازندگان اصلي اين تنش‌ها خواهند بود که در صورت بروز جنگ گرم، تاسيسات آنها آسيب جدي خواهند ديد و براي بازسازي و ترميم آن دوباره دست به دامن شرکت‌هاي کشورهاي غربي خواهند شد. همچنين شرکت‌هاي ابرقدرت‌ نفتي برنده اصلي اين تنش‌ها به حساب مي‌آيند. بنابراين کشورهاي منطقه نبايد در ميداني که توسط ديگران آراسته شده، بازي کنند. وزير نفت ايران روز گذشته با اشاره به اينکه بي‌ثباتي باعث افزايش قيمت نفت مي‌شود، گفت:‌ رشد بهاي نفت در شرايط فعلي به نفع ايران است. بيژن زنگنه با اشاره به اينکه قيمت نفت در بي‌ثباتي بالا مي‌رود و در شرايط ثبات پايين مي‌آيد، افزود: از نظر رواني اکنون قيمت نفت تا حدي روال صعودي داشته است به نفع ايران است تا کمي قيمت بالا رود. او تاکيد کرد: آرزوي ما اين است که آمريکا دست از اغتشاش و اخلال نه‌تنها از نظام سياسي، بلکه در نظام اقتصادي و اجتماعي منطقه بردارد و اجازه دهد مردم آرام زندگي کنند. زيرا اين موضوع به نفع همه در دنياست. دبيرکل اوپک همچنين در نامه‌اي خطاب به رئيس‌‌جمهوري آمريکا اعلام کرد که اين سازمان به‌تنهايي نمي‌تواند همه بار مسئوليت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد. وزير انرژي امارات نيز با ابراز اميدواري نسبت به اينکه تنش ديگري در منطقه رخ ندهد، تاکيد کرد که ما به آرامش و ثبات در بازار نفت نياز داريم.
بورس‌هاي آسيايي قرمزپوش شدند


بورس‌هاي آسيايي در واکنش به حمله سپاه يکدست قرمزپوش شدند. به گزارش آسوشيتدپرس، فضاي معاملات اين بازارها، ديروز کاملا تحت‌تاثير وقايع حمله موشکي ايران به مواضع آمريکا قرار گرفت. در معاملات بازارهاي سرمايه آسيا، شاخص‌ها عملکرد کاملا منفي داشتند. تا جايي که شاخص  بورس توکيو ژاپن با ريزش 68/1 درصدي مواجه شد و بورس هنگ‌کنگ افت 19/1 درصدي را تجربه کرد. بازار سرمايه چين با کاهش 31/1 درصدي بسته شد. شاخص بورس استراليا نيز با کاهش 13/0 درصدي به کار خود خاتمه داد. ارزش سهام بازار تاپيکس ژاپن نيز با سقوطي 37/1 درصدي به شاخص 4/1701 واحد رسيد.
سقوط آزاد سهام غول نفتي عربستان
ارزش سهام شرکت آرامکو به کمترين سطح خود از زمان عرضه در بورس رسيد. ارزش سهام شرکت ‌نفتي آرامکو عربستان که با ارزش‌ترين شرکت در جهان نيز به حساب مي‌آيد به 34 ريال سعودي ( 06/9 دلار آمريکا) کاهش پيدا کرد که کمترين سطح ثبت‌شده براي سهام اين کشور از زمان عرضه سهام آن در بازار بورس از يازدهم دسامبر سال قبل محسوب مي‌شود. در عين حال شاخص بورس رياض در عربستان نيز در واکنش به وقايع بامداد ديروز در مقايسه با روز قبل خود 4/1 درصد ريزش کرد.
ريزش سنگين بورس هاي منطقه
بورس‌هاي منطقه نيز کماکان تحت‌تاثير وقايع اخير ريزشي هستند. در بين بورس‌هاي منطقه، شاخص بورس استانبول با 46/1 درصد کاهش مواجه شد. بورس امارات نيز کاهش 49/1 درصدي شاخص را تجربه کرد. بورس‌هاي قطر و اردن نيز به ترتيب ريزش 69/0 و 07/0 درصدي داشتند.
بورس‌هاي اروپايي هم در امان نماندند
شاخص‌هاي مهم سهام اروپا به دنبال حمله موشکي ايران به مواضع آمريکا در عراق و وحشت از گسترش تنش‌هاي خاورميانه، در آغاز معاملات ديروز با افتي قابل‌توجه روبه‌رو شدند.
