هفته‌ها بعد از تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح، اکثریت سناتورهای جمهوری خواه با رای منفی به احضار شهود جدید به نفع رئیس جمهور آمریکا عمل کردند

سنا راه تبرئه ترامپ را باز کرد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: راه برای تبرئه ترامپ باز شد، بعد از هفته‌ها کشمکش و سروصدا در رسانه‌های آمریکایی که دموکرات‌ها در آن نفوذ ویژه‌ای دارند حالا مجلس سنا ادامه دعوت از شهود در پرونده استیضاح ترامپ را رد کرده است. ژانویه 2017 زمانی که ترامپ به ریاست کاخ سفید رسید هر دو مجلس کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا در اختیار جمهوری خواهان بود و اصطلاحا مزاحمی بر سر برنامه‌های رئیس جمهور آمریکا دیده نمی‌شد. اما پاییز 2018 با برگزاری انتخابات کنگره دموکرات‌ها توانستند مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند تا یک جایگاه قانونی برای به چالش کشیدن ترامپ داشته باشند. دموکرات‌ها که نتیجه انتخابات 2016 و شکست هیلاری کلینتون آنها را بهت زده کرده بود از ابتدا به دنبال استیضاح ترامپ بودند ابتدا شائبه همکاری رئیس جمهور آمریکا با روسیه برای پیروزی در انتخابات را مطرح کردند اما بعد از گمانه زنی‌های بسیار و تحقیقات که رابرت مولر عهده‌دار آن بود ترامپ از این اتهام تبرئه شد و دست دموکرات‌ها برای استیضاح او به جایی بند نشد. با این حال درز اطلاعاتی از مکالمه و گفت‌وگوها میان ترامپ و رئیس جمهور اوکراین این بار فرصتی را برای دموکرات‌ها فراهم کرد تا استیضاح ترامپ را دست کم در اذهان تجسم کنند. آنطور که در افشاگری‌ها مشخص شده ترامپ در گفت‌وگو با رئیس جمهور اوکراین کمک و حمایت‌های ایالات متحده از کیف را منوط به این کرده تا اوکراین اطلاعاتی را درباره پرونده پسر جو بایدن که در این کشور است به ترامپ بدهد. ترامپ می‌خواسته از این اطلاعاتی که احتمالا مربوط به فساد پسر بایدن است علیه رقیب خود در انتخابات استفاده کند. جو بایدن معاوون باراک اوباما کاندیدای انتخابات 2020 است که هم اکنون نیز در نظرسنجی‌ها میان دموکرات‌ها بیشترین شانس را برای رویارویی نهایی در نوامبر برابر دونالد ترامپ دارد.
> راه شهود جدید بسته شد
آنچه در روزهای اخیر موضوع استیضاح را بیشتر


پر تب و تاب کرده بود موضوع
احضار شهود جدید بود، جایی که گفته می‌شد جان بولتون قرار است شهادتی مهم را علیه ترامپ بدهد که چه بسا پرونده استیضاح را وارد فاز جدیدی کند! اما دیروز مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوری خواهان است مجال نداد چنین فرصتی پیش‌اید که شاید بولتون از رئیس سابقش انتقام بگیرد و چه بسا این جان بولتون باشد که دل دموکرات‌ها خشنود می‌کند؛ مردی که همیشه مخالف سرسخت دموکرات‌ها بوده است! ۵۱سناتور جمهوری‌خواه در برابر ۴۷ سناتور دموکرات و دو سناتور جمهوری‌خواه که به آنها پیوسته بودند، ایستادند و به این ترتیب جلسات استیضاح دونالد ترامپ رو به پایان به نظر می‌رسد. استیضاح ترامپ با رای منفی جمهوری‌خواهان به احضار شهود عملا به بن‌بست خواهد انجامید. دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ دست کم به ۶۷ رای نیاز دارند؛ یعنی ۲۰ رای را باید از اردوی جمهوری‌خواهان جذب کنند. این در حالی است که میت رامنی، سناتور ایالت یوتا و سوزان کالینز، سناتور ایالت مین تنها جمهوری‌خواهانی بودند که همراه با ۴۷ سناتور دموکرات خواستار احضار شهود شدند.
