ماهواره ظفر با پیام ایرانی ها به فضا می رود

آفتاب یزد: ایران این روزها، پیشرو تر از هر زمان دیگری در علوم هوا و فضاست و دستاوردهای فضایی ایران دیگر مرزهای حرف و تردید را درنوردیده و به مرحله اجرا رسیده است. دیر زمانی تکنولوژی پرتاب ماهواره در اختیار چند کشور قدرتمند بود. حتی زمانی که نامی از پهپاد به میان
می آمد تصور این بود که این تکنولوژی منحصر به غربی هاست و به راحتی در اختیار ایران قرار نمی گیرد.
اما اکنون اوضاع فرق کرده و شرایط ایران به لحاظ پیشرفت در علوم هوا فضا تقریبا بی بدیل شده است. امروزه دانش فضایی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود و کمتر کشوری وجود دارد که توانایی ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا را به صورت همزمان داشته باشد؛ اما گویا این رویای دست‌نیافتی برای بسیاری از کشورهای جهان، قرار است با ماهواره ظفر برای ایرانی‌ها دست‌یافتنی شود.
> ظفر آماده پرتاب


در همین راستا طی روزهای اخیر بحث آماده سازی ماهواره ظفر برای پرتاب به فضا با تلاش محققان فضایی دانشگاه علم و صنعت و با طراحی و ساخت ماهواره مذکور پس از ۳ سال به بار نشست و این ماهواره برای قرارگیری در مدار زمین، روز گذشته به سازمان فضایی تحویل داده شد.
ماهواره ظفر یکی از دستاوردهای صنعت هوافضای ایران در شرایط دشوار تحریم‌های بین‌المللی و فشارهای مالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری پرتاب شده و در مدار زمین قرار بگیرد.
مروری بر تاریخ نه چندان دور نشان می دهد همه ساله در آستانه بهمن ماه، شاهد دستاورد محققان فضایی کشور هستیم و امسال نیز با تکمیل مراحل ساخت ماهواره «ظفر» این انتظار وجود دارد که در آستانه روز ملی فناوری فضایی، اخبار خوشی از این موفقیت را شاهد باشیم. ماهواره ظفر که دیروز از سوی دانشگاه علم و صنعت به سازمان فضایی ایران تحویل داده شده قرار است به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل و با ماهواره بر ایرانی «سیمرغ» به فضا پرتاب شود. مراسم تحویل این ماهواره تحقیقاتی دیروز و با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس دانشگاه علم و صنعت و رئیس مرکز تحقیقات فضایی این دانشگاه و در غیاب محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برگزار شد. نکته جالب اینکه دانشگاه علم و صنعت در طراحی و ساخت این ماهواره دست توانمندی داشته و این ماهواره به سفارش سازمان فضایی از سوی محققان و دانشمندان فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است.
> ماموریت ماهواره چیست؟
در انجام هرگونه عملیات فضایی قطعا
ماموریت هایی هم تعریف می شود ؛ از جمله اینکه چرا
یک ماهواره به فضا پرتاب می شود و هدف از این کار چیست؟ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، با بیان اینکه این ماهواره در دو نسخه و با ماموریت تصویربرداری ساخته شده است، گفت: هدایت، کنترل و دریافت و ارسال داده به ۳ ایستگاه زمینی از جمله ماموریت هایی است که برای این ماهواره پیش‌بینی شده است. وی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی
را از جمله ویژگی های کاربردی ماهواره ظفر عنوان کرد و گفت: این ماهواره در هر ۹۴ دقیقه به دور کره زمین چرخش دارد. یعنی روزانه حدود ۱۵ بار به دور کره زمین خواهد چرخید و اطلاعات مدنظر را به زمین مخابره می کند. ماموریت این ماهواره در کل، تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر خواهد بود. ماهواره ظفر
آن طور که مسئولان امر گفته اند امکان تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر را دارد. همچنین امکان ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر از طریق محموله ذخیره و ارسال پیام این ماهواره فراهم است. یک قابلیت دیگر این ماهواره مذکور این است که محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی که در جهت اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه‌کننده پرتوهای کیهانی به کار گرفته شده نیز در این ماهواره قابل استفاده است.
> «ظفر» با «سیمرغ» به فضا می رود
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه قرار است این ماهواره به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل شود، گفت: پیش بینی شده است که ماهواره «ظفر» با ماهواره بر «سیمرغ» به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه ایستگاههای کنترل و هدایت ماهواره نیز آماده هستند، افزود: پس از قرارگیری ماهواره در مدار، عملیات کنترل، هدایت، دریافت و ارسال داده اطلاعات از طریق این ایستگاهها انجام می شود تا بتوانیم با توسعه زیرساختهای فضایی کشور، پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم. معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سه ایستگاه فضایی ماهدشت، چرمشهر و قشم به عنوان ایستگاه‌های زمینی ماهواره «ظفر»
در نظر گرفته شده و این ۳ ایستگاه کار دریافت و ارسال ماهواره را برعهده دارند. براری با بیان اینکه برای طراحی ماهواره «ظفر» بیش از ۳۴۰ هزار نفر ساعت نقش داشته‌اند و زمان طراحی و ساخت آن سه سال بوده است، گفت: طی ۴ ماه گذشته با همکاری دانشگاه علم و صنعت و سازمان فضایی ایران کلیه تست‌های عملکردی و محیطی این ماهواره با موفقیت اجرا شده‌ است.
