گرانی غیرطبیعی در ماهشهر

آفتاب یزد- گروه اقتصادی : هزینه زندگی در استان خوزستان به خصوص در شهرهای کوچکی چون ماهشهر بسیار بالاست. مردم این خطه از وضع گرانی اقلام خوراکی به خصوص انواع میوه و سایر ملزومات خوراکی گله مند هستند ، چرا که قیمت این کالاها در این منطقه بعضا دوبرابر قیمت سایر کلانشهرهاست. اما صنعتی بودن این شهر نیز نتوانسته خیلی کمک به رفاه اکثریت مردم آن کند. قیمت اجناس وکالاها در این منطقه بسیار گرانتر از سایر شهرهاست به خصوص قیمت اقلام خوراکی که مردم محروم آن را عاجز از تامین این مواد کرده است.
> گلایه های شهروندان ماهشهری
از گرانی های شهرشان
یکی از شهروندان ماهشهر در گفت وگو با آفتاب یزد در خصوص گرانی سرسام آور اقلام مورد مصرف خود در این شهر گفت: هزینه خورد و خوراک و پوشاک در این شهر واقعا به نسبت سایر شهرهای کشور و حتی پایتخت بالاست. به خصوص اقلام خوراکی آن قدر گران است که مردم را در تامین این اقلام دچار مشکل ساخته است. وی ادامه داد: ما هر چه درآمد داریم تنها صرف هزینه خورد وخوراک خود می کنیم. از آنجایی که کالاهایی مانند میوه از سایر مناطق خوش آب وهوا مانند اطراف تهران توسط کامیونها وارد این منطقه می شود، رانندگان کامیون به بهانه افزایش قیمت بنزین این کالاها را بسیار گران وارد کرده و مغازه داران هم با افزایش قیمتها باعث می شوند مردم حتی نتوانند یک کیلو میوه را به راحتی تهیه کند. مثلا پرتقالی که در تهران کیلویی 6هزار تومان است، در این منطقه 11 هزار تومان عرضه می شود. وی گفت: یا پیاز در تهران کیلویی


7 هزار تومان است ، ولی در این این منطقه کیلویی 13 هزار تومان پیاز
دست مصرف کننده می رسد. پیاز محصولی است که در انواع غذاها به عنوان ماده اولیه استفاده می شود ، ما نمی توانیم با این گرانی حتی به غذای خود پیاز بزنیم. به گفته وی بهانه کامیون داران و وانت باری ها برای افزایش قیمت کالاها این است که بنزین خیلی گران شده است ،
بنابراین ما ناچاریم هزینه بنزین را روی هزینه بار بکشیم در صورتی که بسیاری از آنها از گازوییل استفاده می کنند و این گرانی بنزین بهانه ای
برای سود بیشتر آنهاست. این شهروند ماهشهری گفت: یک کیلو
پسته بی کیفیت در ماهشهر 200 هزار تومان است در حالی که ما در زیارتی که به شهر مشهد داشتیم، در مقایسه با شهر خودمان متوجه شدیم ، یک کیلو پسته با کیفیت بالاحدود 147 هزار تومان بوده است. به عبارتی زندگی در ماهشهر و سایر شهرهای محروم استان خوزستان بسیار گران تر از کلانشهرهایی چون تهران و مشهد و اصفهان و... است. این در صورتی است که سطح درآمد مردم این منطقه بسیار پایین تر از کلانشهرهاست. وی با بیان این که بسیاری از ساکنان این شهر مهاجرینی هستند که از سایر شهرها به این منطقه مهاجرت کردند و در پتروشیمی های این منطقه شاغل به کارند. ادامه داد: آنها حتی در تهیه انواع البسه در ماهشهر ناتوان هستند و خریدهای پوشاکی را از شهرهای خود انجام داده و از این منطقه خریداری نمی کنند. وی افزود: خوزستان نسبت به درآمدی که دارد از امکانات مورد نظر شهروندان محروم است . مردم این منطقه به خاطر نبود امکانات زیر ساختی در محرومیت به سر می برند. جوانان ما بیکار هستند و دستمزدهایی که شاغلین می گیرند تکاپوی هزینه های سنگین زندگی در ماهشهر را نمی دهد. وی تصریح کرد: زمانی که برای خرید به خصوص خرید اقلام خوراکی به فروشگاهها می رویم ، باید تمام پولمان را صرف خرید کرده و چیزی دیگر در سبد معیشتی خود به عنوان پس انداز باقی نمی ماند. گفته می شود 18 هزار نفر در شهر ماهشهر بیکار هستند در صورتی که حدود 30 پتروشیمی در این منطقه با گردش مالی عظیمی مشغول کارند اما پول آنها صرف رفاه مردم این شهر نمی شود. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، افزود: خوزستان سالهاست که از محرومیت رنج می‌برد و ما انتظار داریم تا مشکلاتمان حل شود.