> دیگر نیازی نیست
روز چهارشنبه رای‌گیری نهایی سنا درباره استیضاح ترامپ انجام می‌شود. «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنا، در این باره گفت:‌ دیگر نیازی نیست سنا پرونده تحقیقات را مجددا بگشاید. در روزهای آینده دادرسی استیضاح ترامپ
جمع‌بندی شده و به پایان می‌رسد. از سوی دیگر چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا گفت: «آمریکا این روز نامیمون را به یاد خواهد داشت که سنا به مسئولیت‌هایش عمل نکرد، روزی که سنا از حقیقت روی برگرداند. او افزود: «برای رای‌گیری سنا درباره عدم حضور شاهدان و عدم ارائه اسناد در جریان محاکمه استیضاح به منزله خیانت است و فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود.» جنگ بر سر حضور شاهدان در جلسات استیضاح در سنا یک هفته پیش با انتشار گزارش‌هایی درباره جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بالا گرفت. براساس این گزارش‌ها آقای بولتون اطلاعاتی را درباره رسوایی بده بستان آقای ترامپ و دولت اوکراین در اختیار دارد که می‌تواند موقعیت رئیس جمهوری آمریکا را به شدت تضعیف کند. براساس این گزارش‌ها، بولتون در کتاب در دست چاپ خود نوشته است که رئیس جمهوری مستقیما برنامه‌ کسب اطلاعات از اوکراین را برای تخریب
جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش هدایت و رهبری می‌کرده است.
> رای دموکرات‌ها به ترامپ؟
درحالی که شواهد حاکی از این است اکثریت جمهوری خواهان از ترامپ در رای‌گیری نهایی نیز حمایت می‌کنند حالا یک چالش دیگر هم به وجود آمده که شاید رئیس جمهور آمریکا بتواند از این معرکه استیضاح برای خودش نفعی ببرد. همه چشم‌ها به چند دموکراتی دوخته خواهد شد که ایالت‌هایی را با گرایش جمهوری خواه نمایندگی می‌کنند و تلویحا از احتمال رای خود به تبرئه رئیس جمهوری صحبت کرده‌اند. هر رای مثبت دموکرات به تبرئه رئیس جمهوری یک پیروزی نمادین برای رئیس جمهوری خواهد بود و به احتمال زیاد ابزاری تبلیغاتی در کارزار انتخاباتی او خواهد شد. در همین حال سناتور لیزا مرکوسکی از ایالت آلاسکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:«مجلس نمایندگان تصمیم گرفت بندهای اتهامی برای استیضاح را شتابزده و پرایراد به سنا بفرستد. من با احتیاط نیاز به شاهدان و اسناد بیشتر را بررسی کردم تا کمبودهای این روند جبران شود اما نهایتا تصمیم گرفتم که به این طرح رای ندهم.»
> ادامه افشاگری‌های کتاب بولتون
درحالی که حالا بولتون شانسی برای حضور در سنا و محاکمه رئیس سابقش ندارد نیویورک تایمز گزارشی از کتاب در دست چاپ او منتشر کرده و به افشای برخی بخش‌های آن پرداخته است. این روزنامه نوشته «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این دستور را در جریان نشستی در مه ۲۰۱۹ میلادی که در دفتر ریاست جمهوری برگزار شده بود، به جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت این کشور داده بود. بولتون در این کتاب نوشته که مایک مولوینی، رئیس دفتر موقت و پت سیپولون، مشاور کاخ سفید که رهبری دفاع از ترامپ در محاکمه استیضاح سنا را نیز بر عهده دارد، در این نشست حضور داشتند. بولتون نوشته که او این تماس تلفنی را برقرار نکرد.» ظاهرا ترامپ به بولتون گفته بود که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تماس بگیرد و مطمئن شود که وی با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ دیدن کرده است؛ جولیانی به انجام یک سیاست خارجه سایه در اوکراین متمرکز بر کسب اطلاعات مخرب علیه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا متهم شده است. از سوی دیگر بر اساس بیانیه‌ای که به دست پایگاه خبری هیل رسیده، ترامپ این ادعای تازه مطرح شده از سوی بولتون که در سپتامبر سال گذشته کاخ‌سفید را ترک کرده بود، رد کرد. ترامپ در این بیانیه گفت:«من هرگز به جان بولتون دستور ندادم تا نشستی برای رودی جولیانی، یکی از بزرگ‌ترین مبارزان با فساد در آمریکا و بهترین شهردار تاریخ نیویورک با رئیس جمهوری اوکراین فراهم کند. چنین نشستی هرگز رخ نداده است.» جولیانی نیز در مصاحبه‌ای مختصر با روزنامه نیویورک تایمز گفت که این ادعا درباره نشستی با حضور مولوینی و سیپولون به ضرس قاطع خلاف واقع است. همزمان دیروز در خبرها آمد براساس گزارش‌های متعدد، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین که در کانون تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ قرار داشت، از سمتش در وزارت خارجه این کشور بازنشسته ‌شد. ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین ظرف دو هفته گذشته بازنشسته شده بود و زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است. او نقش مهمی در تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ ایفا کرد و شاهد پرونده او شد و درباره تعاملات رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص اوکراین و همچنین برکناری‌اش از سمت سفیری سخن گفت. او پس از آنکه تاکید کرد درخواست‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ برای تحقیقات از خانواده بایدن توسط کی‌یف وارد کانال‌های رسمی شود در مه ۲۰۱۹ از سمتش عزل شد.