> زمان پرتاب «ظفر» مشخص نیست
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد زمان پرتاب ماهواره «ظفر» گفت: پس از تحویل و انتقال این ماهواره به پایگاه فضایی، هماهنگی های لازم برای پرتاب با مراجع قانونی و ذی‌ربط انجام می‌شود تا پرتاب آن صورت گیرد. اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست. با این وجود برخی آگاهان گفته اند
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این دستاورد بزرگ علمی ایران یعنی پرتاب و در مدار قرارگرفتن ماهواره ظفر و آغاز بهره‌گیری علمی کشور از ماهواره ای با فناوری صد در صد ایرانی از تولید تا پرتاب و دریافت اطلاعات، در بهمن ماه امسال صورت خواهد گرفت. بررسی ها نشان می دهد ایران جزو ۹ کشور اول دنیا است که توانسته است به باشگاه کشورهای صاحب چرخه فضایی بپیوندد و از سوی دیگر سرآمد شدن ایران در این نوع پیشرفت غیرقابل انکار است، چرا که تمام ۶ رکن حوزه فضایی از طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پایگاه فضایی، ساخت ماهواره‌برها و ایستگاه‌
کنترل، ایستگاه هدایت و پردازش داده‌های ماهواره ای
توسط محققان داخلی، بومی‌سازی شده است.
در این زمینه توانایی هوا فضای کشور برای ارسال تصویر از فضا به ایستگاهها بسیار حائز اهمیت است. ماهواره ظفر که به زودی قرار است به فضا پرتاب شود، با قدرت تفکیک تصاویر ۲۲.۵ متر از امروز فرآیند آمادگی برای در مدار قرارگرفتن را آغاز می کند و امیدواریم با تجربه ای موفق حاصل از پژوهش های تولید ماهواره، تا سال ۱۴۰۴ موفق به ساخت ماهواره سنجشی با قدرت تفکیک تصاویر یک متر برسیم.
> ماهواره ها در راه فضا
گرچه هنوز زمان پرتاب این ماهواره مشخص نشده است اما مسئولان وزارت ارتباطات از جمله آذری جهرمی می گویند که با تلاش دانشمندان جوان ایرانی ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ راهی پایگاه فضایی شده تا فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.
رئیس سازمان فضایی ایران چند ماه قبل گفته بود برای هر ماهواره دو نوع نمونه ساخته می‌شود که یک نمونه کیفی و یک نمونه پروازی است که در خصوص ماهواره ظفر 80 درصد نمونه کیفی و 25 درصد
نمونه پروازی آن از 5 ماه قبل آماده شده بود.
با این حال قرار شد بعد از آنکه همه آزمایش ها با دقت صورت گرفت مراحل نهایی اعلام شود از جمله اینکه تقریبا 1 ماه قبل اعلام شد نتیجه سازگاری ماهواره ظفر با پرتابگر بومی در دست بررسی است. منظور از این اعلام آن بود که روند سازگاری هماهنگی این ماهواره با ایستگاه‌های زمینی و پرتابگر باید تست می شد تا بعد از اتمام آنها مجوزهای لازم برای پرتاب از مراجع قانونی اخذ شود. این ماهواره در پوشش ایستگاه‌های زمینی مجهز به موبایل ماهواره‌ای است که این امر موجب می‌شود که دو نفر بتوانند با موبایل با یکدیگر تماس داشته باشند. این ماهواره‌ها همچنین مجهز به محموله اندازه‌گیری تشعشعات فضایی هستند که این محموله جزو فناوری‌های روز دنیا به شمار می‌رود. آن طور که گفته شده در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها حدود ۴ تجهیز از خارج از کشور تهیه و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند. در این پروژه دو موضوع هزینه محصول و مهندسی سیستم به طور کامل عملیاتی شده است و علاوه بر آن کلیه تست‌های ماهواره که طبق استاندارد باید انجام شود، در این دو ماهواره انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تست‌های EMC تشعشع و تست‌های محیطی اشاره کرد.
> پیام ایرانی ها در فضا؟
در همین راستا هم قرار است ظفر پیام ایرانی ها را به فضا ببرد. پیامی که هر ایرانی باید پیشنهاد آن را بدهد. آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته: قرار است ماهواره ظفر در کنار ماموریت‌های تحقیقاتی، یک پیام نیز مخابره کند. چه پیامی؟ هر چه شما بخواهید! وی گفت: لطفاً با ثبت نام در ZafarPlus.Ir یا شبکه‌های اجتماعی با هشتگ صدای ایران، پیام خود را حداکثر یک دقیقه به ما بگویید. جهرمی افزود: بهترین‌ها از ظفر منتشر می‌شوند.