سپهبدسليمانی، هاشمی را معتقد به اصول می‌دانست

آرمان ملي- مطهره شفيعي: اين روزها کرمان به مرکز ايران تبديل شده و اخبار حول محور سرداري است که زاده کرمان بود و ارتباط نزديکي با آيت‌ا... هاشمي داشت که ايشان هم کرماني بود. درميان عزاداري‌هايي که درسوگ سردار سليماني برگزار شد باز هم کرمان خبر ساز بود چرا که بيش 50 نفر از حاضران در مسير تشييع پيکر سردار سليماني جان باختند. با مرور موضوعات سياسي و اجتماعي در کرمان اين نتيجه حاصل خواهد شد که کوير در دل خود مردان بزرگي را تربيت کرده که استقامت و اعتدال از ويژگي بارز آنهاست. اين روزها نماي بازتر و شفاف‌تري از اعتداليون قابل درک است، نمايي که ايثار و از خودگذشتگي درآن هويداست و غرور و منفت‌طلبي داراي جايگاهي نيست. آنها از خود مي‌گذرند تا خطري متوجه جامعه نشود مانند آيت‌ا... هاشمي و سردار قاسم سليماني که منافع شخصي و گروهي براي آنان معنايي نداشت و تنها به حفظ آرامش و امنيت در جامعه مي‌انديشيدند. اين بزرگان به‌خوبي با بزرگان ديگري که با آنهادرمسير ايثار براي وطن گام بر‌مي‌داشتند آشنا بودند.
روايت مرد اهل نور از همراهي مردان کرماني
حجت‌الاسلام علي‌اکبر ناطق نوري اگر چه اهل نور است اما ويژگي‌هاي ناب بزرگان کرمان را دارد. او هم مردي از جنس ايثار براي وطن است و به همين دليل آيت‌ا... هاشمي و سردار سليماني از دوستان نزديک او محسوب مي‌شدند. شايد او بهترين شخصيتي است که بتواند به توضيح درباره رابطه آيت‌ا... هاشمي و سردار سليماني بپردازد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت در سخنراني به مناسبت هفتمين روز درگذشت آيت‌ا... هاشمي با تاکيد بر اينکه مردان بزرگ تصميمات بزرگ مي‌گيرند و نمي‌ترسند و خودشان را فدا مي‌کنند، گفت: آن زمان نفت بشکه‌اي 12دلار بود، مرحوم هاشمي لايحه به مجلس آورد گفتم کم مي‌آوريم، شما نوشتيد بشکه‌اي 16دلار، نمي‌خرند، کلي بحث کرديم چندين جلسه گذاشتيم و به يک جمع‌بندي رسيديم. بدون حرف و بحث نبايد دعواها را به راديو و تلويزيون بکشانيم. هرچه پتروشيمي، سدها و هر آنچه آبادي در کشور است متعلق به زمان هاشمي است، با نفت بشکه‌اي 8دلار کشور را اداره کرد، عده‌اي گفتند کشور را فروخت اما اين چنين نبود، هاشمي روشن و آزاد بود و روي اصول انقلاب با کسي معامله نمي‌کرد و عده‌اي نافهم اين را نفهميدند. ناطق نوري افزود: براي تشييع که رفتم براي مصاحبه مي‌آمدند من نزديک سردار سليماني نشسته بودم سردار سليماني نشسته بود، من گوش مي‌دادم چي مي‌گويد بعد از اين جمله علاقه من دو چندان شد او گفت هاشمي تا پايان عمر همان بود که از اول بود. او بر اصول تا آخر پايبند بود حتي اگر تاکتيک‌ها تغيير مي‌کرد اعتقاد او همان اعتقادات روز اول بود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام روز سه‌شنبه هم در مراسم يادبود سردار شهيد سليماني ضمن اشاره به اخلاص اين سردار رشيد اسلام اظهارداشت: سردار شهيد سليماني فردي متواضع، بي‌ادعا، متدين به معني واقعي کلمه بود. حجت‌الاسلام ناطق نوري با بيان اينکه سردار شهيد سليماني در مقابل دشمن خروشان بود، ادامه داد: شهيد سليماني در مقابل نيز در برابر گرفتاران، زلزله‌زدگان، سيل‌زدگان و افراد مصيبت ديده رئوف و مهربان بود و آنان را در آغوش مي‌گرفت وي با