هدف از تحریم سازمان انرژی اتمی

مهدی مطهرنیا‪-‬ آمریکا در جدیدترین اقدام خود ، علیه سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن تحریم‌هایی اعمال کرد. اکنون طبق قوانین دارایی‌های آن‌ها در آمریکا مسدود می‌شود. علاوه بر این، هرگونه معامله با اشخاص ثالث با آن‌ها در معرض تحریم‌های ثانویه قرار دارد. اما این تحریم با سایر تحریم‌هایی که تاکنون علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است چه تفاوتی دارد؟
آمریکا اساسا می خواهد تا امکان تحرک ایران را چه در صحنه انرژی هسته ای و همچنین انرژی فسیلی از ایران بگیرد . برای همین اکنون بعد از تحریم نفت ایران، نوبت به سازمان انرژی اتمی و رئیس آن رسیده است آن هم با توجه به اینکه ایران پیشتر گام نهایی خود را در کاهش تعهدات برجامی اش نیز برداشته است و عملا اعلام کرد بنا نیست برای فعالیت های هسته ای خود محدودیتی قائل شود .
ایالات متحده تلاش دارد با ایجاد فضای تحریمی علیه ایران از منظر اقتصادی، وضعیت ایران را به حالت ورشکسته اقتصادی کشانده و مقامات را مجبور کند تا شرایط آمریکا را برای مذاکره پذیرا باشند یا وارد یک منازعه جهانی شوند. به عبارتی آمریکا به دنبال آن است که محاصره اقتصادی
ایران را در چارچوب محدود کردن کامل همکاری های


بین المللی با ایران و محاصره منطقه ای
تهران به دکترین چالش ایران به دشمن نظام بین المللی تبدیل و زمینه های تحریک جمهوری اسلامی به رودررویی و یا دیکته کردن شرایط آمریکا به نظام جمهوری اسلامی را هموارکند .
اکنون که آمریکایی ها می‌خواهند حضور را تثبیت و زمینه های بهره‌مندی از این حضور تثبیت شده، جهت انتقال قدرت خود به شرق آسیا را رقم بزنند ایران به عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک آمریکا مطرح می‌شود.
این روزها سازمان انرژی اتمی ایران و شخص علی اکبر صالحی به عنوان یکی از چهره های مطرح در حوزه هسته ای ایران نیز تحریم شده‌اند تحریم هایی که باید آن را تکمیل کننده تحریم های دیگر بدانیم . شاید گفته شود این تحریم ها بیشتر سمبلیک است و آمریکا تلاش می‌کند این تحریم‌های سمبلیک را انجام دهد تا بتواند براساس آن ها زمینه ساز ایجاد فضای تبلیغاتی بیشتر شود.