رایزنی‌های فشرده روحانی با همتایان خود از سراسر جهان


24 ساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه امریکایی «عین‌الاسد» در عراق، ایران در کانون رایزنی‌های دیپلماتیک قرار گرفت. پنجشنبه گذشته سران کشورها از خلیج فارس و اروپای غربی تا آفریقای‌جنوبی، در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری خواستار خویشتنداری ایران و کاهش تنش‌ها شدند. تماس‌هایی که بیش‌از هر‌چیز یادآور اهمیت راهبردی پاسخ موشکی ایران به اقدام تروریستی امریکا زیر سایه سنگین تهدیدات این کشور بود. این در حالی بود که شماری از کشورهای اروپایی که پیشتر از ترور فرمانده سپاه قدس ایران حمایت کرده بودند، در واکنش به حمله نظامی ایران، جانب امریکا را گرفتند و خواستار خویشتنداری ایران شدند. این چنین بود که رئیس‌جمهوری ایران در تماس‌های تلفنی که از سوی انگلستان، ایتالیا تا قطر و آفریقای‌جنوبی صورت گرفت، ضمن محکومیت ترور فرمانده نظامی خود، خواستار تجدیدنظر اروپایی‌ها در مواضع خود نسبت به وقوع تنش اخیر میان ایران و امریکا شد و به آنان یادآوری کرد که اگر تلاش‌های سردار سلیمانی نبود، کشورهای اروپایی نیز از عواقب حملات جریان‌های تروریستی حاشیه در امان نمی‌ماندند. رئیس‌جمهوری ایران و همتایان خارجی‌اش در این گفت‌و‌گوها همچنین بر ضرورت حفظ برجام تأکید کردند. ایران چند روز پیش در آخرین گام برای کاهش تعهدات برجامی خود، هرگونه محدودیت در غنی‌سازی را برداشت و در حالی که تأکید داشت همچنان زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند، خواستار تلاش بیشتر شرکای اروپایی برای محقق کردن منافع اقتصادی ایران شد.
اگر شهید سلیمانی نبود لندن امنیت نداشت
حسن روحانی در تماس تلفنی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، با تأکید بر اینکه اگر تلاش‌های شهید قاسم سلیمانی نبود شما امروز در لندن امنیت نداشتید، از دولت انگلیس خواست نسبت به مواضعی که درباره ترور شهید سلیمانی اتخاذ کرده است، به‌طور جدی تجدید نظر کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی پاسخ جمهوری اسلامی ایران به امریکا و حمله به پایگاه نظامی این کشور در عراق را طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، دفاع مشروع دانست و تأکید کرد: اگر امریکا مرتکب خطای دیگری شود، پاسخ بسیار خطرناکی را دریافت خواهد کرد. رئیس جمهوری با تأکید بر تأمین امنیت منطقه از سوی کشورهای منطقه، گفت: امریکایی‌ها و کاخ سفید هیچ شناختی از منطقه نداشته و پس‌از اقدام تروریستی خود به‌دلیل قیام ملت‌های منطقه و وحدتی که ایجاد شد، دریافتند که چه اشتباهی مرتکب شده‌اند.


رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه اگر اروپا به تعهدات خودش برگردد ایران هم به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، گفت: تهران همچنان به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است و آژانس همانند گذشته بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت خواهد داشت. نخست‌وزیر انگلیس نیز در این تماس تلفنی با ابراز همدردی و تسلیت درباره حوادث متعدد یک هفته اخیر در ایران، نسبت به تشدید ناامنی در منطقه و امنیت سربازان انگلیسی ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد. جانسون با تأکید بر ضرورت بهبود روابط تهران – لندن، حفظ برجام را در تقویت امنیت بین‌الملل بسیار مهم دانست و خواستار به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی شد.
اقدام تروریستی امریکا تهدیدی جدی برای منطقه
رئیس جمهوری ایران در تماس با «جوزپه کونته»، نخست‌وزیر ایتالیا نیز با اشاره به ابراز همدردی نخست‌وزیر ایتالیا به‌خاطر حوادث اخیر، اقدامات تروریستی امریکا را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه برشمرد و خواهان اتخاذ مواضع مستقل اتحادیه اروپا درباره مسائل مهم منطقه شد. روحانی گفت: امنیت در منطقه امکانپذیر نیست مگر اینکه همه به قانون احترام بگذارند و تلاش کنند که مانع تکرار این گونه جنایات در سطح جهان شوند.
رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه اروپا باید مستقل از سیاست‌های اشتباه امریکا و با اتخاذ مواضع درست، در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه و جهان بکوشد، تأکید کرد که در چنین شرایطی، تهران در کنار این اتحادیه خواهد بود. او با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه باید به‌دست خود منطقه انجام گیرد، رأی قاطع پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای امریکایی از این کشور را پاسخ قاطع و روشنی به مداخلات و اقدام تروریستی امریکا دانست. نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه دولت ایتالیا میزان تأثر و عصبانیت ملت بزرگ ایران را از قتل سپهبد سلیمانی درک می‌کند، خواهان تلاش همگانی برای کاستن از سطح تنش‌ها در منطقه شد و گفت: ایتالیا همه تلاش خود را برای کاهش تنش و تقویت صلح و ثبات در منطقه به‌کار خواهد گرفت. کونته همچنین بر اهمیت برجام و راه‌های حفظ این توافق بین‌المللی با‌وجود مانع تراشی‌های امریکا تأکید کرد.
 اجازه ندهید ایران از اروپا مأیوس شود
روحانی در تماس تلفنی «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا نیز خواستار آن شد تا اتحادیه اروپا با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملاً از اروپا مأیوس شود. روحانی همچنین پنج‌گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را در راستای ایجاد تعادل دانست و گفت: ایران به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد داد.
رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز تسلیت به‌خاطر حوادث اخیر در ایران گفت: برجام دستاورد 10 سال مذاکره بود و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به‌کار خواهد گرفت. شارل میشل با بیان اینکه اروپا در روزهای ا خیر بارها از امریکا خواسته است تا بیش از این باعث افزایش تنش در منطقه نشود، افزود: ما نگران تحولات منطقه هستیم و همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم. رئیس شورای اروپا همچنین از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با وجود کاهش تعهدات برجامی قدردانی کرد.
محکومیت ترور شهید سلیمانی از سوی رئیس جمهوری آفریقای‌جنوبی
 روحانی در تماس تلفنی «سیریل رامافوسا» رئیس جمهوری آفریقای‌جنوبی با وی که طی آن ترور بزدلانه شهید سلیمانی را بشدت محکوم کرد، گفت: اراده ما بر این است که ناامنی و تنش در منطقه بالا نرود و امیدواریم امریکایی‌ها دست از اقدامات غلط خود بردارند، البته آنان می‌دانند که اگر اقدام دیگری علیه منافع ما انجام دهند با عکس‌العمل شدیدتر ما مواجه خواهند شد. رئیس‌جمهوری اتخاذ موضع از سوی کشورها در مورد ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی را بسیار مهم دانست و تأکیدکرد: ما باید به امریکایی‌ها اعلام و تفهیم کنیم که جهان نمی‌پذیرد آنان اقدامات جنایتکارانه انجام دهند.  رئیس جمهوری آفریقای‌جنوبی نیز ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی به دولت و مردم ایران از طرف دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ترور شهید سلیمانی را بزدلانه خواند و گفت: من از شنیدن خبر شهادت سپهبد سلیمانی که در میان مردم بسیار محبوب بود، شوکه شدم و این اقدام را شدیداً محکوم می‌کنیم.
جلوگیری از دخالت بیگانگان، راه حفظ امنیت منطقه
روحانی در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر نیز که پیرو شهادت سپهبد سلیمانی صورت گرفت، ترور سپهبد قاسم سلیمانی را جنایتی بزرگ از سوی امریکا خواند و خواهان محکومیت این جنایت از سوی همه کشورهای جهان و بویژه همسایگان شد. او گفت که تنها راه حفظ امنیت منطقه، تقویت دوستی و همکاری میان همسایگان و جلوگیری از دخالت بیگانگان است. امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه ما مخالف هرگونه ایجاد تنش علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم، تأکید کرد که باید از همه این ظرفیت‌ها برای توسعه بیش از پیش روابط تهران – دوحه در همه زمینه‌ها بهره گرفت.