واردات دارو از کانال مالی سوئیس موضوعی تبلیغاتی است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم باید بتوانند در تعیین سرنوشت خود موثر باشند و احساس کنند که روز به روز به آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی دسترسی بیشتری پیدا می‌کنیم، اظهار داشت: مردم باید احساس کنند که نقش آنها در اداره کشور تعیین کننده است و اگر خدای ناکرده این احساس در مردم ایجاد شود که حرکت به سمت آزادی و دخالت مردم در تعیین سرنوشتشان کمرنگ شده، مایوس می‌شوند و احساس می‌کنند که از آرمان‌های اولیه نظام و انقلاب فاصله گرفته‌ایم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه استقلال کشور از ابعاد مختلفی برخوردار است، تصریح کرد: از ابتدای شروع انقلاب اسلامی این موضوع مطرح بود که مداخلات خارجی نباید در کشور وجود داشته باشد و بدون حضور خارجی‌ها اقتصاد کشور باید بتواند روی پای خود بایستد.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور به عنوان مهمترین مراکز تحقیقی و پژوهشی باید این مطالب را آسیب شناسی کنند که چقدر در تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام موفق بوده‌ایم و نقاط ضعف و کاستی‌ها کجا بوده است.
جهانگیری با اشاره به فشارها، جنگ هشت ساله و اتفاقات فضای بین المللی در چهل سال اخیر خاطر نشان کرد: کشور امروز گرفتار سخت ترین و بی سابقه ترین تحریم‌هایی است که آمریکا در طول تاریخ علیه یک کشور اعمال کرده است.


معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به ابعاد مختلف وضع تحریم علیه کشورهای مختلف گفت: گاهی به نظر می‌رسد که سخت‌ترین تحریم‌ها، تحریم‌هایی هستند که مصوبه شورای امنیت دارد چرا که تمام کشورها ملزم به همراهی با این تحریم‌ها هستند.
وی افزود: برخی تحریم‌ها ممکن است از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و یا شورای امنیت باشد و اینکه چه کسی یا سازمانی پیگیری اجرای تحریم را دنبال می‌کند از اهمیت فراوانی برخوردار است. گاهی یک کشور تحریم می‌شود اما تحریم به صورت جدی پیگیری نمی‌شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه فروش نفت ایران از ابتدای انقلاب و از سال 59 تحریم بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود این تحریم‌ها هیچ گاه مانعی جدی برای فروش نفت وجود نداشته زیرا اگرچه برخی کشورها خریدار نفت ما نبودند اما ده‌ها و صدها مشتری دیگر نفت ما را می‌خریدند و هیچ کس هم متعرض آنها نمی‌شد. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز با نوعی از تحریم‌های آمریکا روبرو هستیم که تقریبا بزرگترین و قوی ترین پیگیری‌ها برای اجرای این تحریم در سراسر دنیا دنبال می‌شود تا جایی که حتی یک کشتی نفتی را رصد می‌کنند و با مقامات کشورهای مقصد حرکت کشتی تماس می‌گیرند و دخالت‌هایی را اعمال می‌کنند. به گزارش ایسنا،وی از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به‌عنوان تحریم‌هایی بی سابقه یاد کرد و افزود: آمریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است. میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جا به جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد. جهانگیری واردات دارو از کانال مالی سوئیس را موضوعی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: اینکه برای واردات دو میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوئیس اجازه داده می‌شود این یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را به درستی نشناخته‌اند. میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری بیش از 3میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام داده‌ایم.