معمای سربازان آمریکایی مجروح

آفتاب یزد- گروه سیاسی: این روزها کلیدواژه «عین الاسد» را اگر در خبرگزاری‌ها سرچ کنیم، با هربار سرچ احتمال دارد یک تغییر ایجاد شود و آنهم تعداد مصدومان سربازان آمریکایی این پایگاه براثر حمله حدود یک ماه پیش ایران به این عین الاسد است. درحالی که آمریکا در نخستین ساعات بعد از این حمله اعلام کرد هیچ‌گونه مجروح یا کشته‌ای براثر حملات موشکی در میان نیروهایش در این پایگاه دیده نمی‌شود اما حالا کم کم اخبار متفاوتی دیده می‌شود. پنجم بهمن پنتاگون[وزارت دفاع آمریکا] روز جمعه اعلام کرد که تشخیص داده شده است ۳۴ تن از سربازان آمریکایی در جریان حمله هوایی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق دچار ضربه و جراحاتی در ناحیه مغز شده‌اند. جاناتان‌هافمن، سخنگوی پنتاگون گفت که هشت تن از این افراد که پیش از این [برای درمان] به آلمان فرستاده شده بودند، به آمریکا بازگردانده شده‌اند. نهم بهمن عدد مجروحین عوض شد. پنتاگون با صدور بیانیه‌ای اذعان کرد که ۵۰نظامی آمریکایی در حمله ماه گذشته ایران به پایگاه عین‌الاسد آسیب مغزی دیده‌اند که ۱۶ نفر بیشتر از آمارهای پیشین است. دیروز بار دیگر آمار تغییر کرد. به نقل از شبکه
سی.ان.ان، دو تن از مقامات رسمی آن کشور بر اساس آخرین اطلاعات، اذعان کرده‌اند که در ۶۴ تن از نظامیان آمریکایی که زمان حمله در عین الاسد بوده‌اند، علایم آسیب مغزی مشاهده شده است.
این آمار درحالی دائما درحال تغییر است که پیش از این مقاماتی در ساختار سیاسی آمریکا نسبت به آن هشدار داده‌اند. این ماجرا به فرصتی برای نامزهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده تا از آن علیه رقیب خود یعنی دونالد ترامپ استفاده کنند و بی جهت نیز آنها بیش از دیگران جزئیات میزان مجروحین را دنبال می‌کنند. الیزاب وارن که در نظرسنجی‌های انتخاباتی میان نامزدهای دموکرات در رتبه دوم و گاه سوم قرار می‌گیرد در توئیتر نوشته بود:« ترامپ زمینه ساز یک مناقشه با ایران بود و سپس جراحات نظامیان ما را که در نتیجه آن اتفاق افتاد، پنهان کرد و آن را دست‌کم گرفت. این وحشتناک است. من در سنا تلاش کردم تا درمان صدمات مغزی آنها (مجروحان) را ارتقا دهم و به عنوان رئیس جمهور نیز به جنگ‌هایی که موجب آن شده، پایان خواهم داد.» جو بایدن معاون باراک اوباما که او هم کاندیدای حضور در انتخابات نوامبر 2020 است نیز جز اولین کسانی بود که آسیب مغزی به تعدادی از سربازان آمریکایی را رسانه‌ای کرد. او در توئیتی نوشته بود:« سربازان آمریکایی که در حمله موشکی ایران آسیب دیده‌اند، جراحات مغزی دارند. حال ترامپ این جراحات را سردرد خطاب می‌کند! ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که به سربازان وظیفه‌مان احترام بگذارد و به وظیفه مقدس‌مان برای رسیدگی به جنگجویان زخمی احترام بگذارد.» علاوه برای کاندیداهای دموکرات، سناتورهای این حزب نیز به ماجرای عین الاسد واکنش نشان داده‌اند. کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی به تازگی گفت که ترامپ هفته‌ها با انکار این که کارکنان آمریکایی در پی این حمله به پایگاه عین‌الاسد در عراق آسیبی دیده‌اند و با کم‌اهمیت جلوه دادن شدت آن، موجب انحراف افکار عمومی آمریکا شد.
به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز باید منتظر تغییراتی در آمار مجروحین حمله به عین الاسد باشیم به ویژه اینکه با داغ و ملتهب شدن فضای انتخاباتی در آمریکا کاندیداها و سناتورهای دموکرات قطعا با وسواس بیشتری اخبار این حوزه را دنبال خواهند کرد تا هر خبر جدیدی را رسانه‌ای کنند. حساسیت افکار عمومی ایالات متحده نسبت به کشته یا مجروح شدن سربازان آمریکایی به ویژه در خاورمیانه موجب شده تا دموکرات‌ها تلاش کنند از این ماجرا حداکثر استفاده را علیه ترامپ بکنند.