«ابتکار» از نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی گزارش می‌دهد

منافع جناحی علیه منافع ملی
الهام برخوردار
پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و لوایح چهارگانه آن در ایران به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور تبدیل شده است و حاشیه آن در عرصه سیاسی سال‌هاست دامن کشور را گرفته است. هر از چندگاهی به صدر اخبار کشور برمی‌گردد اما دوباره به فراموشی سپرده می‌شود تا اینکه این کارگروه بین‌المللی به ایران هشدار می‌دهد و وقت تعیین می‌کند. پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف موضوع سال‌های اخیر نیست بلکه به زمان دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد اما تا به حال نسبت به این لوایح در کشور تعیین تکلیف نشده است و هربار سخن از پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و لوایح آن می‌شود مخالفان به شدت مقابله کرده و حتی موافقان را مورد شدیدترین نقدها قرار می‌دهند.
پولشویی از جمله مفاسد اقتصادی موجود در جوامع است که اثرات بسیار مخربی بر سلامت اقتصادی یک جامعه گذاشته و مشکلات جبران‌ ناپذیری را به بار می‌آورد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه با تاکید بر لزوم پیوستن ایران به لایحه بین‌المللی مبارزه با پولشویی، گفته بود: «فکر می‌کنم پشت برخی از این مخالفت‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت است در کشور ما و از پولشویی خیلی‌ها منفعت برده‌اند». همین سخنان باعث شد تا انتقادهای تند مخالفان لوایح اف‌ای‌تی‌اف متوجه محمدجواد ظریف شود.


این اظهارات وزیر امور خارجه به مذاق عده‌ای خوش نیامد و در ابتدا با واکنش رسانه‌ای و سپس سخنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. عده‌ای در موافقت با اظهار نظر وزیر خارجه و عده‌ای در مخالفت با او سخن گفتند. برخی از مخالفان صحبت‌های ظریف درباره پولشویی گسترده را تهمتی بزرگ به نظام دانستند. اما در همان زمان محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به این حملات گفت: «بنابر گزارش مرکز مبارزه با پولشویی از اردیبهشت 1391 تا پایان خرداد 1397 حدود 14 هزار میلیارد تومان پولشویی برای فرار مالیاتی در کشور شناسایی و در قالب 145 پرونده تعیین تکلیف شده است.»
این ماجراها همچنان ادامه دارد تا جایی که در روز گذشته وقتی وزیر خارجه در جلسه علنی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حضور یافت نیز دوباره تکرار شد و محمدجواد ظریف درباره سوال مجتبی ذوالنوری درخصوص ادعای وجود پولشویی در کشور گفت: در دنیا به خاطر اینکه کنوانسیون‌های مربوط به پولشویی را امضا نمی‌کنیم دولت جمهوری اسلامی متهم به پولشویی است اما من تاکید کرده‌ام دولت و نظام جمهوری اسلامی از این اتهام مبرا هستند اما در کشور منافعی هم وجود دارد که مانع امضا معاهدات می‌شود.
ظریف با این توضیح که آنچه من درمورد پولشویی گفتم با آنچه برخی ادعا می‌کنند متفاوت است، گفت: امروز دشمن کل ملت ایران را نشانه گرفته است. فاجعه ترور شهید سلیمانی، فاجعه کرمان و فاجعه هواپیمای اوکراینی که 176 خانواده را داغدار کرد باید ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. در هند به من گفتند در 430 شهر هند برای شهید سلیمانی مراسم گرفته شده است. این وحدت را در چنین شرایطی که استبداد علیه همه ملت ایران شمشیر را از رو بسته است باید حفظ کنیم. همه ما با عقاید مختلف زیر یک پرچم زندگی می‌کنیم.
وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود درمورد وجود پولشویی در ایران گفت: من در آنجا ضمن مبرا دانستن نظام و دولت جمهوری اسلامی از اتهام پولشویی تاکید کردم منابعی در ایران پولشویی انجام می‌دهند اما این به خاطر تحریم‌های آمریکاست. زمانی که از بانک کونلون ۶ درصد برای یک ترنزاکشن کمیسیون در نظر گرفته است اما با ۱۵ تا ۲۰ درصد این ترنزاکشن برای ایران هزینه برمی‌دارد، ۱۴ درصد اختلاف کجا می‌رود. آمریکایی‌ها باید بدانند که با تحریم خود باعث شدند چنین پولشویی‌هایی در ایران تقویت شود. وی با خطاب قرار دادن نماینده سوال کننده گفت: چرا جنایت آمریکا را در تقویت پولشویی به پای ظریف می‌نویسید. این واقعیت است که چنین مراوداتی که به دلیل تحریم ناچار به انجام آن هستیم پولشویی است اما دامن نظام از این مسئله پاک است و این پولشویی‌ها گردن آمریکاست.
