خروجي شهرها كنترل مي شود؛ در خانه بمانيم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با تاکيد براينکه «در خانه بمانيم» شعار امسال ما باشد، گفت: تعطيلي در ايام عيد نخواهيم داشت و همه پاي کار هستيم. حسن روحاني صبح روز ديروز (دوشنبه) در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا، تصريح کرد: آنچه که در اين جلسه از آمار و ارقام گفته شده به طور کلي اميدوار کننده است ولي بازهم براساس توصيه‌هاي وزارت بهداشت و درمان خدمت مردم عزيز توصيه مي‌کنم که در خانه بمانند که به عنوان شعار امسال باشد و خداوند در اجراي اين دستور بهداشتي براي زندگي ما در آغاز سال جديد ان‌شاا... خير و برکت و رحمت را قرار دهد. وي گفت: اميدوارم آنچه که از عبور پيک بيماري در اين جلسه از سوي وزير بهداشت گفته شد موجب اين شود که با تلاش همگاني از اين چالش با سربلندي عبور کنيم. اهم اظهارات رئيس دولت دوازدهم را در ادامه مي‌خوانيد:
بار ديگر در اينجا از مقام معظم رهبري که لطف کردند قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در نيروهاي مسلح را تشکيل دادند تشکر مي‌کنم و هم از نيروهاي مسلح که همواره در همه سختي‌ها در صف مقدم بودند و تلاش و کوشش کردند و در اين حادثه نيز وارد صحنه شوند و بخشي از تخت‌هاي بيمارستاني خود را براي مقابله با کرونا به خط کرده‌اند و همچنين از فرماندهان عزيز نيروهاي مسلح که اين امکانات را ساماندهي کرده‌اند تشکر کنم.
تعطيلي در ايام عيد نخواهيم داشت. همه پاي کار هستيم. ما در دفاتر و مردم درخانه‌هايشان کار را پيش خواهيم برد. بنابراين در ايام تعطيلات نوروز هم ما به طور منظم جلسات ستاد ملي کرونا را خواهيم داشت و همه ما آماده هستيم و فعال خواهيم بود. به مردم توصيه مي‌کنيم از خانه خارج نشوند و به سفر نروند.
وزارت بهداشت و وزارت کشور با هم هماهنگ کردند و مردم در خروجي شهرها و جاده‌هايي که اعلام مي‌شود، از لحاظ تب با وسايل تب‌سنج و تدبيري که در اختيار دارند کنترل مي‌شوند و اگر موردي را تشخيص دادند که بايد از جامعه جدا و قرنطينه شود و به خانه برگردد يا در برخي موارد به مراکز درماني مراجعه کنند، علي‌القاعده نمي‌گذارند ادامه مسير بدهند و ماشين را بر مي‌گردانند.


خواهش مي‌کنيم مردم با همه عوامل اجرايي همکاري کنند و اگر به آنها گفته مي‌شود ادامه سفر به ضرر خودشان و مردمي است که در مسير راه و مقصد هستند، از سفر صرف نظر کنند. همه اين کارها براي اين است که زودتر از شرايطي که اين ويروس براي ما ايجاد کرده عبور کنيم و به يک جامعه توام با سلامتي برگرديم.
بحث جبران زماني که در اسفند ماه از دست رفت را ما تصميم گرفتيم. بايد بگويم که نظام آموزشي ما چه 16 فروردين يا با تاخير شروع شود، به همان نسبت جبران مي‌شود و در جلسات بعدي ستاد آن را مشخص مي‌کنيم و زمان پايان تحصيلات، امتحانات و به طور طبيعي کنکور مشخص خواهد شد. سال جديد آموزشي براي سال آينده در مهر ماه خواهد بود و برنامه‌ريزي‌ها بايد بر اين مبنا انجام شود.
در مورد سيستم دانشگاهي بحث زيادي انجام گرفت و به طول انجاميد. در اين مورد در جلسه بعدي که صبح شنبه دوم فروردين برگزار خواهد شد، تصميم گرفته مي‌شود. مردم ما به صورت طبيعي تعطيلات دارند و مانند همه‌ساله عيد تعطيل هستند؛ ولي مقامات مسئول، هيات وزيران و اعضاي اين جلسه در ايام عيد، تعطيلات نخواهند داشت و سر کار خواهند بود. البته نيروهاي مسلح هميشه پاي کار هستند. ما در دفاتر خود و مردم در خانه خود، کار را پيش خواهيم برد. در تعطيلات نوروز به طور منظم جلسات را خواهيم داشت و تصميمات ضروري را خواهيم گرفت.
در جلسه اقتصادي روز يکشنبه مواردي را درباره ماليات، اقساط بانکي، وضعيت چک‌ها و... تصويب کرديم که ريز اين مسائل را مسئولين اقتصادي براي مردم توضيح مي‌دهند و ممکن است که در توضيحات اينها نيز اشتباهاتي وجود داشته باشد. ما براي گروه‌هايي که دچار صدمه شدند تسهيلاتي قائل شديم و چون بعضا مردم به تبليغات توجه نمي‌کنند، بنابراين بهتر است که مسئولين اقتصادي شخصا اين مسائل را به مردم توضيح بدهند.