مردم آمريكا با تحريم ايران مخالفت كنند

آرمان ملي- محمدحسين لطف‌الهي: مساله تحريم‌ها و آثار آن بر تشديد تبعات شيوع کرونا در ايران اين روزها مطالبه‌اي را پديد آورده که بر اساس آن فعالان سياسي در اقصي‌نقاط جهان خواستار لغو تحريم‌هاي ايالات متحده عليه مردم ايران شده‌اند. طي روزهاي گذشته تلاش‌هايي در اين رابطه صورت گرفته و رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه طي نامه‌هايي به مجامع جهاني از ضرورت لغو تحريم‌ها سخن گفتند. روز گذشته نيز فريده اولاد‌قباد، رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در پيامي به رئيس بنياد رهبران سياسي زن جهان با بيان اينکه تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران به ويژه در حوزه تجهيزات پزشکي و دارويي تلاش‌هاي ايران را براي مقابله با کرونا با مشکل مواجه کرده، خواستار مطالبه رهبران سياسي زن براي رفع سريع تحريم‌ها عليه مردم ايران شده است. او در اين نامه با تأکيد بر اينکه کمبود امکانات بهداشتي و پزشکي ناشي از تحريم‌هاي غير‌قانوني، علاوه بر تهديد سلامت جسماني زنان و دختران ايران، سلامت روان آنها را با تهديد جدي مواجه ساخته و نگراني‌هاي گسترده‌اي را ايجاد کرده است، اعلام کرد الان زمان آن است که سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي، خواستار رفع سريع تحريم‌هاي غيربشردوستانه و خصمانه آمريکا عليه مردم ايران شوند. علاوه‌بر تلاش‌ها در داخل ايران، در خارج از کشور نيز برخي گروه‌هاي ضد‌جنگ تلاش مي‌کنند تحريم يا همان جنگ اقتصادي عليه ملت ايران به پايان برسد.
کمپين «کد پينک» براي رفع تحريم‌ها
دبيرکل جمعيت حمايت از حقوق بشر در ايران روز گذشته در راستاي مقابله با تحريم‌هاي ضد‌ايراني، خواستار پيوستن به کمپيني شد که از وزارت خزانه‌داري آمريکا مي‌خواهد تحريم‌ها عليه ملت ايران را لغو کند. شهيندخت مولاوردي با انتشار طوماري آنلاين در حساب توئيتري خود با منشن کردن وزارت خزانه‌داري آمريکا از کاربران خواست با ورود به يک لينک نام‌نويسي کرده و طومار (گروه آمريکايي ضد‌جنگ کد پينک) عليه تحريم يکجانبه آمريکا را امضا کنند. کد پينک از سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در سطح بين‌المللي است که خود را «يک جنبش مردمي صلح و عدالت اجتماعي که براي پايان دادن به جنگ‌ها و اشغال‌هاي با پول آمريکا، به چالش کشيدن نظامي‌گري جهاني و تغيير مسير منابعمان به مراقبت سلامت، آموزش، مشاغل سبز و ديگر فعاليت‌هاي مشوق زندگي فعاليت مي‌کند»، مي‌خواند.
هدف «کد پينک» از راه‌اندازي کمپين


مديا بنجامين، بنيانگذار گروه صلح‌طلب آمريکايي «کد پينک» معتقد است که مردم آمريکا بايد بدانند چه بر مردم ايران مي‌گذرد. او در گفت‌وگو با «آرمان ملي» پيرامون اهداف کد پينک براي راه‌اندازي کمپين عليه تحريم‌هاي ضد‌ايراني مي‌گويد: «ما اين کمپين را راه‌اندازي کرديم تا به مردم آمريکا بگوييم چه در ايران مي‌گذرد. آنها جز اخبار منفي و وحشتناک چيزي از ايران نمي‌شنوند و به همين دليل واقعاً نمي‌دانند در آنجا چه مي‌گذرد». او مي‌افزايد: «مردم آمريکا هيچ تصوري ندارند که سياست‌هاي دولت ايالات‌متحده تا چه‌اندازه براي مردم ايران خسارت‌بار بوده است. به همين دليل ما تلاش داريم علاوه بر تغيير سياست دولت‌ها در قبال ايران، مردم را نيز نسبت به اين مسأله آگاه کرده و آنها را عليه مسأله تحريم فعال کنيم». به گفته مديا بنجامين «کد پينک» تلاش داشته کانديداهاي رياست‌جمهوري آمريکا را نسبت به اين مسأله آگاه کرده و آنها را به واکنش وادارد و در اين زمينه تاکنون موفق شده است که برني سندرز را به واکنش وا‌دارد. بنيانگذار گروه آمريکايي «کد پينک» همچنين تصريح کرد که اين گروه تلاش دارد در تعامل با اعضاي کنگره آمريکا (مجلس نمايندگان و سنا) مانع از تشديد فشارهاي دولت ترامپ بر مردم اين شود.
راهبرد تبليغاتي دولت آمريکا
طي روزهاي گذشته وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد مجوزي براي تجارت دارو با ايران از طريق کانال مالي سوئيس صادر کرده است. به رغم اين اظهار‌نظر به ايران اجازه انتقال منابع مالي خود از ديگر نقاط به سوئيس داده نشده تا همچنان امکان استفاده از اين کانال مالي براي ايران وجود نداشته باشد. علاوه بر اين آسيب تحريم‌ها صرفاً دارويي نيست. ايران تنها به دارو نياز ندارد. ايران هم مثل بقيه کشورها نيازمند ميلياردها دلار پول است تا بتواند براي مهار کرونا تمهيدات موثر و پر‌هزينه اتخاذ کند. اما آمريکا مانع دستيابي ايران به درآمدهايش شده، دارايي‌هاي ايران را مسدود کرده و مانع نقل‌و‌انتقال پول به ايران مي‌شود.