سخنگوی وزارت خارجه: دستگاه دیپلماسی در مورد FATF تصمیم‏گیر نیست

سید‏عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی ممکن است اروپا پرونده ایران در ارتباط با برجام را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد؟ خاطر‏نشان کرد: در حال حاضر چنین چشم‏اندازی را نمی‌بینیم. دست آنها از لحاظ حقوقی و فنی در این زمینه خالی است و فکر می‌کنم موفقیت آنها در مورد اقدامی که شما به آن اشاره کردید با توجه به ریسکی که در آن وجود دارد بسیار پایین است. البته باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد. وی در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق افتاد ایران چه می‌کند؟ اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی افتاد ما نیز برنامه‌های خاص خود را داریم و می‌دانیم چه کار کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مباحث مطرح‏شده در کشور در ارتباط با اقدام سفیر انگلیس مبنی بر حاضر‏شدن در تجمعی در دانشگاه امیر‏کبیر و تقاضای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط تهران و لندن با توجه به این موضوع گفت: اقدامی که سفیر انگلیس انجام داد خلاف شئونات دیپلماتیک و اقدامی غیرمتعارف بود. ‏وی در پاسخ به این سوال که اصرار برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش سطح روابط ایران و انگلیس دست وزارت خارجه را برای انجام امور نمی‌بندند و باعث ایجاد محدودیت برای این وزارتخانه نمی‌شود، گفت:‏ اگر تصمیمی گرفته شود و اتفاقی بیفتد وزارت خارجه در چارچوب آن عمل می‌کند و در این ارتباط باید صبر کرد و دید تصمیم نظام در این ارتباط به چه سمت‏و‏سویی است. اگر مصلحت ایجاب کند که کاری انجام دهیم در انجام آن درنگ نمی‌کنیم. ما ممکن است با برخی از اظهارنظرها و طرح‌های مطرح‏شده مخالف باشیم. ما هم نظرات خود را بیان می کنیم و آنچه را که تصمیم گرفته می‌شود اجرایی و عملیاتی می‌کنیم و در واقع تابع تصمیماتی‏ هستیم که نظام می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در مجامع بین‏المللی از سوی وزارت خارجه گفت: پیگیری این موضوع به نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل محول شده است. موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد نخست‏وزیر انگلیس مبنی بر اینکه مذاکرات جدیدی بین ایران و غرب برگزار شود و توافق حاصله به عنوان توافق ترامپ نامگذاری شود گفت: همین که بخواهند اسم یک فرد را روی توافق بگذارند نشان می‌دهد نباید روی چنین مسئله‌ای حساب باز کرد. وی با بیان اینکه در زمینه برجام نیز جمهوری اسلامی با اوباما توافق نکرد؛ بلکه توافق با دولت آمریکا بود، اظهار کرد: چنین پیشنهادی برای ما مسموع نیست.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با موضوع FATF و این که در چند هفته آینده فرصت ایران در ارتباط با این موضوع تمام می‌شود گفت: وزارت خارجه در این زمینه تصمیم‌گیر نیست و کاری نمی‌تواند انجام دهد. در ارتباط با این موضوع وزارت خارجه به عنوان دیده‏بان نظام آنچه را که دیده بود و فکر می‌کرد باید به مقامات مربوطه ارائه دهد ارائه داده است.


سخنگوی وزارت خارجه در مورد شکایت عراق از ایران به خاطر حمله به پایگاه آمریکایی عین‏الاسد در عراق گفت: اقدام دفاعی ما و پاسخ قاطعی ما به آمریکایی‌ها به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. ولی علت این که آنها بیانیه دادند و شکایت کردند را بایستی شما از مقامات این کشور بپرسید.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی روزهای اخیر شاهد خروج برخی از ایرلاین‌های خارجی از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران شده‌ایم و آیا وزارت خارجه به سازمان هواپیمایی برای بازگشت این ایرلاین‌ها کمک خواهد کرد گفت: یکسری اقدامات انجام شده است. این ایرلاین‌ها اقدامی شتاب‏زده انجام دادند، ولی با گذشت زمان و مشخص شدن اهمیت آسمان ایران و کلیت ایران، آن‏ها بازمی‌گردند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تصمیم AFC (کنفدراسیون آسیا) مبنی بر این که حق میزبانی در جریان مسابقات فوتبال باشگاهی از ایران با ادعای عدم امنیت در ایران گرفته شود گفت: بهانه‌ای که در این زمینه آورده شده فنی نیست؛ بلکه به سمت سیاسی شدن رفته است. وی با اشاره به تصمیم باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال در این زمینه و اقداماتی که آن‏ها در این ارتباط انجام داده‌اند اظهار کرد: ما از اقدامات آنها حمایت می‌کنیم. دولت به تصمیم باشگاه‌ها احترام می‌گذارد و البته به آن‏ها کمک می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از شایعه وایتکس تا آفلاتوکسین در شیر گزارش می‌دهد سایه بی‌اعتمادی بر سر محصولات لبنی محمدرضا ستاری رمزگشایی از اقدام برجامی اروپا «ابتکار» از نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی گزارش می‌دهد «ابتکار» از دلایل کاهش معاملات و افزایش قیمت خودرو گزارش می‌دهد قفل معاملات بر در بازار خودرو چرا شاعران ایرانی دیگر چندان به مضامین اجتماعی نمی‌پردازند؟ سنگ‌هایی زیر پای لنگ شعر تسهیلات 240 میلیونی مسکن هم دردی را دوا نمی‌کند پابرجا بودن چالش قدرت خرید مسکن گمانه‌زنی‌ در مورد توافق گروه‌های عراقی بر سر انتخاب نخست‏وزیر جدید گام بغداد برای عبور از انسداد سیاسی اولتیماتوم جدی ایران به اروپا و واکنش روسیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان حج: ایستادگی ملت ایران آمریکا را عصبانی کرده است سخنگوی وزارت خارجه: دستگاه دیپلماسی در مورد FATF تصمیم‏گیر نیست ذوالنوری: موشکی که به هواپیما خورد یک موشک ریز بود که خود خلبان هم نفهمید! رئیس قوه قضاییه: نماز جمعه اخیر تهران از روزهای به یادماندنی انقلاب شد سرلشکر سلامی: «شهید سلیمانی» زنده‌تر از قاسم سلیمانی و برای دشمن خطرناک‏تر از گذشته است