درواقع وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیوستن به FATF معتقد است که خودکشی کردن از ترس مرگ را نباید پذیرفت و نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها و فضاسازی‌های عده‌ای که منافع‌شان به خطر افتاده است قرار گرفت. اما مخالفان پیوستن ایران به این لوایح همچنان بر مواضع و مخالفت خود تاکید دارند و تا به حال نیز موفق بوده‌اند. اما این لوایح موافقانی نیز دارد و آنها هرکدام دلایل و مستندات خود را بر لزوم پیوستن ایران به آنها را بیان می‌کنند. از جمله این افراد احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او پیش از این درباره سخنان ظریف گفته بود: حتماً کسانی که اهل فساد هستند چون شبکه‌ای شده‌اند و سازمان‌یافته عمل می‌کنند، تلاش می‌کنند با لایحه‌ای که پولشویی را محدود می‌کند، مخالفت شود. این هم حرف درستی است که آقای ظریف گفته است.
همچنین دیاکو حسینی کارشناس امور بین‌المللی با تاکید بر اینکه در کشوری که قوانین و استانداردهای سخت‌گیرانه علیه پولشویی وجود ندارد و شفافیت مالی تضمین نشده، پولشویی یک امر رایج است، گفت: اگر شاهد و مدرکی برای پولشویی وجود نداشته باشد باید تعجب کنیم. در چنین کشورهایی وارد شدن پول‌های کثیف، پول‌های آلوده و پول‌های سیاه به سیستم مالی آنقدر طبیعی است که ممکن است همه مردم و فعالان اقتصادی حتی متوجه ناسالم بودن این پول‌ها نباشند.
درواقع اکثر قریب به‌ اتفاق کارشناسان و آگاهان به مسئله مطرح‌ شده، بر این باورند که منافع کلان عده‌ای با تصویب لوایح مربوط به پیوستن به FATF به خطر خواهد افتاد و این یک واقعیت روشن و واضح است.
تفاهم بر سر موضوعات کلان یکی از الزامات توسعه هر کشوری است اما متاسفانه در کشور نسبت به برخی از مسائل نگاه دوگانه و متفاوتی وجود دارد. درواقع مخالفان حتی در مسائل کلان کشوری منافع جناحی و جریانی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و با تمام توان تلاش می‌کنند که این لوایح تصویب نشود. حتی افرادی که در دولت قبل از موافقان پیوستن ایران به این لوایح بودهند حالا به یکی از مخالفان اصلی و سرسخت آن در این دولت تبدیل شده‌اند. به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند در دولت بعدی که به زعم خود دولت آنها خواهد بود این لوایح را تصویب کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از شایعه وایتکس تا آفلاتوکسین در شیر گزارش می‌دهد سایه بی‌اعتمادی بر سر محصولات لبنی محمدرضا ستاری رمزگشایی از اقدام برجامی اروپا «ابتکار» از نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی گزارش می‌دهد «ابتکار» از دلایل کاهش معاملات و افزایش قیمت خودرو گزارش می‌دهد قفل معاملات بر در بازار خودرو چرا شاعران ایرانی دیگر چندان به مضامین اجتماعی نمی‌پردازند؟ سنگ‌هایی زیر پای لنگ شعر تسهیلات 240 میلیونی مسکن هم دردی را دوا نمی‌کند پابرجا بودن چالش قدرت خرید مسکن گمانه‌زنی‌ در مورد توافق گروه‌های عراقی بر سر انتخاب نخست‏وزیر جدید گام بغداد برای عبور از انسداد سیاسی اولتیماتوم جدی ایران به اروپا و واکنش روسیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان حج: ایستادگی ملت ایران آمریکا را عصبانی کرده است سخنگوی وزارت خارجه: دستگاه دیپلماسی در مورد FATF تصمیم‏گیر نیست ذوالنوری: موشکی که به هواپیما خورد یک موشک ریز بود که خود خلبان هم نفهمید! رئیس قوه قضاییه: نماز جمعه اخیر تهران از روزهای به یادماندنی انقلاب شد سرلشکر سلامی: «شهید سلیمانی» زنده‌تر از قاسم سلیمانی و برای دشمن خطرناک‏تر از گذشته است