بيان اينکه افرادي که کشورهاي فلسطين، لبنان، سوريه و ساير کشورها را بي‌اهميت جلوه مي‌دهند، از اهميت اين کشورها بي‌اطلاع هستند، تاکيد کرد: بر اساس آيات قرآن بايد هميشه در مقابل دشمن آمادگي داشت و بر همين اساس هيچ‌گاه نمي‌توان در خانه بر دشمن پيروز شد. وي ضمن اشاره به فداکاري سردار سليماني در چند سال اخير افزود: اگر امثال سردار شهيد سليماني نبود، امروز بايد شاهد سر بريدن داعشي‌ها در کوچه و خيابان‌هاي ايران باشيم؛ دولت آمريکا تصور مي‌کرد با ترور دزدانه سردار شهيد سليماني بهترين کار را انجام داده در حالي که احمقانه‌ترين کار ممکن را انجام داد. ناطق نوري با بيان اينکه آمريکا با اين ترور خود را مفتضح کرد، ابراز داشت: دشمن تصور مي‌کرد اگر شهيد صياد شيرازي، شهيد چمران و ديگر بزرگان را ترور کنند، فرد ديگري به جاي آنان نيست در حالي سپهبد شهيد سليماني موج آفريد و شهادت آنان موجب وحدت شد و اميد است اين وحدت ريشه استکبار را قطع کند.
ديدارهاي منظم آيت‌ا... و سردار


يک روز بعد از‌آن رضا سليماني مسئول سابق روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت گفت: مرحوم هاشمي با شهيد سليماني خاطرات زيادي دارد. سردار سليماني در زمان جنگ در گفت‌وگوها، جلسات و مشورت‌ها با آيت‌ا... هاشمي حضور داشتند چون ايشان يکي از فرماندهان جنگ بودند و در اقتضاي زماني که براي فرماندهان کار پيش مي‌آمد با ايشان تماس مي‌گرفت و مشورت مي‌کرد. بعد از جنگ هم در زمان رياست جمهوري مرحوم هاشمي و زمان مجمع تشخيص، خاطرات آيت‌ا... هاشمي از سردار سليماني زياد ذکر شده که به عنوان فرمانده لشگر با ايشان در تماس بودند. آيت‌ا... هاشمي با سردار سليماني ديدارهاي تقريبا منظمي داشتند. سليماني مطرح کرد: سردار سليماني هيچ موقع ارتباط‌شان با آيت‌ا... هاشمي قطع نشد و هيچ مقطعي را نمي‌توانم نام ببرم که ايشان ارتباط‌شان را قطع کرده باشند. بسيار مي‌ديديم که ايشان در مجمع تشخيص مصلحت مي‌آمدند. بيشتر جلسات مرحوم هاشمي با شهيد سردار سليماني خصوصي بود و غيرخبري، جلساتي يک ساعته و گاهي طولاني و خصوصي و دونفره برگزار مي‌شد. او بيان کرد: آيت‌ا... هاشمي سپرده بود سردار سليماني هر زمان، وقت خواستند خارج از نوبت به ايشان وقت داده شود. تا آخرين روز حيات آيت‌ا... هاشمي، سردار سليماني ارتباطش را با ايشان قطع نکرد حتي در اوج مسائلي که براي مرحوم هاشمي پيش آمده بود.
تبديل منزل سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني به موزه
رئيس کميسيون گردشگري و صنايع دستي اتاق کرمان گفت: پيشنهاد تبديل شدن منزل سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني به موزه و ثبت ملي آن توسط اين کميسيون مطرح شده است که تا حصول نتيجه آن را پيگيري مي‌کنيم. محمدرضا بهرامي با بيان اينکه تشريح و به تصوير کشيدن همه اقدامات سپهبد سليماني و نيز نتايج، آثار و مستندات آنها به خصوص در عمليات‌هاي دفاع مقدس و همچنين حضور در سوريه، لبنان و عراق بايد در اين موزه جمع‌آوري شود، افزود: مقابله با اشرار و استکبار، کليه فتوحات و همه مدال‌ها و افتخارات وي مي‌تواند در اين موزه به معرض نمايش گذاشته شود. وي ادامه داد: با اين اقدام مي‌توان چهره ماندگار سردار دل‌ها، حاج قاسم سليماني را به عموم شيعيان جهان شناساند.