پاسخ نظامي عالي بود الان وقت مقابله ديپلماتيك است

آرمان ملي - رضا پورحسين: اين روزها بسياري از مردم جامعه به دنبال ترور سپهبد سليماني منتظر انتقامي سخت از آمريکا بودند و اين امر در صحبت‌هاي مردم به وضوح مشاهده مي‌شد. امري حساس و مهم که قطعا مناسبات جهاني را تحت تاثير قرار مي‌داد و اقتصاد جهان را نيز زير و رو مي‌کرد. واکنشي که بالاخره رقم خورد. واکنشي که از منظر بسياري هدفمند و فکر شده بود. واکنشي که هم انتظارات جامعه و مردم دردمند را کنترل کرد و هم اينکه واکنشي معقولانه به ترور سپهبد سليماني بود. نکته‌اي که در اينجا مهم است و بايد منتظر آن بود اين است که واکنش آمريکا در قبال اين حمله موشکي چه خواهد بود. واکنش و سخنراني‌هاي دونالد ترامپ در آينده نزديک اين مساله را شفاف‌تر مي‌کند. از سوي ديگر اينکه رسانه‌هاي داخلي اذعان مي‌کنند که 80 نفر از نيروهاي آمريکايي در اين حملات کشته شده‌اند و اگر اين اخبار صحت داشته باشد، ‌يک نقطه مبهم همچنان باقي خواهد ماند. اين خبر را هيچ‌کس نمي‌تواند تاييد يا تکذيب کند. اگر اين چنين باشد که واقعا 80 نفر در اين حملات کشته شده‌اند احتمال اينکه آمريکا واکنشي از خود نشان دهد بيشتر است و معادلات را در منطقه عوض مي‌کند. «آرمان ملي» در راستاي بررسي اين واکنش گفت‌وگويي با علي بيگدلي کارشناس مسائل سياسي داشته است که در ادامه مي‌خوانيد:
پاسخ موشکي به ترور سپهبد سليماني را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
حمله موشکي سپاه پاسداران پاسخ مناسبي به انتظارات مردم و جامعه بود که هر روز فوران بيشتري مي‌کرد و دولت را نيز در يک موقعيت حساس قرار داده بود. بنابراين بالا رفتن سطح انتظارات اجتماعي، حکومت را موظف مي‌کرد که دست به اقدامي قابل توجه بزند تا اين انتظارات بي‌پاسخ نماند. آنچه که اتفاق افتاد و من نيز اين پاسخ را مناسب و خوب مي‌دانم و آن را تاييد مي‌کنم توانست در اين زمينه کارساز واقع شود. نکته‌اي که در اينجا مهم است و بايد منتظر آن بود اين است که واکنش آمريکا در قبال اين حمله موشکي چه خواهد بود. واکنش و سخنراني‌هاي دونالد ترامپ در آينده نزديک اين مساله را شفاف‌تر مي‌کند. از سوي ديگر اينکه رسانه‌هاي داخلي اذعان مي‌کنند که 80 نفر از نيروهاي آمريکايي در اين حملات کشته شده‌اند و اگر اين اخبار صحت داشته باشد، ‌يک نقطه مبهم همچنان باقي خواهد ماند. اين خبر را هيچ‌کس نمي‌تواند تاييد يا تکذيب کند. اگر اين چنين باشد که واقعا 80 نفر در اين حملات کشته شده‌اند احتمال اينکه آمريکا واکنشي از خود نشان دهد بيشتر است و معادلات را در منطقه عوض مي‌کند. واکنش مقام معظم رهبري و وزير امورخارجه نيز در اين برهه حساس بسيار هوشمندانه و خوب بود و توانست قدرت ديپلماسي کشور را پيش از پيش نمايان کند.
جمهوري اسلامي ايران پس از واکنش نظامي در عرصه سياسي و ديپلماتيک چه گام‌هايي بايد بردارد؟


مسيرهاي ديپلماتيک و حقوقي همچنان باز است و اين حق کشور ماست که در اين زمينه‌ها نيز جنايت آمريکا را پيگيري کند. جمهوري اسلامي ايران هم مي‌تواند اين مساله را در سازمان ملل مطرح کند و هم شکايتي در دادگاه بين‌المللي لاهه عليه آمريکا مطرح کند زيرا اين اقدام قطعا و به وضوح تروريستي بوده است و سپهبد سليماني با دعوت رسمي مقامات دولت عراق به اين کشور سفر کرده است. انتظارات مردم پس از برخي سخنراني‌ها و به خصوص پس از تشييع ميليوني سپهبد سليماني به شدت بالا رفت که ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد اين انتظارات با حمله موشکي به پايگاه آمريکا در عراق تا حدود زيادي کنترل شد و من معتقد هستم واکنش نظامي بايد در همين حد باقي بماند. اينکه برخي شايعه‌ها به وجود آمده است که ايران با هماهنگي دولت آمريکا اين حمله را انجام داده است نيز مهم نيست زيرا در صورت وجود چنين امري نيز باز هم يک نمايش قدرت از سوي جمهوري اسلامي در سطح جهان بود و قطعا راه در عرصه ديپلماتيک براي کشور بازتر خواهد کرد.
تاثير اين حمله موشکي بر جايگاه ايران در منطقه چه خواهد بود؟
براي پاسخ به اين سوال بايد منتظر ماند و مشاهده کرد که آمريکا چه واکنشي از خود نشان مي‌دهد زيرا رابطه جمهوري اسلامي ايران با برخي کشورهاي منطقه در گرو رابطه ايران با ايالات متحده است. اظهارات ترامپ و سياست‌هاي دولت آمريکا از اين پس نقش بسزايي در اين امر خواهد داشت زيرا تقريبا تمامي کشورهاي حاشيه خليج فارس بدون اجازه آمريکا هيچ کاري انجام نمي‌دهند. قطعا جمهوري اسلامي ايران به پشتوانه حضور ميليوني مردم در خيابان و به پشتوانه هدف قرار دادن پايگاه‌هاي نظامي آمريکا قدرت خود را در منطقه به رخ همگان کشيد و قطعا از اين پس کشورهاي منطقه حساب بيشتري از ايران مي‌برند و ديگر نيازي نيست که کشور خود را درگير يک حادثه نظامي ديگر کند. مهم‌ترين نشانه اين امر نيز همان مصوبه پارلمان عراق بود که به نفع سياست‌هاي جمهوري اسلامي در منطقه بود و حکم به اخراج نيروهاي آمريکايي از عراق داد. حتي اگر اين مصوبه در کوتاه مدت اجرايي نشود اما باز هم يک برگ برنده براي کشور در عرصه ديپلماتيک است. بايد به اين نکته توجه ويژه داشت که اتحادي که در داخل کشور ايجاد شده است از هر دست آوردي براي ايران مهم‌تر است و خود به تنهايي مي‌تواند در عرصه بين‌المللي نيز اثرات مثبتي براي کشور داشته باشد.