رئیس دولت‌های نهم و دهم در مورد ریزترین مسائل ورزشی و اجتماعی ایالات متحده در توئیتر اظهارنظر می‌کند

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران یا آمریکا؟!
آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ وقتی به رغم برخی توصیه‌ها برای ریاست جمهوری 1396 کاندیدا شد، خیلی‌ها گفتند محمود احمدی نژاد خودکشی سیاسی کرد، اگر نگوییم خودکشی اما دست کم فعلا او در یک کُما سیاسی به سر می‌برد. با بازداشت دو یار غارش یعنی حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی او دیگر همچون قبل سروصدا هم ندارد، روزگار بست نشینی تمام نشده، از سفرهای شهرستانی پر آب و تاب هم خبری نیست، ویدیوهای ضبطی که خط و نشان بکشد و از افشاگری بگوید هم خیلی وقت است که بر صفحه سایت او یا دولت بهار ظاهر نشده، آنچه برای احمدی نژاد مانده تنهایی توئیت‌هایی است که اغلب ریزترین مسائل غیرسیاسی آمریکا را پوشش می‌دهد. دوران ریاست جمهوری‌اش را با یک‌گذار استراتژیک آغاز کرد، سیاست چرخش به شرق در واقع از دل دولت او بیرون آمد، محمود احمدی نژاد وارث دولت اصلاحات بود که با دیپلماسی فعال توانسته بود رابطه ایران با غرب را به رغم تنش‌ها بهبود بخشد اما احمدی نژاد از همان ابتدا خط قرمز روی غرب کشید گویی چشمش را به روی این نیمکره از زمین بسته بود. حالا اما مدتی است اوضاع تفاوت کرده، چشم احمدی نژاد به آوازخوان‌های آمریکایی، رپرها و بسکتبالیست‌های NBA‌ است. رئیس جمهور سابق به تازگی قهرمانی یک تیم در بسکتبال NBA را تبریک گفته، خبری که اگر او به آن نمی‌پرداخت بعید بود بیشتر از گوشه کنار سایت‌های ورزشی جایگاه بهتری بیابد. احمدی نژاد توئیت کرده:«قدرت‌های جهانی سعی می‌کنند بین همه اختلاف و نفرت ایجاد کنند، اما ورزش می‌تواند همه را متحد کند. من از این فرصت استفاده می‌کنم تا یک فصل جالب توجه را به تیم سن‌فرانسیسکو تبریک بگویم و یک تبریک ویژه به پاتریک ماهومس و تیم چیف و شهر کانزاس‌سیتی برای پیروزی در سوپر بول۵۴». اینکه قهرمانی سن‌فرانسیسکو به قدرت‌های جهانی و رفع اختلافات توسط ورزش را بهم وصل کنید اقدامی است که احتمالا فقط از احمدی نژاد بر می‌آید. او چند روز قبل نیز در واکنش به درگذشت کوبی برایانت فوق‌ستاره بسکتبال دنیا در سانحه سقوط بالگرد در توئیتر نوشت:«من به خانواده برایانت و شهر لس‌آنجلس تسلیت می‌گویم. کوبی برایانت واقعاً بزرگتر از بسکتبال بود، از شنیدن خبر‌های غم‌انگیز درباره کوبی، جیجی، جان آلتوبلی و بقیه مسافران ناراحت شدم. همه دلشان برای آن‌ها تنگ خواهد شد.» جزئیاتی که احمدی نژاد این روزها از آمریکا دنبال می‌کند و البته به آن واکنش نشان می‌دهد را در صفحه توئیتر باراک اوباما که رئیس جمهور سابق ایالات متحده است هم نمی‌توان یافت.
> احمدی نژادی‌ها چه می‌کنند؟
از آن احمدی نژاد سیاسی تنها عکس‌هایی در مجمع تشخیص مانده که اغلب با لبی خندان در جلسات نشسته و گویی مهمان یک برنامه فرهنگی است تا عضوی از یک عضو مجمعی که قرار است مصلحت را تشخیص دهد. اما این همه ماجرا نیست. کلیدواژه احمدی نژاد را که این روزها سرچ بزنیم از خود او همین خبرها بیشتر نیست اما «احمدی‌نژادی‌ها» بیشتر و بیشتر دیده می‌شود که اتفاقا این کلیدواژه نه به مسائل داخلی آمریکا که بر مهمترین موضوع سیاست داخلی کشور یعنی انتخابات پیش روی مجلس تاکید دارد. صادق زیباکلام درباره


احمدی نژادی‌ها در انتخابات مجلس گفت: «طیف محافظه‌کار با محوریت جبهه پایداری و احمدی نژادی‌ها از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردارند چرا که حامیان اصلاحات و اعتدال دچار دلسردی ناشی از عملکرد دولت دهم و مجلس دهم شده‌اند و به همین دلیل این دو طیف که از قضا همپوشانی بالایی نیز میان کاندیداهایی که مطرح می‌کنند وجود دارد احتمالا درصد بالایی از صندلی‌های بهارستان را نصیب خود خواهند کرد.» به تازگی مهدی وکیل پور، عضو جوان شورای ائتلاف و از چهره‌های نزدیک به محسن رضایی در بخشی از گفت‌وگویش با یک خبرگزاری گفته است:«حضور احمدی‌نژاد در افطاری آقای باهنر عادی بود، ولی آن زمان یک دیداری را با آقای قالیباف داشت و پس از جمع‌بندی که انجام داد، پیغام روشنش این بود که اگر ظرفیت نیروهایش در لیست قرار بگیرد، از لیست حمایت خواهد کرد، در واقع او می‌خواست یک جمع ۶ یا هفت نفره تایید شوند که قطعاً‌ تایید نمی‌شدند، اما در کل به خاطر مسائل مرتبط با جریان خاص یک موضع جدی‌ای با او در میان نیروهای انقلاب وجود دارد.» از جمله چهره‌هایی که نزدیک به احمدی نژاد هستند و در کارزار انتخاباتی نیز حضور دارند، شمس الدین حسینی و محمد حسینی، رضا تقی‌پور، محمدحسن طریقت منفرد، محمد عباسی که یا معاون او بوده‌اند یا وزیر حالا چشم به صندلی‌های سبز مجلس دوخته‌اند. دست کم 16نفر از چهره‌هایی که نزدیک به احمدی نژاد هستند ُبرای انتخابات تهران حضور دارند که رقم قابل توجهی است. درباره خود احمدی نژاد و اینکه