سقوط 200 واحدي شاخص داوجونز
بازار سهام آمريکا به‌دنبال حمله موشکي تلافي‌جويانه ايران به پايگاه‌هاي آمريکا در عراق، سقوط کرد و سود اوراق خزانه‌داري اين کشور پايين آمد. شاخص داوجونز در واکنش اوليه به حمله ايران 400 واحد سقوط کرد، اما در نهايت در افت 7/119واحدي تثبيت شد. اس‌ان‌پي 500 و نزدک هم با افت 9 و 3 واحدي روبه‌رو شدند.
بورس ايران 5000 واحد ديگر ريزش داشت
شاخص کل بورس ايران روز گذشته 5035 واحد کاهش داشت که درنهايت اين شاخص به رقم 353 هزار و 807 واحد رسيد. با اين حال، ديروز بيش از پنج ميليارد و 163 ميليون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2015 ميليارد تومان داد‌و‌ستد شد. با اينکه گروهي از کارشناسان نگراني‌هايي را نسبت به خروج سرمايه از اين بازار مطرح مي‌کنند، اما قريب به اتفاق تحليلگران اين ريزش را هيجاني مي‌دانند و معتقدند از هفته آينده بايد منتظر بازگشت رنگ سبز به بازار باشيم. همچنين فعالان بازار سرمايه مي‌گويند که بعد از بازتاب سخنان مهم رهبر انقلاب، صف فروش برخي سهام در بورس جمع شد. مديرعامل فرابورس با بيان اينکه تصميم در مورد تغيير دامنه نوسان در بازار حق سازمان بورس است، گفت: شرايط بازار مقطعي است و بازار به‌زودي مانند گذشته به شرايط تعادلي بازار برمي‌گردد.
ريزش دلار در پي انتقام سخت سپاه
در پي حمله موشکي سپاه پاسداران به مواضع نيروهاي آمريکايي در انتقام شهادت سردار سليماني، شاخص دلار ريزش کرد. شاخص دلار که نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد، در معاملات ديروز با کاهش 47/0 درصدي نسبت به روز قبل و در سطح 6/96 واحد بسته شد تا ارزش خود را بيش از پيش از دست دهد.
آرامش در بازار ارز ايران
قيمت هر قطعه اسکناس دلار آمريکا در صرافي‌هاي بانکي، ديروز به 13 هزار و 380 تومان رسيد. اين در حالي است که کاخ سفيد تصور مي‌کرد با افزايش تنش‌ها در منطقه بازار ارز ايران بيش از هر بخش ديگري تحت‌تاثير قرار بگيرد. اما با حضور رئيس کل بانک مرکزي در بازار و مديريت بازار از سوي صرافي‌هاي بانکي دست دلالان بسته مانده و تحليلگران پيش‌بيني مي‌کنند با گذر زمان و تخليه هيجانات بايد شاهد بازگشت دلار به کانال 11 هزار تومان باشيم.
رفت و برگشت طلا
قيمت هر اونس طلا طي ساعاتي ابتدايي پس از حمله موشکي ايران، بيش  از دو درصد افزايش يافت و مرز 1600 دلاري را رد کرد که اين امر باعث شد تا بار ديگر رکورد هشت‌ساله قيمت طلا بشکند. با اين حال، شاخص‌هاي مهم اقتصاد جهان ازجمله قيمت نفت و طلا دقايقي پس از سخنان رهبر انقلاب بهبود يافت. چنان‌که قيمت هر اونس طلا، پس از رکوردشکني مجدد، به 1583 دلار بازگشت. در بازار طلاي ايران نيز نوسانات زيادي وجود داشت و قيمت طلا مدام بين قيمت‌هاي 500 هزار تا 510 هزار تومان رفت و برگشت داشت.
روند نزولي سکه
قيمت سکه و طلا روز گذشته پيرو نوسانات بازارهاي جهاني پرالتهاب بودند، با اينکه سکه تمام بهار آزادي نتوانست به کانال پايين‌تر از پنج ميليون تومان بازگردد، اما نسبت به روز سه‌شنبه روند کاهشي داشت و به پنج ميليون و 50 هزار تومان رسيد؛ در صورتي‌که آمريکا اقدام نابخردانه ديگري انجام ندهد، اميد مي‌رود که از هفته آينده سقوط قيمت در اين بازارها هم آغاز شود.