> مردم این خطه حق دارند
علی گل مرادی نماینده مردم ماهشهر در گفت وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: اظهار نظر شهروندان ماهشهری در خصوص گرانی به خصوص در حوزه مواد غذایی دراین شهر کاملا درست است. گستره بحث گرانی متاسفانه در تمام کشور وجود دارد ، اما مشخصا در منطقه ماهشهر که یک منطقه صنعتی بوده ، بیشتر است. علت این گرانی ها به نوعی به وجود فعالیتهای صنعتی در این منطقه بر می گردد. وی افزود: وجود صنعت در ماهشهر باعث شکاف طبقاتی بین مردم این منطقه به شکل محسوس شده است یعنی یک طیف کارگر یا افراد بیکار در این شهر زندگی می کنند . اگرچه صنعت پتروشیمی در این منطقه توسعه یافته اما به دنبال آن مهاجرت معکوس نیز در منطقه ما زیاد شده و صنعت منطقه دیگر کشش نیازهای ساکنان آن را نمی دهد تا جایی که خیلی از مردم این شهر بیکارند و یا کارگران و نیروهای پیمانکاری هستند که حقوق مزایای نازلی دارند. نماینده مردم ماهشهر ادامه داد: در کنار این افراد، افرادی هم هستند که به صورت رسمی و یا در قراردادهای معین ، حقوق و مزایای بالایی دارند و از تشکیلات این صنعت برای خورد و خوراک و تامین معیشت زندگی خود در این شهر بهره می برند. وی تصریح کرد: با توجه به این که تقاضا برای محصولات ، کالاها و بالاخص خوراکی ها و میوه جات که نیازهای اولیه مردم است، به دلیل تقاضای اغنیای شهر زیاد است ، به تبع این تقاضا باعث افزایش قیمتها نیز می شود. یعنی فروشنده ها خیلی نگران نیستند که اگر قیمت مواد خوراکی بالا برود، تقاضا برای این محصولات وجود ندارد.
به اعتقاد وی اغنیای این شهر محصولات و میوه های خود را گلچین کرده و با قیمتهای بالا می خرند و کالاهای نامرغوب هم سهم ضعفای شهر می شود. این امر یکی از دلایل افزایش قیمت کالاها در ماهشهر است.
> دوری مسافت و صعود هزینه های حمل ونقل
وی گفت: از سوی دیگر منطقه ماهشهر به دلیل صنعتی بودن ، تولید مواد دیگر مانند مواد خوراکی ندارد و این محدودیت باعث افزایش هزینه های حمل ونقل می شود چرا که ما در نقطه ای هستیم که با فاصله زیادی از سایر نقاط استان خوزستان قرار گرفته و تامین مایحتاج آنها از سایر نقاط کشور صورت می گیرد. این مساله باعث افزایش قیمت محصولات به ویژه در حوزه مواد خوراکی می شود. یعنی هزینه های حمل ونقل به خاطر دوری مسافت سبب افزایش قیمت محصولات خواهد شد.
> مراکز عرضه مستقیم کالاها راه اندازی شود
نماینده ماهشهر با بیان این که کنترل بازار و قیمتها و توجه به تامین نیازهای مردم با یک راهکار و شیوه های مناسب از وظایف و تکالیف دولت است ، خاطر نشان کرد: دولت باید چاره اندیشی کند.وقتی از قبل صنعت این منطقه ، ثروت ودرآمدهایی عاید مردم کشور در راستای تامین منافع ملی صورت می گیرد ، باید حق مردم منطقه نیز در غالب مسئولیت اجتماعی تامین شود.
گل مرادی با ذکر این نکته باید برای رفع دغدغه های معیشتی مردم این منطقه کاری اصولی انجام داد، افزود: به عنوان مثال فروشگاههای تعاونی به خصوص توسط بخش خصوصی ایجاد شود یا مراکز عرضه مستقیم میوه وسبزیجات با نظارت دولت تاسیس شود تا تفاوت قیمتی ناشی از اختلاف طبقاتی در این منطقه با سود مضاعف فروشندگان از بین برود.
وی اظهار داشت: در شهری مانند تهران اگر فروشنده ای مثلا میوه را با سود 10 درصد بفروشد، چون مراکز عرضه زیاد است مردم از او خرید نمی کنند و میوه روی دستش می ماند، اما در ماهشهر میوه با قیمت بالا خریداری می شود و مشتری دارد، بنابراین این محصولات روی دست فروشندگان نمی ماند تا خراب شود. بنابراین مردم محروم هم یا عاجز
از خرید می شوند و یا ناچارند میوه های غیرگلچین پلاسیده را خریداری کنند که این مسئله واقعا برای منطقه دردآور است.