او فعلا به «کما سیاسی» رفته شاید یک نکته را باید در نظر گرفت او زمانی که مشایی و بقایی را داشت فعالانه به دنبال تاثیرگذاری بود اما فعلا بیش از اندازه احساس تنهایی می‌کند. سوالی که مطرح می‌شود اینکه اگر نزدیکان احمدی نژاد در قوه مقننه دارای صدایی شوند و بخش قابل توجهی را بدست آوردند آیا بازهم احمدی نژاد تمرکزش بر لیگ بسکتبال آمریکا یا ستاره‌های رپ این کشور خواهد بود؟ از انتخابات 96 که سرکشی‌های احمدی نژاد موجب شد تا حامیان اصولگرایش که هشت سال چشم روی خطاهای او بسته بودند به یکباره به مخالف تمام قدش تبدیل شوند، راهبرد احمدی نژاد به اصولگرایان نیز بیش از پیش انتقادی شده است. با این حال نزدیکان او تلاش کرده‌اند همچنان خود را در بدنه اصولگرایان حفظ کنند و در شکاف احمدی نژاد و اصولگرایان سنتی وارد نشوند. این سیاست باعث شده حالا آنها از شانس بالایی برخوردار باشند که در لیست انتخاباتی اصولگرایان قرار گیرند.
> سقف پرواز احمدی نژاد و احمدی نژادی ها
درباره اینکه آیا او می‌تواند بار دیگر در صحنه سیاسی کشور تاثیرگذار باشد با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم. حمید قزوینی به «آفتاب یزد» گفت::« احمدی‌نژاد را هیچ‌گاه به عنوان فردی که مستقلا توان فعالیت سیاسی داشته باشد و بتواند یک جریان سیاسی اجتماعی را نمایندگی کند قابل نمی‌دانم، نبود معتقد نیستم چنین
توان و ویژگی‌هایی داشته باشد.» او تصریح کرد: «چه زمانی که رئیس جمهور بود و چه بعد از آن حمایت‌هایی می‌شد و زمانی که حمایت‌ها از او گرفته شد درک کرده که امکان مانور بیشتری ندارد.» قزوینی ادامه داد: «او هیچ وقت نتوانسته خودش و آنچه به عنوان احمدی نژادی‌ها شناخته می‌شود را به یک جریان تاثیرگذار تبدیل کند در واقع همیشه اینطور بوده که باید از بالا قدرت مانوری برای او دیده شود.» او تصریح کرد: «نزدیکانش هم اگر وارد مجلس شوند نمی‌توانند آنچنان تغییری در جریانی که احمدی‌نژادی شناخته می‌شود ایجاد کنند، آنها هم به اراده خودشان نیامدند که حالا به اراده خودشان به جریانی تبدیل شوند، نزدیکانش هم می‌دانند سقف پروازشان چقدر است امکان چندانی برای فعالیت ندارند.» این فعال سیاسی اظهار کرد:
«اینکه از احمدی نژاد اقدام خاصی نمی‌بینیم یا اظهارنظری تاثیرگذار وجود ندارد نشان می‌دهد که برای خود او هم یک سقف پروازی تعیین شده است و احمدی نژاد به خوبی آن را درک کرده است، بنابراین از قرار فضای سیاسی داخلی منع شده و حالا به توئیت‌هایی در مورد مسائل غیرسیاسی آمریکا روی آورده است.» او اضافه کرد: «نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نزدیکان احمدی نژاد را خود او به صحنه سیاسی نیاورده است، منهای مشایی، بقایی یا جوانفکر و تمدن که سرنوشت هرکدامشان الان مشخص است مابقی همچون وزرای دولتش را همان حامیان احمدی نژاد آوردند و به همین دلیل است که اکنون نیز فرصت فعالیتی مشخص را در عرصه سیاسی دارند.» قزوینی در پایان گفت: «احمدی نژاد و احمدی نژادی‌ها چون نظام فکری و چارچوب منسجمی ندارند، نمی‌توانند گفتمان ایجاد کنند و در جامعه تاثیرگذار باشند این درحالی است که به عنوان نمونه پایداری چی‌ها در صحنه ماندگار شدند چون دارای یک نظام فکری بودند.»
احمدی نژاد را در صحنه سیاسی کشور یک پدیده نامیده‌اند خصلت پدیده‌ها هم همین است به یکباره ظاهر می‌شوند، در مرکزیت قرار گیرند و بعد از آن هم افول کنند، روند افول او به یکباره آغاز شد و با سرعت پیش رفت درست همانطور که به یکباره آمد و شد مرد اول اجرایی کشور. او در هشت سال حضورش به عنوان رئیس جمهور نشان داد قدرت را خیلی دوست دارد و حتی سودای مدیریت جهانی داشت و مدام در سفرهایش از لزوم مدیریت جهانی با حضور خودش می‌گفت. با این حساب برای احمدی نژاد خیلی سخت است که این روزها تنها باید بسکتبال و موسیقی آمریکا را دنبال کند.