باران در استان‌های جنوبی رحمت و زحمت آورد




گروه ایران زمین/ استان‌های جنوبی کشور از بامداد روز جمعه در آماده باش وقوع سیلاب و آبگرفتگی قرار دارند. پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص بارش‌های شدید و خطر وقوع سیلاب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان از همان ساعات ابتدایی بامداد دیروز صورت واقعیت به خود گرفت. سیل در بافت قدیمی جزیره قشم و چند روستای اطراف شهر قشم جاری شد و کوچه‌ها و خانه‌ها را آب گرفت.آبگرفتگی و سیلاب در منازل محله ولیعصر(عج) روستای طولا شدیدتر بود و تلاش‌ها برای مهار آب و جلوگیری از ورود آب به منزل با حضور نیروهای سپاه، شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم و دهیاری همچنان ادامه دارد.


استاندار هرمزگان به‌دنبال ورود سامانه بارشی به هرمزگان، مرخصی تمامی فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران این استانداری را لغو کرد و بنادر مسافری هرمزگان از جمله بزرگ‌ترین پایانه مسافری جنوب کشور (بندر شهید حقانی) به‌دلیل بارش شدید باران تعطیل اعلام شد. رضا مدرس ‌‌معاون عمرانی استاندار‌ هرمزگان با ‌اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان ‌گفت:‌ بارندگی بیشتر در مناطق مرکزی هرمزگان ‌بویژه ‌بندرعباس در جریان بوده و با تقویت سامانه بارشی در اقصی نقاط هرمزگان شهرستان‌های واقع در مناطق شرقی استان بویژه میناب، با بارش شدید باران مواجه شده‌اند. ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان هم از برپایی اسکان اضطراری در دو شهرستان قشم و بندرعباس خبر داد. این ستاد از مردم بندرعباس و قشم خواست تا نکات ایمنی را رعایت و از تردد‌های غیر‌ضروری اجتناب کنند. به‌گزارش این ستاد تجهیزات مورد نیاز مانند پمپ، کف‌کش، اره برقی و سایر ملزومات مورد نیاز در اختیار گروه‌های مدیریت بحران نواحی دهگانه، مناطق و سازمان‌ها قرار گرفته است و طی هفته‌های اخیر بررسی وضعیت جوی‌های آب کانال‌های دفع آب‌های سطحی و خورها صورت گرفته و لایروبی آنها نیز انجام شده است.
سرریز شدن سدهای استان هرمزگان
از سوی دیگر محمد رادمهر فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: به علت بارندگی‌ها و شروع فعالیت سامانه بارشی، رودخانه شریفی طغیان کرده و این محور تا اطلاع ثانوی مسدود است.
وی افزود: با توجه به هشدارها و پیش‌بینی مسدود شدن راه‌ها، راهداران و پیمانکاران در محورها جهت راهنمایی افرادی که در مسیر‌ها در تردد می‌باشند، مستقر هستند. این سامانه بارشی تا روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در استان فعال است و بارندگی و باد شدید همراه با سیلابی شدن رودخانه‌ها و معابر پیش‌بینی شده است که جا دارد شهروندان تمهیدات لازم را بیندیشند. مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، سدهای استقلال و شمیل نیان در اثر بارندگی آتی سر ریز خواهند داشت.
 سال خوب زراعی در سیستان و بلوچستان
از سوی دیگر مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی سامانه بارشی که از دیروز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده است، بارش‌های سنگینی به همراه دارد که ارتفاع بارش‌های آن بین 50 تا 90 میلی متر و در برخی نقاط بیش از 100 میلی متر برآورد می‌شود. محسن حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار« ایران» اظهار داشت: تمرکز و هسته بارش‌ها در مناطق مرکزی، غربی، جنوب و سواحل استان است، اما این موضوع به معنی این نیست که سایر نقاط استان بارندگی ندارند. بلکه این سامانه بارش‌های فراگیر و قابل توجهی برای اکثر نقاط استان به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این سامانه قوی‌ترین سامانه بارشی سیستان و بلوچستان در سال‌جاری است، افزود: رگبارفوق سنگین باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ، از مهم‌ترین پیامدهای این سامانه بارشی است که منجر به طغیان رودخانه‌های محلی، آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بالاآمدن سطح آب سدها، برخورد صاعقه، مه گرفتگی و کاهش دید می‌شود. حیدری با بیان اینکه روز یکشنبه با کاهش محسوس دمای هوا احتمال ریزش برف در ارتفاعات مرکزی استان وجود دارد، گفت: مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محورهای کوهستانی و لغزندگی برخی محورهای مناطق کوهستانی و سردسیر استان در روزهای آتی محتمل است.