> خودشان را بی‌آبرو کردند
به رغم رای سنا تلاش‌ها علیه ترامپ ادامه دارد، جیمز کومی رئیس سابق اف بی‌آی که دونالد ترامپ اندکی بعد از تصدی ریاست جمهوری او را اخراج کرد در سرمقاله‌ای مواضعی تند را علیه ترامپ اعلام کرد. آمریکایی‌ها این فرصت را دارند تا درباره ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ تصمیم بگیرند. مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را استیضاح کرد و اگرچه احتمالا سنا او را تبرئه می‌کند، آمریکایی‌ها می‌توانند شاهد همه اینها باشند. رسانه آزاد از سوی متمم نخست قانون اساسی که به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا حقیقت را بدانند، حفاظت می‌شود. مدیر سابق اف.بی.آی همچنین نوشت:«آنها می‌توانند حقایق و روندها را ببینند و تصمیم بگیرند. در نوامبر، آمریکایی‌ها با اطلاعات کامل این فرصت را دارند تا تصمیم بگیرند چه نوع کشوری هستیم و از رهبرانمان چه انتظاری داریم.» نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به عنوان رهبر دموکرات‌های کنگره را باید بازنده بزرگ ماجرای استیضاح ترامپ دانست، او برای پیشرفت این مسیر قمار سیاسی کرد و با اینکه مشخص بود سنا به آن رای مخالف خواهد داد خواستار ادامه روند شد. او دیروز در واکنش به رای‌گیری ترامپ گفت:« بدون شاهدان بیشتر محاکمه مناسبی برای دونالد ترامپ در کار نخواهد بود. دونالد ترامپ تبرئه نخواهد شد. اگر شما قرار نباشد که محاکمه‌ای داشته باشید پس شما قابل تبرئه شدن نیستید و اگر هم قرار نباشد که شاهدان و اسناد بیشتری ارائه شوند، پس در اینجا شما یک محاکمه ندارید. آیا رئیس جمهور آمریکا درست را از غلط تشخیص می‌دهد؟ من اینطور فکر نمی‌کنم.» پلوسی به تیم وکلای رئیس جمهور آمریکا حمله کرده و گفت: «آنها خودشان را بی‌آبرو کردند.»
> کمک میلیون دلاری به اوکراین
همزمان با این کشمکش‌های سیاسی میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان که اوکراین محور آن است ادامه کمک مالی به این کشور در بودجه جدید آمریکا نیز در پیشنهاد دولت ترامپ مطرح شده است. یکی از مقام‌های دفتر مدیریت و بودجه آمریکا تایید کرد که پیشنهاد بودجه ۲۰۲۱ دولت شامل فهرست کمک در سطوح کنونی است که شامل ۲۵۰ میلیون دلار از طریق پنتاگون و ۱۱۵ میلیون دلار از طریق برنامه تامین مالی نظامی خارجی وزارت خارجه آمریکاست. دولت واشنگتن قصد دارد تا پیشنهاد اختصاص ۱۱۵ میلیون دلاری در قالب کمک امنیتی وزارت امور خارجه به اوکراین را پس از تلاش برای کاهش آن در دو بودجه قبلی مطرح کند. کنگره آمریکا سال گذشته میلادی کاهش پیشنهادی تامین مالی وزارت خارجه برای اوکراین را رد کرد و برای سال مالی ۲۰۲۰، مبلغ ۱۱۵ میلیون دلار منظور کرده است.
جدال بر سر قدرت میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان با نزدیکی به انتخابات پاییز 2020 قطعا رو به فزونی خواهد رفت. دموکرات‌ها تلاش کردند با مانور روی ماجرای استیضاح ترامپ دست کم در جنگ روانی برگ برنده‌ای علیه ترامپ در افکار عمومی داشته باشند. اینکه تا همینجای کار آنها چقدر موفق بودند فعلا قابل پیش‌بینی نیست، اگرچه برخی نظرسنجی‌ها حاکی از این است که ترامپ بازنده انتخابات خواهد بود، اما دموکرات‌ها نمی‌توانند دلخوش به این نظرسنجی‌ها باشند. آنها براساس نتایج معتبرترین شرکت‌های نظرسنجی آمریکا تا شب انتخابات 8 نوامبر 2016 پیروز میدان بودند اما آنچه یک شب بعد بر صفحه تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها نقش بست، پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ بود!